«نفسم را بگیر» در رقابت اسکار

فیلم سینمایی «نفس من را بگیر» به عنوان نماینده رسمی سینمای تونس در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، این فیلم که نخستین تجربه کارگردانی نادا مزنی حفاظ است، داستان خیاطی جوان به نام شمس را روایت می‌کند که زندگی آرامش با فاش شدن هویت جنسیتی‌اش مختل می‌شود و مجبور می شوند به پایتخت تونس فرار کنند.

آمینا بن اسماعیل در این فیلم نقش شمس را بازی می‌کند و ثنا بن شیخ، محمد مراد و فاطمه بن سعیدان نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«نفس من را بگیر» سال گذشته برای اولین بار در جشنواره فیلم ورشو به نمایش درآمد و در گیشه سینمای تونس عملکرد موفقی داشت.

تونس در سال ۲۰۲۰ برای فیلم «مردی که پوستش را فروخت» به کارگردانی کوثر بن هنیه یک بار نامزد اسکار در بخش بهترین فیلم بین‌المللی شده است. فیلم تجربی غیرداستانی «چهار دختر» ساخته بن هنیه نیز در سال ۲۰۲۳ در فهرست نهایی شاخه بهترین فیلم مستند قرار گرفت.

پیش از این کمیته اسکار کشورهایی چون فرانسه، آرژانتین، چین، مکزیک، کانادا، شیلی، کاستاریکا، مراکش، پاناما، پرو، اروگوئه، کامبوج، ژاپن، قرقیزستان، آلمان، ترکیه، عراق، فلسطین، کره جنوبی، تایوان، ارمنستان، اتریش، بلغارستان، کرواسی، چک، استونی، مجارستان، ایرلند، لتونی، لیتوانی، رومانی، اوکراین، ایسلند، کنیا، فنلاند، هند، آرژانتین و مکزیک نیز فیلم منتخب خود را به آکادمی اسکار اعلام کرده‌اند.

سینمای ایران نیز فیلم «در آغوش درخت» ساخته بابک خواجه‌پاشا را به عنوان نماینده خود در اسکار پیش رو شناخته است.

آخرین مهلت ارسال آثار برای رقابت در شاخه بهترین فیلم اسکار بین‌المللی ۱۴ نوامبر ۲۰۲۴ (۲۴ آبان) است. فهرست نامزدهای اولیه مدعیان اسکار بین المللی نیز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) و نامزدهای نهایی هم ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی) اعلام می شوند.

سال گذشته فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر به نمایندگی از سینمای انگلیس توانست جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را کسب کند.

نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار یکشنبه دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفندماه) برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403071109027
  • خبرنگار : 71454