نخست‌وزیر ژاپن خواستار بازنگری در توافق امنیتی با آمریکا شد

نخست‌وزیر جدید ژاپن امروز (چهارشنبه) در اولین گفت‌وگوی تلفنی با بایدن اعلام کرد مایل به تقویت ائتلاف ملی خود با واشنگتن و بازنگری در توافق امنیتی کنونی است.

به گزارش ایسنا، «شیگرو ایشیبا» نخست‌وزیر جدید ژاپن گفت در این تماس تلفنی با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، درباره توافق حقوقی مربوط به پایگاه‌های آمریکایی و پرسنل نظامی این کشور در ژاپن صحبتی نشد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، وی همچنین با اشاره به حملات موشکی و راکتی موفق شامگاه سه‌شنبه ایران علیه رژیم صهیونیستی نیز با بایدن صحبت کرد و خواستار اقداماتی برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه شد.

وی همچنین تمایلش را برای ایجاد یک ائتلاف شبیه به ناتو در آسیا ابراز کرده و گفت یکی از اهداف اصلی در سیاستگذاری‌هایش دفاع از ژاپن است چون محیط امنیتی پیرامون این کشور سخت‌ترین محیط از پایان جنگ جهانی دوم است.

گفت‌وگوی تلفنی ایشیبا با بایدن در حالی انجام شد که کابینه جدید ژاپن بر امور دفاعی تاکید ویژه دارد.

ایشیبا بار دیگر پیشنهاد خود را مبنی بر یک اتحاد امنیتی برابرتر بین ژاپن و ایالات متحده مطرح کرد؛ اتحادی که شامل مدیریت مشترک پایگاه‌های ایالات متحده در ژاپن و داشتن پایگاه‌های ژاپنی در ایالات متحده می‌شود و مستلزم تغییراتی در توافقنامه نیروهای دوجانبه است. او اتحاد کنونی را «نامتقارن» خواند.

نخست‌وزیر ژاپن همچنین خاطرنشان کرد، به بایدن گفته است که سیاست‌های نظامی و دیپلماتیک «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر سابق را تقویت خواهد کرد و در عین حال شبکه‌هایی را که شامل کره‌جنوبی و سایر کشورهای هم‌فکر می‌شود، تقویت می‌کند. استراتژی امنیت ملی ژاپن که توسط دولت کیشیدا در سال ۲۰۲۲ به تصویب رسید، خواستار تسریع در تشکیل ارتش ژاپن است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۶
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403071108616
  • خبرنگار : 71129