ساخت مصلی ‌همدان‌ ۲۰ ساله شد

پروژه مصلی همدان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های فرهنگی_مذهبی این شهر از جمله پروژه‌هایی است که با احتساب زمان تصویب طرح، در سال‌جاری پا به سن ۲۰ سالگی خود گذاشت.

با گذشت ۲۰ سال از تصویب این پروژه که مبالغ فراوانی نیز از محل بیت‌المال و کمک‌های مردمی برای آن هزینه شده اما هنوز این طرح به اتمام نرسیده و شهروندان نتوانسته‌اند از خدمات فرهنگی و مذهبی آن بهره‌مند شوند.

 در سال ۸۵ احداث این طرح به اعتباری افزون‌بر ۱۰۰میلیارد تومان نیاز داشت، حال این پروژه با گذشت سال‌ها و با افزایش تورم بنا به گفته نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان، به اعتباری افزون‌بر ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد و با چنین اوصافی تسریع در روند و شتاب این پروژه ضروری خواهد بود.

اما اینکه در حال حاضر این پروژه ۲۰ ساله در چه روندی است؟ و چشم و دیده همدانی‌ها چه زمان به اتمام این پروژه مزین خواهد شد؟ سوألی که پاسخ آن را جویا شدیم.

ساخت مصلی همدان از سال ۹۰ آغاز شده است

مدیر اجرایی پروژه مصلی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه بزرگ مصلی همدان، اظهار کرد: طرح ساخت این پروژه در دهه ۶۰ پیشنهاد و در سال ۸۳ همزمان با سفر مقام معظم رهبری به استان همدان تصویب و عملیات اجرایی آن در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ آغاز شد.

حسین محمدی افزود: برای این پروژه ۱۰ هکتاری با ظرفیت ۴۰ هزار نفر، علاوه بر مجتمع‌های مذهبی، فرهنگی و تفریحی، زیرساخت‌های مختلف دیگری چون یادمان شهدا، باغ تفریحی، احداث مرکز درمانی، کتابخانه و ... نیز پیش‌بینی شده بود.

وی پیشرفت فیزیکی فعلی این پروژه را ۳۰ درصد بر شمرد و تصریح کرد: در طی این ۲۰ سال گذشته برای پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی این طرح به قیمت روز اعتباری افزون‌بر ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: اینکه این پروژه چه میزان اعتبار نیاز دارد را نمی‌توان برآورد کرد چرا که میزان هزینه آن بستگی به مدت زمان عملیات اجرایی و تکمیل پروژه دارد.

اختصاص اعتبار ۳۰ میلیاردتومانی به مصلی

محمدی با بیان اینکه هم اکنون این پروژه فعال بوده و در حال پیگیری کارها هستیم، گفت: یک اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی در سفر ریاست جمهوری به این پروژه اختصاص داده شد که از این میزان اعتبار ۲۰ میلیاردتومان آن از طریق وزارت نفت بوده که ۱۴ میلیارد تومان آن تخصیص داشته و با این میزان اعتبار تخصیص یافته و با کمک‌هایی که خیرین به این پروژه داشتند کار را مجدد آغاز کردیم.

مدیر اجرایی پروژه مصلی همدان با بیان اینکه حداقل اعتبار مورد نیاز برای تکمیل اسکلت فلزی پروژه مصلی همدان اعتباری افزون‌بر ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود، یادآور شد: با تکمیل اسکلت فلزی پروژه می‌توانیم سقف‌ها و دیواره‌های دور آن را مانند حسینیه امام انجام دهیم که در آن اقامه نماز جمعه و جماعات برگزار شود و پروژه فاز به فاز تکمیل شود.

محمدی با اشاره به اینکه خیرین نیز برای تکمیل این پروژه کمک‌ها و مشارکت‌های خوبی طی این مدت داشته‌اند، یادآور شد: یکی از بانوان خیّر استان اعتباری افزون‌بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به روند عملیات اجرایی این پروژه کمک کرده است.

کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم و خیرین به مصلی

وی با بیان اینکه مردم و خیرین همانند گذشته با اهدای کمک‌های نقدی و غیرنقدی و حتی زیورآلات برای کمک به عملیات اجرایی این پروژه مشارکت دارند، اضافه کرد: با توجه به نیاز بالای این پروژه به اعتبار، کمک‌های مردمی در مقابل هزینه‌های اعتباری که این پروژه نیاز دارد تنها پنج درصد بوده و اتمام این پروژه نیاز به یک حمیت استانی دارد.

