معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان:

طرح سرشماری عمومی کشاورزی در استان اصفهان اجرا می‌شود

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان از اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی از ۱۲ آبان به مدت ۴۵ روز در این استان خبر داد.

سید علی قرشی نوش‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح سرشماری عمومی کشاورزی با هدف جمع‌آوری اطلاعات مربوط به فعالیت‌های مختلف بخش کشاورزی شامل زراعت، باغداری و محصولات گلخانه‌ای، دامداری سبک و سنگین، پرورش طیور سنتی، زنبور عسل و کرم ابریشم در هر شهرستان  اجرا می‌شود. 

وی افزود: بنا به آمار دوره قبل، ۱۷۱ هزار و ۷۱۱ خانوار بهره‌بردار بخش کشاورزی هستند که ۱۳۰ هزار و ۷۵۷ خانوار معمولی ساکن، ۴۰ هزار و ۲۹۴ خانوار بهره‌بردار غیر ساکن و ۵۸۶ شرکت عمومی هستند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، تصریح کرد: زمین‌های کشاورزی و باغ‌های استان اصفهان ۳۸۲ هزار و ۴۶۷ هکتار از مساحت استان اصفهان را تشکیل می‌دهند که ۳۱۱ هزار و ۴۳۰ هکتار زمین کشاورزی و ۷۱ هزار و ۳۷ هکتار مربوط به باغ و قلمستان است.

وی تأکید کرد: از مجموع ۱۶۸ هزار و ۷۶۴ بهره‌بردار بخش کشاورزی،۴۳ هزار و ۶۱۹ نفر بی‌سواد و ۱۲۵ هزار و ۱۴۵ نفر باسواد هستند که ۶۸ هزار و ۸۵۹ بهره‌بردار تحصیلات ابتدایی، ۴۷ هزار و ۷۴۰ نفر کمتر از دیپلم، ۱۲۸۹ نفر تحصیلات تخصصی کشاورزی و ۷۹۸۰ نفر نیز تحصیلات دانشگاهی غیر کشاورزی دارند.

قرشی نوش‌آبادی گفت: مساحت بهره‌برداری با زمین آبی ۳۲۹ هزار و ۷۴ هکتار است که ۲۵۹ هزار و ۸۴۲ هکتار آن زمین‌های کشاورزی است و از مجموع ۵۲ هزار و ۷۲۷ هکتار مساحت بهره‌برداری دیم، ۵۱ هزار و ۵۸۸ هکتار زمین کشاورزی و ۱۱۳۸ هکتار نیز باغ و قلمستان است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، افزود: بر اساس ساختار اجرایی ترسیم شده از سوی مرکز آمار ایران، در هر شهرستان فرماندار به عنوان مدیر اجرایی و یک نماینده از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان معاون فنی و آموزشی مسئولیت اجرای این طرح را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: طرح سرشماری عمومی کشاورزی در استان اصفهان با شرکت ۳۷۸ نفر نیروی اجرایی شامل ۲۸ نفر معاونان فنی و آموزشی، ۷۹ نفر کارشناس مسئول فنی و ۲۷۱  نفر امور آمارگیر اجرا خواهد شد.

قرشی نوش‌آبادی گفت: مهم‌ترین موضوع پیش از آغاز سرشماری، تبلیغات و اطلاع‌رسانی به مردم است که رسانه‌ها و حتی شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در آگاهی بخشی به مخاطبان این طرح برای ارائه آمار صحیح به آمارگیران، نقش مهمی داشته باشند.

سرشماری عمومی کشاورزی هر ۱۰ سال یک‌بار اجرا می‌شود و آخرین دوره آن در سال ۱۳۹۳ انجام شد که با توجه به تغییرات سریع در این بخش و همچنین توصیه سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) ضرورت اجرای این طرح اجتناب‌ناپذیر است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403071109053
  • خبرنگار : 50260