حمایت وزارت ارشاد از ائتلاف «ناشران برای فلسطین»

یاسر احمدوند با بیان اینکه از جریان ائتلاف «ناشران برای فلسطین» حمایت می‌کنیم، اظهار کرد: در حال آماده کردن بیانیه‌ای هستیم مبنی بر محدود شدن حضور نماینده رژیم صهیونیستی در نمایشگاه‌های بین‌المللی. امیدوارم در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اتفاق بیفتد.

به گزارش ایسنا، مهر ۱۴۰۱ اعلام شد ایران از شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت انصراف داده است و یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیحی درباره انصراف از نمایشگاه گفته بود: «چند روز قبل از برگزاری نمایشگاه، نامه‌ای از طرف نمایشگاه فرانکفورت دریافت شد که بدون اطلاع ما، غرفه‌ ما را به جای دیگری منتتقل کرده‌اند و اعلام کرده بودند که ما نمی‌توانیم امنیت غرفه شما را تأمین و تضمین کنیم و در کنار  معترضان ایرانی هستیم. ما پاسخ دادیم که اولا جابه‌جایی غرفه باید با هماهنگی ما صورت بگیرد و نسبت به جابه‌جایی آن معترض هستیم و دیگر این‌که ورود نمایشگاه فرانکفورت به سمت و سوهای سیاسی به صلاح حوزه فرهنگی و نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت نیست. متأسفانه آن‌ها برای اینکه جا به جایی صورت بگیرد، اصرار داشتند و از طرف دیگر  با صدور ویزای اکثر گروه معرفی شده موافقت نشده است.» 

 به گفته یاسر احمدوند، ایران امسال نیز در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ثبت‌نام نکرده است و در این رویداد حاضر نخواهد بود.  

به تازگی ائتلاف همبستگی جهانی با عنوان  «ناشران برای فلسطین» تشکیل شده است که بیش از ۵۰۰ ناشر در ۵۰ کشور در نامه‌ای سرگشاده به نمایشگاه کتاب فرانکفورت (بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری کتاب در جهان که امسال از ۲۵ تا ۲۹ مهر برگزار می‌شود) از برگزارکنندگان آن خواستند تا  «جنایت اسرائیل علیه نویسنده‌ها، دانشجویان، مدارس، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، آرشیوها و ناشران کتاب در غزه را محکوم کنند». آن‌ها همچنین خواهان قطع روابط نمایشگاه کتاب فرانکفورت با رژیم صهیونیستی شدند.

 معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره این ائتلاف به ایسنا گفت: ما از این جریان خوب حمایت می‌کنیم. در حال آماده کردن بیانیه‌ای هستیم مبنی بر محدود شدن حضور نماینده رژیم صهیونیستی در نمایشگاه‌های بین‌المللی. امیدوارم این اتفاق در نمایشگاه کتاب فرانکفورت رخ دهد.

 پیوستن ناشر ایرانی به ائتلاف «ناشران برای فلسطین»

روابط عمومی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل نیز اعلام کرده است به این ائتلاف پیوسته است.  اسماعیل سلطانی، مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بین‌الملل در این‌باره گفت: «پس از آن که بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی متن انگلیسی بیانیه ائتلاف بین‌المللی «ناشران برای فلسطین» را ترجمه و منتشر کرد، ‌ ما بلافاصله در همان نشانی اینترنتی اعلام شده ثبت‌نام کردیم. اطمینان داریم اکثر ناشران جبهه فرهنگی انقلاب، همسو و در حمایت از این بیانیه وارد عرصه خواهند شد.»

اسماعیل سلطانی با اشاره به اینکه حوزه نشر نسبت مستقیمی با آزادی بیان دارد و یا یادآوری آن که «زندگی و زنده ماندن، حق مسلم تمامی مردم جهان است اما سردمداران رژیم صهیونیستی مانع این حق زندگی مردم فلسطین و لبنان می‌شوند»، اظهار کرد: «هنگامی که ناشران به عنوان فعالان آزادی بیان که از قدرت کلام مکتوب نیز برخوردارند، دغدغه فلسطین داشته باشند بی‌شک، چنین دغدغه‌ای در اکوسیستم فرهنگ دنیا نیز اثرگذار خواهد بود و موجب مانایی مساله فلسطین می‌شود؛ به گونه‌ای که دشمن دیگر نمی‌تواند به کمک جریان رسانه‌ای خود، جای ظالم و مظلوم را عوض کند.»

سلطانی که از ناشران ایرانی خواست تا هرچه زودتر بیانیه حمایت از مردم مظلوم فلسطین را امضا کنند، حمایت از فلسطین را در نشر بین‌الملل مسبوق به سابقه دانست و گفت: «در سال ۱۳۹۸ و در نخستین جلسه هیأت مدیره، برای تطابق با دغدغه‌های مقام معظم رهبری به ویژه در حوزه کتاب به گزاره‌ای با عنوان «مقاومت» رسیدیم و در این چند سال همواره برای این موضوع، کتاب تولید کرده‌ایم. ما معتقدیم که مقاومت دارای قله‌هایی است که رهبران مقاومت در شمار این قله‌ها محسوب می‌شوند و اولین کتابی که چاپ و نشر بین‌الملل در دوره جدید چاپ کرد، کتاب «زبور مقاومت» بود. این کتاب سیری در زندگانی، مواضع و دیدگاه‌های شهید بزرگوار سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، با نگاهی ویژه به جنگ ۳۳ روزه و مجاهدت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است.»

مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بین‌الملل همچنین با اشاره به یکی از آخرین کتاب‌های چاپ شده در نشر بین‌الملل با نام «ارض موعود» که یک رمان فلسطینی است، از تمامی موسسات و نهادهای فرهنگی کشور به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواست همچون موسسات تابعه سازمان تبلیغات اسلامی، بحث مقاومت و حمایت از آثار ادبی با موضوع غزه و فلسطین را دربرنامه‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی خود پررنگ‌تر کنند تا مساله فلسطین برای مردم مسلمان جهان و مخاطبان جوان آنها به مساله اول جهان اسلام تبدیل شود.

انتهای پیام 

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403071109217
  • خبرنگار : 71573