محمدی ادامه داد: در سال ۱۳۸۷ به‌دلیل متعدد بودن مصلی‌ها در همان سال هیئت وزیران در یک بخش، طی مصوبه‌ای مطرح کرد که این زمین‌ها و مصلی‌ها اعم از عرصه و اعیان به شورای سیاست‌گذاری واگذار شود و شورای سیاست‌گذاری این پروژه‌ها را تکمیل کند اما متاسفانه این موضوع در آن سال‌ها انجام نشد.

وی اظهار کرد: در همان سال در همان مصوبه تاکید شد که وزارت راه و شهرسازی مصلی‌های نیمه‌تمام را به اتمام برساند که متاسفانه این اتفاق برای مصلی همدان در آن سال نیفتاده است و پیمانکار درصد ناچیزی از روند عملیات اجرایی را انجام داده و بعد از آن به جای اینکه پروژه را به اتمام برساند به‌صورت نیمه‌کاره پروژه را به هیئت امنا تحویل می‌دهد.

محمدی تصریح کرد: هیئت امنا در همان سال یعنی در آذر ماه سال ۹۰ با اعتباری افزون‌بر ۲۶ میلیارد تومان پیمانکار گرفته و کار را در حدود ۲۳ تا ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی پیش می‌برد و بعد از آن به دلیل عدم اعتبار کار متوقف می‌شود، یعنی سال ۹۱ عملیات اجرایی طرح مجدد شروع و در سال ۹۳ کار تا زمانی که آیت‌الله شعبانی امام جمعه همدان می‌شود؛ متوقف می‌ماند.

مدیر اجرایی پروژه مصلی همدان با بیان اینکه امام جمعه همدان «آیت‌الله شعبانی» آستین همت را برای اتمام این پروژه بالا زده و با جدیت در حال پیگیری این پروژه است، گفت: در اولین قدم برای این پروژه که باید کاری انجام می‌گرفت و پروژه تکمیل می‌شد متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته بود و حتی سند مصلی را که باید می‌دادند، نداده بودند و با زحمات آیت‌الله شعبانی امام جمعه همدان، اداره ثبت، راه‌و شهرسازی و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط بالاخره سند تک برگ ۱۰ هکتاری زمین مصلی به نام سازمان ملی زمین و مسکن در سال ۱۴۰۱ و یا ۱۴۰۲صادر شد.

محمدی با بیان اینکه از آن سال پیگیر این پروژه هستیم و مسئولین هم در استان کمال همکاری را برای این پروژه داشتند و مکاتبات و پیگیری‌های بسیاری انجام دادند، اظهار کرد: با پیگیری حاج بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی سال ۱۴۰۱ اعتباری افزون‌بر ۱۰ میلیارد تومان به مصلی کمک شد که از این میزان اعتبار حدود شش میلیارد تومان آن تخصیص داشت که از آن شش میلیارد تومان حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آن را به نام سازمان ملی زمین و مسکن واریز کردند.

وی همچنین با اشاره به پیگیری‌های مجدانه حاج بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی برای پروژه مصلی همدان، خاطرنشان کرد: در چندین جلسه موضوع پروژه مصلی همدان را در تهران پیگیری داشتند و دو یا سه جلسه، پروژه مصلی همدان در محضر امام جمعه همدان آیت الله شعبانی برگزار شد و آخرین جلسه آن هم امسال بود.

محمدی گفت: سند مصلی را فعلا نداده‌اند و گفته شده باید از محل مولدسازی زمین‌ها، این پروژه تامین اعتبار شود و ثبت اسناد آن را در اختیار هیئت امنا بگذارند و با آن منابعی که از این راه تامین می‌شود این پروژه تکمیل و به اتمام برسد.

تکمیل مصلی درصورت تزریق منابع حاصل از مولدسازی

 مدیر اجرایی پروژه مصلی همدان با بیان اینکه هم اکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم، تصریح کرد: کمیته مولدسازی استان هفته گذشته در محضر آیت الله شعبانی برگزار شد ضمن اینکه باید این جلسات تداوم یابد تا این پروژه هرچه سریعتر به سرمنزل مقصود برسد.

