«یک سال» در نزدیکترین سیاره فراخورشیدی «۳ روز» طول می‌کشد!

سیاره فراخورشیدی جدیدی پیدا شده است که به دور ستاره «بارنارد»(Barnard) می‌گردد ​​که نزدیکترین ستاره منفرد به ماست و تنها شش سال نوری از ما فاصله دارد و یک سال در این سیاره فراخورشیدی تنها ۳ روز زمینی طول می‌کشد.

به گزارش ایسنا، سیاره فراخورشیدی جدیدی شناسایی شده است که به دور ستاره بارنارد می‌چرخد که نزدیکترین ستاره منفردی است که تنها شش سال نوری از ما فاصله دارد.

این کشف با استفاده از «تلسکوپ بسیار بزرگ»(VLT) در شیلی انجام شد که در پنج سال گذشته ستاره بارنارد را رصد کرده است.

این سیاره فراخورشیدی تازه کشف شده با نام بارنارد بی(Barnard b) یک سیاره کم‌جرم با دمای سطحی حدود ۱۲۵ درجه سانتیگراد است. جالب اینجاست که یک سال در این دنیای بیگانه فقط در کمتر از سه روز زمینی می‌گذرد.

پس از منظومه سه‌گانه آلفا قنطورس، ستاره بارنارد نزدیکترین منظومه ستاره‌ای به ماست.

بارنارد با نزدیکی قابل توجه به سیاره ما به تمرکز اصلی اخترشناسان در شکار سیارات فراخورشیدی شبیه به زمین تبدیل شده است.

ستاره بارنارد یک کوتوله سرخ است که رایج‌ترین نوع ستاره در کهکشان راه شیری هستند.

اخترشناسان هنگام جستجوی سیارات فراخورشیدی اغلب بر روی ستارگان خنک مانند کوتوله‌های سرخ تمرکز می‌کنند، زیرا این ستارگان مناطق قابل سکونت نزدیک‌تری به خود دارند. این نزدیکی امکان دوره‌های مداری کوتاه‌تری را فراهم می‌کند و رصد سیارات احتمالی را آسان‌تر می‌کند.

ستاره شناسان در این مطالعه به دنبال سیگنال‌هایی از سیارات فراخورشیدی احتمالی در منطقه قابل سکونت ستاره بارنارد بودند. منطقه قابل سکونت، منطقه‌ای است که در آن آب مایع در سطح سیاره یافت می‌شود.

پس از مشاهدات کامل مشخص شد که «بارنارد بی» به دور ستاره بارنارد در فاصله‌ای بیست برابر نزدیک‌تر از گردش عطارد به دور خورشید است.

این اولین سیاره فراخورشیدی تایید شده است که به دور ستاره بارنارد می‌چرخد.

جرم این سیاره جدید نصف سیاره زهره است و یک سال در آن ۳.۱۵ روز زمینی طول می‌کشد، یعنی ۳.۱۵ روز طول می‌کشد تا یک دور کامل به دور ستاره خود بچرخد.

گونزالس هرناندز(González Hernández) پژوهشگر انستیتو اخترفیزیک «دی کاناریاس» در اسپانیا و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: سیاره «بارنارد بی» یکی از کم‌جرم‌ترین سیارات فراخورشیدی شناخته شده و یکی از معدود سیاره‌های شناخته شده با جرم کمتر از زمین است، اما این سیاره به ستاره میزبان خود بسیار نزدیک است و از منطقه قابل سکونت نزدیک‌تر است.

وی افزود: حتی اگر ستاره حدود ۲۵۰۰ درجه سردتر از خورشید ما باشد، آنقدر داغ است که نمی‌تواند آب را به صورت مایع روی سطح خود نگه دارد.

لرزش ستاره منجر به شناسایی شد

این تیم از ابزار اسپرسو(ESPRESSO) روی تلسکوپ بسیار بزرگ در رصدخانه جنوبی اروپا برای انجام مشاهدات خود استفاده کرد. این ابزار برای اندازه‌گیری تکان‌های ستاره که از کشش گرانشی سیاره‌های در حال گردش به دور آن حاصل می‌شود، ساخته شده است.

کوتوله‌های سرخ در مقایسه با خورشید ما جرم کمی دارند که آنها را در برابر تأثیر گرانشی سیارات در حال چرخش مستعدتر می‌کند.

پس از شناسایی سیگنال‌های اولیه، تجزیه و تحلیل بیشتر با استفاده از سایر ابزارهای شکار سیاره فراخورشیدی مانند هارپس(HARPS) در رصدخانه لا سیلا(La Silla) انجام شد.

جالب توجه است که این مشاهدات احتمال وجود سه سیاره فراخورشیدی بالقوه دیگر را در مدارهای مختلف به دور همین ستاره نشان می‌دهد. با این حال، این نامزدها برای تایید به مشاهدات بیشتر با «اسپرسو» نیاز دارند.

الخاندرو سوارز ماسکارنو(Alejandro Suárez Mascareño) یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: اکنون باید به رصد این ستاره ادامه دهیم تا سیگنال‌های دیگری را تأیید کنیم، اما کشف این سیاره به همراه سایر اکتشافات قبلی مانند «پروکسیما بی» و « پروکسیما دی» نشان می‌دهد که حیاط خلوت کیهانی ما پر از سیارات کم‌جرم است.

این یافته‌ها در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403071108857
  • خبرنگار : 71589