واشنگتن: پیام هشداری از ایران درباره حمله به اسرائیل دریافت نکردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت هیچ پیام هشداری از ایران مبنی بر اینکه قصد دارند به سرزمین‌های اشغالی حمله کنند، دریافت نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه سه‌شنبه به پاسخ موشکی گسترده ایران تحت عملیات «وعده صادق ۲» به سرزمین‌های اشغالی فلسطین واکنش نشان داد و آن را «تشدید کننده اوضاع منطقه» خواند.

او در پاسخ به این سوال که آیا از نظر دولت آمریکا اقداماتی که اسرائیل در طول هفته‌های گذشته انجام داده، تشدید کننده و تحریک‌آمیز نبوده است؟ اذعان کرد: به‌طور قطع آن‌ها کارهایی برای گسترش درگیری انجام داده‌اند.

میلر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مقامات آمریکایی به اسرائیل توصیه خواهند کرد که در واکنش به این حمله اقدامات تحریک‌آمیز انجام ندهند و کاری نکنند که به تنش‌ها دامن می‌زند؟ به تکرار موضع همیشگی واشنگتن در دفاع بی‌قید و شرط و قاطعانه از جنایات رژیم صهیونیستی پرداخت که «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند».

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره برخی شایعات مبنی بر اینکه واشنگتن قبل از حمله شب گذشته از سوی تهران مطلع شده بود، تاکید کرد: این کاملا نادرست است. ما هیچ گونه هشداری از طرف دولت ایران درباره اینکه چنین حمله‌ای را انجام می‌دهند، نداشتیم.

او در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی واشنگتن از ناگهانی بودن حمله سه‌شنبه شب ایران به سرزمین‌های اشغالی تصریح کرد: من نمی‌خواهم ارزیابی کنم که چرا ایران چنین تصمیم‌هایی اتخاذ کرده است. بدیهی است که ما نشانه‌هایی داشتیم که ممکن است حمله‌ای در حال انجام باشد. به همتایان اسرائیلی‌مان هشدار دادیم و آن‌ها پیام ما را دریافت کردند. اما اینکه ایران از قبل اطلاع داده باشد یا خیر، ماهیت این حملات را تغییر نمی‌دهد که غیرقابل قبول و از روی بی‌پروایی بوده است.

میلر در بخش دیگری از این نشست خبری بار دیگر در پاسخ به این سوال که آایا ایالات متحده از قبل از حمله ایران مطلع بوده است، گفت: شما در سرتاسر جهان قبل از شروع درگیری‌ها دیده‌اید که ایالات متحده در مواقعی توانایی جمع‌آوری اطلاعات در مورد آنچه احتمال وقوع دارد را در اختیار دارد. قضیه در اینجا، همین بود. من نمی‌توانم بیشتر در مورد آن بگویم اما قطعا از طریق هیچ گفت‌وگویی با ایران نبوده است.

وی ادامه داد: من همان ابتدا داستان‌هایی را دیدم که می‌گفت (ایرانی‌ها) از قبل به ما هشدار دادند، این درست نیست. ما هیچ هشداری از قبل در مورد این حمله دریافت نکردیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1403071108656
  • خبرنگار : 71443