وی با بیان اینکه اگر اعتبار لازم وجود داشته باشد و نقدینگی آن تخصیص و به موقع پرداخت شود این پروژه ۴۳ ساله دارای ۳۰ درصد پیشرفت ظرف سه سال به صورت ۱۰۰ درصد تکمیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: اگر اعتبار وجود داشت در همان سال ۹۱ یا ۹۳ این پروژه به اتمام می‌رسید اما به هر دلیلی انجام نشده است، ضمن اینکه اگر در همان سال سند را به نام شورای سیاست گذاری می‌زدند و تصمیماتی مانند بحث مولدسازی برای این پروژه گرفته می‌شد شاید خیلی زودتر از این‌ها این پروژه به سرانجام رسیده بود .

وی بیان کرد: واهمه ما این است که این فرایندهای طولانی و دولتی تا حدودی فرایند کار را به عقب بیندازد اما اگر به‌طور قطع یک حمیت جمعی در سطح استان و ملی شکل بگیرد و صورتجلسه ۲۴ خرداد ماه امسال مبنی بر اینکه ۱۰۰ درصد منابع حاصل از مولدسازی به این پروژه تزریق شود، اگر این مصوبه در اقل زمان پیاده شود ظرف سه سال می‌توان این پروژه را تکمیل و جمع کرد.

محمدی گفت: جلسه ۲۴ خرداد امسال با حضور استاندار، امام جمعه همدان، معاون وزیر مسکن و مدیرعامل سازمان ملی و مسکن برگزار شد و در این جلسه مصوب شد که ۱۰۰ درصد منابع حاصل از مولدسازی به این پروژه تزریق شود.

تصویب ۹ میلیارد تومان از اعتبارات شهرداری برای مصلی

 در همین رابطه ۲۵ فروردین امسال نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پروژه مصلی از ابتدا توسط ستاد برگزاری نمازجمعه زیرنظر نماینده ولی‌فقیه در استان بوده و شهرداری نیز در فصول مختلف کمک‌هایی به این پروژه داشته، ضمن اینکه در یک مقطع نیز شهرداری شهر حدود ۱۵ سال پیش پیمانکار این پروژه بوده ‌است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر صفری‌افلاکی همچنین از تصویب ۹ میلیاردتومان از محل اعتبارات شهرداری برای پروژه مصلی در سال‌جاری خبر داد و گفت: این پروژه با توجه به تورم‌های موجود امسال براساس پیش‌بینی برای تکمیل و اتمام به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به ضرورت تکمیل این پروژه نیمه‌کاره باقی‌مانده از سال‌های گذشته، تصریح کرد: به‌طور قطع این پروژه نیمه‌کاره با نمایی از چندین آهن‌پاره چشم‌انداز خوشایندی برای عابران، مسافران و گردشگران که طی این چند سال هر بار گذری به همدان داشته‌اند و یا از این استان عبور کرده‌اند، ندارد و حتی برای بسیاری از مردم پیام ناکارآمدی و ضعف مدیران شهری را القا می‌کند.

صفری‌افلاکی گفت: برای ساخت مصلی توجه و پیش‌بینی به فضاها و زیرساخت‌های مختلف آن برای استفاده در تمام طول سال از جمله پارکینگ، کتابخانه، نمایشگاه، بازار دائمی و سایر موارد با افق چشم‌انداز بلندمدت با دسترسی آسان و در بهترین نقطه شهر ضروری است.

در همین رابطه‌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن فاضلیان رئیس هیأت امناء پروژه مصلی همدان هم در ۲۵ فرودین ماه امسال در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امیدواریم سال آینده موفق شویم فاز نخست این پروژه را به اتمام برسانیم و در ماه رمضان سال آینده نماز عیدفطر را در مصلی بزرگ همدان برگزار کنیم.

به گزارش ایسنا، برای این پروژه ۱۰ هکتاری با ظرفیت ۴۰ هزار نفر، علاوه بر مجتمع‌های مذهبی، فرهنگی و تفریحی، زیرساخت‌های مختلف دیگری چون یادمان شهدا، باغ تفریحی، احداث مرکز درمانی، کتابخانه و ... نیز پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403071108844
  • خبرنگار : 50037