یک فعال گردشگری مطرح کرد

تونل تاریخی بنایی برای نمایش تاریخ مشهد و مقصدی برای گردشگران

این فعال گردشگری گفت: کشف تونل تاریخی می‌تواند به هویت و معرفی هویت تاریخی مشهد کمک کند و باعث افزایش میزان ماندگاری زائر و گردشگر در مشهد به عنوان یک جاذبه منحصربه فرد ‌شود.

فرید جواهرزاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پیدایش تونل تاریخی در میدان ۱۰ دی مشهد، اظهار کرد: طی روزهای گذشته با جمعی از کارشناسان در حوزه میراث فرهنگی موفق به بازدید از سازه تازه کشف شده تونل تاریخی مشهد شدیم. زمستان سال ۹۲ بود که خبر کشف یک تونل تاریخی در میدان ۱۰ دی مشهد اعلام شد.

وی افزود: این سازه معماری هنگام عملیات حفاری ایجاد لوله جمع‌آوری آب‌های سطحی در زیر سطح خیابان امام خمینی (ره) مشهد کشف و در آن زمان گفته شد شاخه اصلی این تونل بیش از ۷۰ متر طول دارد. بررسی‌های اولیه نشان داد این سازه احتمالا در گذشته به عنوان یک معبر زیرزمینی مخفی استفاده می‌شده یا پناهگاهی مربوط به جنگ جهانی بوده است.

این فعال گردشگری بیان کرد: طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی از سوی مدیران سازمان بازآفرینی شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی انجام شد تا این بنا بازسازی و بازپیرایی شود و تا اندازه‌ای جزئیات آن مشخص شود.

وی عنوان کرد: ابهت، زیبایی معماری سقف‌ها از داخل، فرم‌های آجرچینی و استحکامی که این بنا دارد، منجر شد تا سازمان بازآفرینی شهری پیشنهاد پاکسازی و مرمت آن را با هدف استفاده از این بنا برای نمایش تاریخ مشهد در زمان جنگ جهانی دوم یا موضوعات مربوط به اشغال مشهد توسط ارتش شوروی مطرح کند تا در آینده در معرض بازدید عموم قرار گیرد.

جواهرزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشخص شده این تونل قسمتی از یک تونل بزرگ‌تر بوده که با توجه به عرض و ارتفاع وسیع آن برای عبور و مرور پیاده یا سواره از جمله خودروهای جیپ نظامی طراحی شده و به احتمال زیاد این تونل مسیر دسترسی به ساختمان‌های قدیمی مهمی مانند زندان قدیمی مشهد که پشت اداره دارایی کنونی واقع شده یا ساختمان‌های نظامی کنار باغ ملی بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پادگان مشهد حدود سال ۱۳۰ پیش از جنگ جهانی دوم شکل می‌گیرد و پهلوی اول نیز همزمان ارتش را ایجاد و تقویت می‌کند و همین طور با توجه به اشتراکات معماری و فرمی این ساختمان‌ها با سازه تونل، هیچ بعید نیست این سازه مربوط به آن سال‌ها باشد.

این فعال گردشگری اضافه کرد: در خصوص استفاده از سنگ قبرهای دوره صفویه در این سازه هم باید گفت از آنجا که در آن محدوده قبرستان قدیمی مشهد به نام «میرحوا» وجود داشته احتمالا در زمان ساخت سازه برای استحکام بیشتر دیواره از سنگ‌های بدون استفاده قبرستان در محل اتصال کانال‌های اصلی و فرعی آن استفاده شده و نمی‌تواند دلیل خاص دیگری داشته باشد. همچنین طاق چینی‌های بی‌نظیر در سقف سازه به زیبایی این بنا افزوده است.

وی اظهار کرد: امیدوارم به زودی بتوانیم با برنامه‌ریزی بسیار خوبی که توسط دستگاه‌های ذیربط صورت می‌گیرد، این مکان بتواند به معرفی تاریخ مشهد نیز کمک کند و از آن به عنوان یک مقصد گردشگری تاریخی نیز استفاده کنیم.

جواهرزاده گفت: بنابراین، این امر می‌تواند به هویت و معرفی هویت تاریخی مشهد کمک کند و باعث افزایش میزان ماندگاری زائر و گردشگر در مشهد به عنوان یک جاذبه منحصربه فرد ‌شود که می‌تواند هم گردشگر و زائر را به خود جذب کند و برای هم استانی‌ها به ویژه جوانان و نوجوانان نیز بستری مناسب برای معرفی تاریخ و هویت مشهد باشد تا بتوانیم از این مقصد تونلی به گذشته مشهد نیز داشته باشیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071108806
  • خبرنگار : 50081