بسته اخبار علم و فناوری

رونمایی از جدیدترین مدل هوش مصنوعی «انویدیا»/ سنجش زمان مرگ از روی سلول‌های گونه

در سرویس علم و فناوری ایسنا امروز میزبان اخبار گوناگونی از جهان هوش مصنوعی، فضا، فناوری‌های مربوط به سلامت و نانو بوده‌ایم که در اینجا نگاهی به خلاصه‌ای از گزیده‌ این اخبار خواهیم انداخت.

به گزارش ایسنا، از سریع‌ترین موتورسیکلت برقی جهان تا ثبت سریع‌ترین تصویر از اتم‌ها، از نوشیدن قهوه در فضا تا ساختن کوله‌پشتی برای لاک‌پشت‌ها، از جدیدترین مدل هوش مصنوعی انویدیا تا سنجش زمان مرگ با آزمایش سلول‌های گونه و از هوشمند شدن دانه سویا تا اجرای فرآیند همجوشی هسته‌ای در خانه توسط جوان ۲۰ ساله، اینها تنها چند مورد از اخبار جالب و قابل توجهی هستند که امروز، چهارشنبه ۱۱ مهر در سرویس علم و فناوری ایسنا منتشر شدند.

در ادامه نگاهی به خلاصه‌ای از این اخبار می‌اندازیم و برای مطالعه نسخه کامل هر یک از آنها کافیست بر روی تیتر آبی‌رنگ خبر کلیک کنید.

نظارت بر عملکرد کارمندان به وسیله هوش مصنوعی ایرانی

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های استارتاپی با هدف افزایش بهره‌وری، اقدام به توسعه هوش مصنوعی ایرانی کرده‌اند که عملکرد کارمندان را زیر نظر می‌گیرد و میزان کار مفید آنان را ارزیابی می‌کند.

جدیدترین مدل هوش مصنوعی «انویدیا» رونمایی شد

مدل جدید هوش مصنوعی منبع باز «انویدیا» با سیستم‌های اختصاصی برتر خود، به رقابت با پیشروهای حوزه صنعت مانند «اوپن‌ای‌آی» و «گوگل» می‌پردازد.

دانشمندان استرالیایی برای لاک‌پشت‌ها کوله‌پشتی ساختند

دانشمندان استرالیایی تلاش کردند تا شتاب‌سنج‌های مینیاتوری را مانند کوله‌پشتی روی پشت بچه‌لاک‌پشت‌ها نصب کنند و به اطلاعات جدیدی درباره فرآیند بیرون آمدن آنها از تخم و رفتن روی ماسه دست یابند.

موتورسیکلت برقی رکورد سرعت زمینی را شکست

موتورسیکلت برقی RW-۵ Voxan موفق به شکست رکورد سرعت زمینی برای این نوع وسایل نقلیه شده است.

دانشمندان سریع‌ترین تصاویر جهان از اتم‌ها را ثبت کردند

دانشمندان دانشگاه «آریزونا» سریع‌ترین میکروسکوپ الکترونی جهان را ساخته‌اند که می‌تواند حرکت الکترون‌ها را با سرعت‌های بی‌سابقه‌ای ثبت کند.

فضانوردان چگونه در فضا قهوه می‌نوشند؟

مانند بسیاری از مردم، فضانوردان هر از گاهی از یک فنجان قهوه لذت می‌برند، اما کمبود جاذبه به این معنی است که تهیه و نوشیدن آن کمی متفاوت از روشی است که بر روی زمین انجام می‌شود.

سنجش سرعت پیر شدن و زمان مرگ با آزمایش سلول‌های گونه!

دانشمندان آمریکایی یک ابزار جدید ابداع کرده‌اند که سرعت پیری و زمان مرگ افراد را محاسبه می‌کند.

یک جوان ۲۰ ساله در خانه‌اش سیستم همجوشی هسته‌ای ساخت!

حذیفه نازوردین به یک نمونه اولیه از سیستم همجوشی هسته‌ای در خانه‌اش دست یافت.

«یک سال» در نزدیکترین سیاره فراخورشیدی «۳ روز» طول می‌کشد!

سیاره فراخورشیدی جدیدی پیدا شده است که به دور ستاره «بارنارد» (Barnard) می‌گردد ‌که نزدیکترین ستاره منفرد به ماست و تنها ۶ سال نوری از ما فاصله دارد و یک سال در این سیاره فراخورشیدی تنها ۳ روز زمینی طول می‌کشد.

دانه‌های سویا «هوشمند» می‌شوند

یک متخصص ژنتیک در جهت یافتن راه‌هایی برای پرورش محصولات سویا تلاش می‌کند که می‌توانند گرما، خشکی و تنش‌های کاهش‌دهنده آب را کنترل کنند و عملکرد گیاه را در شرایط تحت فشار بهبود ببخشند.

قابلیت‌های هوش مصنوعی کشور در بخش کشاورزی/عرضه برنج بدون سم به بازار

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ماهواره و پهپاد را از قابلیت‌های فناوری کشور در حوزه هوش مصنوعی دانست و گفت: تشخیص آفات و بیماری‌های کشاورزی یکی از چالش‌های این حوزه است و نمونه آن آفت جاروی جادوگر در نیکشهر استان سیستان و بلوچستان است که ۶ ماه بعد از شیوع قابل شناسایی است.

آغاز تحقیقات درباره مشکل موشک ماموریت «کرو-۹»

موشک «فالکون ۹» پس از پرتاب ماموریت «کرو-۹» به یک ناهنجاری دچار شد که به توقف پرتاب‌های «اسپیس‌ایکس» انجامید.

انتخاب ۳۱ شرکت برای حضور در رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی

در رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی ۶۵ شرکت ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۸ شرکت در بخش سخنرانی و ۱۳ شرکت در بخش نمایشگاهی حاضر شده‌اند.

تضمین امنیت غذایی با هوش مصنوعی در سایه تغییر اقلیم/رشد ۴۰۰ درصدی تولیدات کشاورزی

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته تولیدات بخش کشاورزی کشور بیش از ۴۰۰ درصد رشد داشته است، گفت: تغییر اقلیم، الگوهای آب و هوایی و به دنبال آن الگوی تولید را در آینده تغییر خواهد داد و ما اگر بخواهیم امنیت غذایی پایدار را داشته باشیم، باید از فناوری‌های نوین بهره ببریم.

اعلام شیوه‌نامه مسابقه مشخصه‌یابی نانومواد

مسابقه مشخصه‌یابی نانو مواد با سؤالات تستی و تشریحی روز ۲۵ مهرماه برگزار می‌شود و ۱۰ نفر اول این رقابت مشمول جوایز نقدی و گرنت و بهره برداری از خدمات آزمایشگاهی می‌شوند.

یک کشف غیر عادی درباره کهکشان‌های اقماری

یک پژوهش ۱۲ ساله جدید روی کهکشان‌های گروه محلی نشان می‌دهد که منظومه کهکشان‌های اقماری کوچک و در حال گردش در راه شیری کاملا غیرعادی است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403071109321
  • خبرنگار : 71654