اولین رزمایش گاردهای ساحلی چین و روسیه در قطب شمال

رسانه‌های چین از ورود ناوگانی از کشتی‌های گارد ساحلی این کشور به دریای قطب شمال برای نخستین بار با هدف برگزاری رزمایش مشترکی با همتایان روس خود خبر دادند.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های دولتی چین امروز چهارشنبه تصاویر و ویدیوهایی را از ورود یک واحد از نیروهای گارد ساحلی این کشور به حوزه شمالگان به منظور برگزاری رزمایش مشترکی با روسیه خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این ناوگان روز سه‌شنبه مصادف با هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین وارد اقیانوس قطب شمال شد.

روز چهارشنبه «شی جین‌پینگ»، رئیس جمهور چین و «ولادیمیر پوتین»، همتای روسیه‌ای او نیز پیام‌هایی را به مناسبت این عید ملی کشور چین مبادله کردند.

ارتش‌های ۲ کشور ماه گذشته میلادی هم رزمایش‌های دریایی و هوایی مشترک گسترده‌ای را برگزار کردند.

شبکه تلویزیونی دولتی «سی‌سی‌تی‌وی» چین گزارش داد رزمایش قطب شمال اولین رزمایش مشترک نیروهای گارد ساحلی چین و روسیه بوده و چهار کشتی از شمال اقیانوس آرام عازم ناحیه قطب شدند.

در گزارش این تلویزیون دولتی چین تصریح شد برگزاری این گشت‌های دریایی مشترک به ۲ کشور کمک خواهد کرد عملیات‌های پلیسی هماهنگ خود در دریا را ارتقا داده و ابعاد عملیات‌های گارد ساحلی چین افزایش پیدا می‌کند.

طبق گزارش شبکه سی‌سی‌تی‌وی، ۲ کشور از ۲۱ سپتامبر دست به اجرای گشت‌های مشترک مشابه دیگری در شمال اقیانوس آرام زده‌اند.

تداوم روند افزایش گرمایش جهانی در حال ذوب ساختن هر چه بیشتر یخ‌های قطبی بوده و این رویداد باعث می‌شود کشتی‌ها برای مدت طولانی‌تری در قسمت‌های بدون یخ دریاهای این ناحیه تردد کنند و به این ترتیب تردد کشتی‌ها در مسیرهای قطبی به عنوان یک مسیر تجاری جایگزین بین اقیانوس‌های آرام و اطلس بیشتر خواهد شد.

این مسیرها البته چالش‌برانگیزتر هستند اما مسافت را بسیار کوتاه‌تر می‌کنند. وجود یخ‌شکن‌ها می‌تواند تردد کشتی‌ها از سمت ساحل شمالی روسیه را تسهیل کند.

گارد ساحلی چین اعلام کرد: «این رزمایش به میزان چشمگیری محدوده عملیات‌های فراساحلی ما را افزایش داد، به شکل جامعی قابلیت کشتی‌ها برای اجرای ماموریت در آبهاهای ناشناخته را آزمایش کرد و پشتیبانی قدرتمندی از شراکت فعال طرفها در حاکمیت دریایی منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه می‌کند.»

ایالات متحده این گشت‌زنی مشترک روسیه و چین و روند گسترش همکاری‌های آنها در حوزه شمالگان را از نزدیک تحت نظر قرار داده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071109344
  • خبرنگار : 71415