مذاکرات قزاقستان برای افزایش صادرات گاز به چین

قزاقستان سرگرم مذاکره با چین برای افزایش صادرات گاز است و حتی در نظر دارد برای عرضه بیشتر، یک خط لوله جدید بسازد.

به گزارش ایسنا، قزاقستان با کشورهای همسایه شامل ترکمنستان و روسیه برای تقاضای چین رقابت خواهد کرد. عملیات نظامی روسیه در اوکراین که حدود سه سال قبل آغاز شد، دسترسی این کشور به خریداران بزرگ گاز در اروپا را قطع کرد و چین به بازار جایگزین مهم تبدیل شد.

سانژار ژارکشوف، مدیرعامل شرکت ملی «قزاق گاز» گفت: با وجود گزارش‌هایی مبنی بر کاهش رشد اقتصادی در چین، تقاضا برای گاز همچنان رو به رشد است. امیدواریم در مورد افزایش حجم صادرات خود به چین و احتمالا کشورهای دیگر مانند ازبکستان به اجماع برسیم. او افزود: مذاکرات این شرکت با چین برای صادرات حجم‌ قابل توجهی بالاتر از صادرات فعلی قزاقستان است.

بزرگترین کشور محصور در خشکی در جهان، به دنبال افزایش تولید گاز برای پوشش دادن تقاضای داخلی رو به رشد و افزایش درآمد از صادرات گاز است. این کشور در حال حاضر، حدود چهار میلیارد متر مکعب گاز به چین ارسال می‌کند و همزمان، حدود ۲۱ میلیارد متر مکعب مصرف می‌کند. این دو کشور در سال ۲۰۲۳، یک قرارداد صادرات سه ساله را تمدید کردند.

افزایش تحویل گاز به خارج، به شرکت «قزاق گاز» کمک خواهد کرد فروش داخلی غیرسودآور را جبران کند. دولت قزاقستان قیمت فروش گاز را پایین نگه داشته است.

این شرکت سرگرم همکاری با تولیدکنندگان بزرگ شامل شرکت ملی «گازمونای گاز» و میدان‌های «تنگیز»، «کاشاگان» و «کاراچاگاناک» برای افزایش تولید است. ژارکشوف گفت: شرکت «قزاق گاز»، فرمول قیمت گاز جدیدی را برای حمایت از تولیدکنندگان، معرفی خواهد کرد.

همچنین این شرکت با شورون در فعالیت‌های اکتشافی و با سرمایه گذاران قطری در پروژه‌هایی همکاری می‌کند که ۳.۵ میلیارد متر مکعب به تولید گاز تا سال ۲۰۲۹ اضافه خواهد کرد.

بعلاوه، شرکت «قزاق گاز» قصد دارد یک خط لوله دیگر بسازد که اتصال بزرگتر به چین را تغذیه می‌کند. خط لوله فعلی، اکنون با حدود ۷۰ درصد ظرفیت فعالیت دارد و فضا برای انتقال بیشتر دارد. خط لوله جدید، بین سه تا ۶ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و تکمیل ساخت آن، دو تا سه سال زمان خواهد برد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت «قزاق گاز» ممکن است سال آینده برای تامین مالی پروژه‌های خود، اوراق قرضه یورو منتشر کند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403071108904
  • خبرنگار : 71263