رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

ضرورت گسترش مکانیزاسیون صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: گسترش مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و تکمیلی برای افزایش بهره‌وری ضرورت انکارناپذیر در بخش کشاورزی استان است.

نوبخت اژدری ۱۱ مهر در جلسه کمیته بهره وری با اعلام این مطلب افزود: یکی از عوامل اصلی بهره وری در حوزه کشاورزی توسعه مکانیزاسیون و استفاده از ماشین آلات مدرن و بروز شده است در راستای همین سیاست نیز جهاد کشاورزی تمامی سعی و اهتمام خود را به نوسازی و بروز رسانی ماشین آلات کشاورزی کرده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: نیروی انسانی به عنوان محور توسعه بوده و در حوزه کشاورزی توجه به نیروی متخصص و توانمند برخوردار از دانش روز جهانی می تواند بستر لازم را برای توسعه و عمران وآبادانی و بهره وری بخش کشاورزی فراهم آورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود به مسئله مهم آب کشاورزی اشاره کرد و افزود: آبیاری سنتی به هیچ وجه راهکار مناسبی برای افزایش تولید در کشاورزی نیست به همین دلیل می بایست تمامی سعی و اهتمام خود را بکار گیریم تا با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری تحت فشار وانتقال از طریق لوله و در فضای بسته به منظور به حداقل رساندن هدر رفت آب گامهای اصولی را در جهت استفاده از این مایع حیاتی به عنوان عنصر کلیدی در کشاورزی بکارگیریم و با توسعه گلخانه ها ظرفیت تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهیم چون هم به میزان ۴۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود و هم اینکه به سطح زیر کشت پائینی نیاز دارد وقیمت تمام شده محصولات تولیدی نیز اندک است و در تمامی فصول سال به راحتی می توان انواع محصولات گلخانه ای را تولید کرد و بدلیل پایین بودن قیمت تمام شده محصول تولیدی صرفه اقتصادی صادرات نیز به همراه خواهد داشت.

اژدری در ادامه سخنان خود بیان کرد: مقام معظم رهبری فرموده اند کشور عزیزمان قادر به تولید بیش از ۱۱۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی است و به راحتی می توانیم با مدیریت مصرف آب کشاوزری، بهره وردی در تولید، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و بکارگیری دانش نوین در کاشت و داشت و برداشت به این موفقیت دست پیدا کنیم.

این مقام مسئول گفت: ارزش افزوده تولید محصولات کشاورزی در استان می بایست افزایش یابد و با گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی باید حداکثر استفاده را از محصولات تولیدی بکنیم. با گسترش این صنایع هم از هدر رفت محصولات کشاورزی جلوگیری می شود و هم میزان درآمد درا ین بخش بهبود پیدا می کند و هم اینکه اشتغال پایدار برای جوانان فعال فراهم می شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403071108821
  • خبرنگار :