مدیر منابع آب شهرستان نهاوند خبرداد

لایروبی ۲۹۰۰ متر از رودخانه‌های ‌نهاوند

مدیر منابع آب شهرستان نهاوند از اتمام عملیات لایروبی و بازگشایی مسیر ۲۹۰۰ متر از رودخانه های شهرستان نهاوند خبرداد و گفت: از ابتدای سال‌جاری تا کنون عملیات لایروبی و بازگشایی مسیر ۲۹۰۰ متر از رودخانه‌های شهرستان به انجام رسیده است. 

علی فلک‌الدین چهارشنبه ۱۱ مهرماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شهرستان نهاوند با توجه به میزان بارندگی‌ها و شرایط توپوگرافیکی حاکم بر ان یکی از حساس‌ترین بخش‌های استان همدان از منظر خطرات سیلاب است، افزود: در این راستا و به منظور کنترل سیلاب بازه‌های پر خطر و حساس رودخانه‌ای در سطح شهرستان شناسایی شده و عملیات لایروبی و بازگشایی این بازه‌ها در دستور کار شرکت آب منطقه ای قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این بازه‌ها شامل رودخانه گاماسیاب واقع در اراضی روستای باباقاسم به طول ۳۰۰ متر ، رودخانه گاماسیاب اراضی روستای فیازمان به طول ۸۰۰ متر، رودخانه گاماسیاب واقع در اراضی روستای بابارستم به طول ۱۲۰۰ متر و مسیل واقع در اراضی روستای کوهانی به طول ۶۰۰ متر است، تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای در نظر دارد طی سال‌جاری لایروبی و بازگشایی مسیر برای عبور ایمن سیلاب در روستاهای سهران و سرخگند و شهرک سلگی در مجموع به طول ۲۳۰۰ متر به اتمام برساند.

 فلک‌الدین خاطرنشان کرد: با پیگیری و بازدیدهای کارشناسان و اکیپ واحد آب‌های سطحی گروه گشت ‏و بازرسی این شهرستان، عملا تجمع رسوبات پشت بند «راج و نهر شعبان» در شهرستان نهاوند با حجمی به میزان ۲۰۰۰ مترمکعب و همچنین ۲۳۰۰ متر از بستر رودخانه گاماسیاب با حجم تقریبی ۲۲۰۰۰هزار متر مکعب لایروبی شد.

وی از آزادسازی توافقی حدود ۵۰۰۰ مترمربع از تصرفات صورت گرفته خبر داد و افزود: با توجه به تجمع رسوباتی که در سیلاب‌های اخیر در بندهای انحرافی شعبان و راج اتفاق افتاده و همچنین به دلیل اهمیت و ضرورت موضوع، ‏پاکسازی و لایروبی این محدودها، در راستای افزایش آب‌گذری رودخانه و عبور ایمن سیلاب‌های احتمالی، در دستور کار شرکت آب منطقه ای همدان قرار گرفت.

مدیر منابع آب شهرستان نهاوند در ادامه یادآور شد: عملیات لایروبی با افزایش سطح مقطع جریان موجب ‏ایجاد بستر مناسب برای آبگذری ایمن در زمان وقوع سیلاب شده و از بروز خطرات احتمالی کاسته می‌شود.

فلک‌الدین با تاکید بر اینکه رودخانه‌ها به عنوان بخشی از ثروت طبیعی و ملی کشورمان محسوب می‌شوند و حفظ و حراست از آنها بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: رصد و پایش تمامی رودخانه‌های واقع در ‏محدوده عملیات این مدیریت در راستای عبور ایمن سیلاب‌های احتمالی توسط اکیپ گشت و بازرسی صورت می‌پذیرد و این موضوع تا ظرفیت ‏کامل و رفع بحران از منطقه ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مدیریت منابع آب شهرستان نهاوند حسب وظایف ذاتی و تکالیف محول شده با تعامل و ‏همکاری سایر ادارات ذی‌ربط و متولی و بخشداران و دهیاران در راستای لایروبی بازه‌های ضروری رودخانه‌ها برای آب‌گذری مناسب در زمان سیلابی ‏شدن رودخانه‌ها اقدام و از مالکین اراضی مجاور رودخانه‌ها درخواست دارد تا از هرگونه ساخت‌و ساز درحاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها بدون اخذ مجوز رسمی به منظور حفظ جان و مال خود در مقابل خطر سیلاب خودداری کرده و همکاری لازم را در هنگام لایروبی رودخانه‌ها به منظور آزادسازی بستر و حریم رودخانه برای عبور ایمن هر چه بهتر سیلاب انجام دهند.

مدیر منابع آب شهرستان نهاوند تاکید کرد: هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند نسبت به اراضی بستر رودخانه‌ها و دیگر پهنه‌های آبی ادعای مالکیت کرده و یا در آنها تصرف غیرمجاز کند، در غیر این‌صورت با متصرفین مطابق قانون برخورد اعمال خواهد شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403071108731
  • خبرنگار : 50034