آزاد سازی۴۴۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی خراسان‌ جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای مهرماه جاری تاکنون حدود ۴۴۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی برای تعلیف دام مرتعداران استان با توجه به تعیین ظرفیت به عمل آمده مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

علیرضا نصرآبادی روز چهارشنبه 11 مهر با بیان اینکه این سطح از عرصه‌های منابع طبیعی در سنوات قبل از محل اعتبارات دولتی و با مشارکت بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی احیا و اصلاح شده است، در جممع خبرنگاران بیان کرد: حدود ۳۲۰ هزار واحد دامی متعلق به ۶ هزار و ۳۰۰ خانوار مرتعدار و دامدار روستایی و عشایری، در ۱۱۵ منطقه در سطح استان به مدت ۸۰ تا ۹۰ روز از این مراتع بهره برداری خواهند کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی تاکید کرد: در این مدت بهره‌برداران مکلف به رعایت نکات فنی قید شده در پروانه‌های موقت صادره هستند.

وی‌ عنوان کرد: با احیای عرصه‌های مذکور علاوه بر حفاظت خاک اهداف مربوط به اصلاح و احیا مراتع، بهبود وضعیت پوشش گیاهی، حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود عوامل زیست محیطی محقق شده است.

نصرآبادی ادامه داد: این امر سبب افزایش تولید علوفه خشک بویژه علوفه قابل برداشت به میزان ۱۸ هزار تن به ارزش هزار و ۴۲۴ میلیارد ریال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام بهبود وضعیت معیشتی و اقتصاد بهره‌برداران مرتعی استان را در پی دارد تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم علوفه مرتعی بر اساس اعلام سازمان ۷۹ هزار و ۱۰۰ ریال معادل ۷۰ درصد قیمت جو است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌ جنوبی با اشاره به اهداف طرح آزادسازی مراتع یادآور شد: افزایش کمی و کیفی پوشش گیاهی برای رسیدن به پتانسیل تولید و بهره‌برداری پایدار مهمترین هدفی است که در اصلاح و احیا مدیریت مرتع دنبال می‌شود.

وی افزود: افزایش میزان پوشش گیاهی منجر به افزایش تولید علوفه مرتع، تولیدات دامی، حفاظ خاک و جلوگیری از فرسایش و جابجایی خاک، تولید بیشتر آب در مرتع و بهبود شاخص‌های اساسی پایداری اکولوژیکی می‌شود.

نصرآبادی اظهار کرد: بطور کلی مهمترین اهداف کیفی که در مدیریت عرصه‌ها به دنبال خواهد داشت شامل افزایش پوشش گیاهی کمی و کیفی، حفظ، تقویت و افزایش پایداری خاک، افزایش تولید علوفه و تولیدات وابسته به آن، توقف عوامل تخریب از قبیل فرسایش بادی و آبی در مناطق اجرایی، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی، توسعه و تعمیق مبانی تقویت مشارکت همه جانبه مرتعداران در مدیریت مراتع استان است.

وی ادامه داد: همچنین دستیابی به واحدهای بهره‌برداری مطلوب در عرصه‌های مرتعی، ارتقای توان مهارتی، فنی مدیریتی و مالی مرتعداران، حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و تعمیق مبانی تقویت مشارکت همه جانبه مرتعداران در مدیریت مراتع استان، دستیابی به واحدهای بهره‌برداری مطلوب در عرصه‌های مرتعی، ارتقای توان مهارتی، فنی، مدیریتی و مالی مرتعداران، حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری پایدار در تولید علوفه و خدمات اکولوژیکی و زیست محیطی مراتع، بهبود شاخص‌های پایداری اکولوژیکی مرتع به ویژه سلامت، ظرفیت، وضعیت مرتع و ایجاد تعادل بین تعداد دام و ظرفیت مرتع از دیگر اهداف است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: اعتبارات استانی امسال ۷۲۰ میلیارد ریال از محل‌های مختلف قطعی شده اما اعتبارات ملی هنوز تعیین و ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به برخی محصولات فرعی مراتع از جمله آنغوزه اشاره کرد و گفت: یکی از ارکان اقتصادی برخی شهرستان‌های استان برداشت ۳۵ تا ۶۰ تن سالانه برداشت آنغوزه است که به صورت مستقیم به کشور هندوستان صادر می‌شود.

نصرآبادی مهمترین و با کیفیت‌ترین آنغوزه دنیا را مربوط به شهرستان طبس دانست و اظهار کرد: یک خانواده مرفح هندوستانی به استفاده از این آنغوزه افتخار می‌کند.

وی تاکید کرد: با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر در استان ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی به آنغوزه اختصاص یافته که به منظور جلوگیری از آسیب جدی به این عرصه‌ها، امسال برداشت آنغوزه توسط بهره‌برداران و کشاورزان ممنوع بوده و قرق است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی درآمد سالانه آنغوزه در استان را ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: سالانه تعداد هزار خانوار استان به صورت مستقیم از این عرصه‌ها معیشت می‌کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403071109062
  • خبرنگار :