به همت انجمن ایرانی زبان و ادبیات روسی

چهارمین همایش بین‌المللی«از خزر تا خلیج فارس، با آفاناتسی نیکیتین» در دانشگاه مازندران برگزار شد

چهارمین همایش بین‌المللی«از خزر تا خلیج فارس، با آفاناتسی نیکیتین» به همت انجمن ایرانی زبان و ادبیات روسی به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار شد.

 عضو هیات علمی گروه زبان روسی دانشگاه مازندران و دبیر اجرایی این همایش به خبرنگاران اظهار کرد: چهارمین همایش بین‌المللی انجمن ایرانی زبان و ادبیات روسی با عنوان«از خزر تا خلیج فارس با آفاناسی نیکیتین» از هشتم مهرماه آغاز و پس از برگزاری در دانشگاه‌های الزهرا و تربیت مدرس، روز چهارشنبه ۱۱ مهر در دانشگاه مازندران به ایستگاه آخر رسید.

 معصومه معتمدنیا با اشاره به این‌که این همایش به همت انجمن ایرانی زبان و ادبیات روسی و با پشتیبانی دانشگاه‌های تربیت‌مدرس، الزهرا و مازندران و حمایت بنیاد روسکی‌میر روسیه، کنگره جهانی استادان زبان و ادبیات روسی، دانشگاه تهران و بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد، گفت: در این مراسم، برای اولین بار از کتاب«گذر از سه دریا آفاناسی نیکیتین» با ترجمه دکتر کریمی مطهر، استاد دانشگاه تهران و رییس دوره‌ای کنگره استادان زبان روسی رونمایی شد.

وی تصریح کرد: در این همایش استادانی از دانشگاه‌های بزرگ روسیه حضور داشتند که مقالات خود را ارایه کردند. هم‌چنین پیش از همایش، مجموعه چکیده مقالات، منتشر شده و به‌زودی مجموعه مقالات کامل و برجسته در مجله علمی- پژوهشی انجمن نیز چاپ خواهد شد.

دبیر اجرایی این همایش با بیان این‌که محورهای همایش، زبان و ادبیات روسی، تاریخ و فرهنگ ایران و روسیه و سفرنامه آفاناسی نیکیتین است افزود: در حاشیه این همایش، تفاهم‌نامه همکاری علمی- آموزشی بین دانشگاه مازندران و دانشگاه آرنبورگ روسیه به امضا رسید.

 میهمانان همایش از مکان‌هایی که آفاناسی نیکیتین در استان مازندران گذر کرده بود، دیدن کردند. در این همایش از ۱۸ کشور مقاله دریافت شد و میهمانان حضوری نیز از کشورهای روسیه و بلاروس بودند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403071109268
  • خبرنگار :