یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

۱۱.۷ درصد از جمعیت کردستان را سالمندان تشکیل می‌دهند

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۱۱.۷ درصد از جمعیت استان کردستان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

اردشیر رحیم زادە امروز (یازدهم مهر) بە مناسبت روز جهانی سالمندان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با افزایش امید به زندگی، سهم سالمندان در جمعیت ایران رو به افزایش است، به همین منظور، برنامه‌ای جامع برای ارائه خدمات مراقبتی به این گروه سنی تدوین شده است.

رحیم زاده، شعار ملی روز جهانی سالمندان سال ۱۴۰۳ را سالمندی فعال، فردایی برای همه عنوان کرد و گفت: روز جهانی و هفته ملی سالمندان ۷ لغایت ۱۳ مهرماه ۱۴۰۳ است، این هفته به منظور افزایش آگاهی در مورد چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی سالمندان و همچنین احترام به حقوق آن‌ها تعیین شده است.

وی هدف از برگزاری روز سالمند را جلب توجه جامعه به نیازها و حقوق سالمندان برشمرد و عنوان کرد: هر ساله یک شعار خاص برای این روز انتخاب می‌شود که شعار سال ۱۴۰۳ ‌ "تحقق وعده‌های اعلان جهانی حقوق سالمندان" خواهد بود.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: با افزایش امید به زندگی، ایران نیز همچون بسیاری از کشورهای جهان به سوی جامعه‌ای سالمند پیش می‌رود.

وی ادامە داد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال ۱۴۳۹ شمسی سهم سالمندان در جمعیت کشور به ۲۸ درصد خواهد رسید، این تغییر جمعیتی، ضرورت توجه ویژه به نیازهای این گروه سنی را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

رحیم‌زادە افزود: در همین راستا، برنامه‌ای جامع با عنوان "مراقبت‌های ادغام‌یافته و جامع سالمندی" طراحی شده است. این برنامه با هدف ارتقای کیفیت زندگی سالمندان، خدمات متنوعی از جمله مراقبت‌های بهداشتی شامل کنترل فشار خون، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، غربالگری سرطان روده بزرگ، ارزیابی تغذیه‌ای و افسردگی و واکسیناسیون است و همچنین آموزش‌های سبک زندگی سالم در جهت ارائه اطلاعات لازم برای حفظ سلامت جسمی و روانی در دوران سالمندی را ارائه می‌شود.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به جمعیت سالمند در استان کردستان پرداخت و اظهار کرد: براساس آخرین آمار، ۱۱.۷ درصد از جمعیت استان کردستان را سالمندان تشکیل می‌دهند، این در حالی است که پوشش خدمات مراقبتی در این استان در سال گذشته به ۴۵ درصد رسیده و ۵۳.۴ درصد از سالمندان آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند.

رحیم زاده با اشاره به اهمیت مداخله زودهنگام، خاطرنشان کرد: توانایی‌های جسمی و ذهنی افراد با افزایش سن کاهش می‌یابد. بنابراین، مداخلات زودهنگام و پیگیری‌های مستمر نقش مهمی در حفظ سلامت و استقلال سالمندان ایفا می‌کنند.

وی در ادامه به عناوین هر روز در هفته‌ سالمندان؛ ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: شنبه هفتم مهرماه بە عنوان حمایت سالمندان از جوانی جمعیت، یک‌شنبه هشتم مهرماه بە عنوان رسانه و فرهنگ‌سازی تکریم سالمندان، دوشنبه نهم مهرماه بە عنوان مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه، سه‌شنبه دهم مهرماه بە عنوان تکریم سالمندان در دستگاه‌های اجرایی، چهارشنبه یازدهم مهرماه بە عنوان آموزش و توانمندسازی سالمندان، پنج‌شنبه دوازدهم مهرماه بە عنوان حمایت‌های اجتماعی رفاهی سالمندان و جمعه سیزدهم مهرماە بە عنوان دسترسی عادلانه سالمندان به محیط‌های مناسب‌سازی‌شده، است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403071109072
  • خبرنگار : 50294