/روز جهانی سالمندان/

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: دولت لایحه‌ای برای حمایت از سالمندان ارائه دهد

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «مجلس قطعاً آمادگی دارد که برای قرار گرفتن سالمندان در جایگاهی شایسته قوانین مورد نیاز را به تصویب برسانند»، تاکید کرد: مسئولان باید توجه لازم را نسبت به تامین اعتبارات هزینه‌هایی که در جهت بهبود جایگاه، ارتقای منزلت و نیز تأمین معیشت صرف جامعه سالمندی کشور می‌شود را به گونه‌ای مورد توجه قرار دهند که دیگر شاهد رها شدگی سالمندان از سوی اعضای خانواده‌شان نباشیم.

مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به فرارسیدن روز جهانی سالمندان، بر ضرورت ارتقای جایگاه سالمندان در کشور تاکید و عنوان کرد: بخش قابل توجهی از هر جامعه‌ای را سالمندان تشکیل می‌دهند و خوشبختانه در آیین اسلامی نیز ما احترام به سالمندان و کهنسالان و بزرگان از جلوه خاصی دارد چراکه در کشور اسلامی ما، همواره نسبت به تعالیم قرآن و دستورات دینی پایبندی وجود داشته و بر همین اساس نیز بزرگان و سالمندان از احترام خاصی برخوردارند.

وی هم‌چنین به آمار مربوط به رها شدگی سالمندان در کشور و همچنین تعداد سالمندان حاضر در خانه‌های سالمندان گفت: ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا تحت تاثیر مشکلات اقتصادی قرار دارد و در همین زمینه نیز گاهی مشاهده می‌کنیم که سالمندان مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و توجه لازم به جایگاه و منزلت آنها نمی‌شود؛ این درحالی است که سالمندان امروز چند سال پیش از جمله مهره‌های موثر در چرخه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بودند؛ آنها همچنین به عنوان سرپرست خانواده سال‌ها نان آور و زحمتکش خانواده بودند و واقعاً باید حرمت آنها کاملاً حفظ شود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

جمعیت سالمندانِ جهان تا ۲۰۳۰ از جوانان پیشی خواهد گرفت

این نماینده مجلس با هشدار نسبت به افزایش جمعیت سالمندان در کشور اظهار کرد: کنترل جمعیت در سنوات گذشته باعث شده که نشاط اجتماعی برگرفته از وجود جوانان فعال در عرصه‌های محتلف، کم‌رنگ‌تر شود و چنانچه تدبیری اندیشیده نشود جامعه آینده ما دچار آسیب‌هایی خواهد شد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

زنگ خطر سالخوردگی جمعیت؛ افزایش «رهاشدگی» سالمندان

اسماعیلی با اشاره به نیازمندی‌های جامعه سالمندان تصریح کرد: جامعه سالمندی دارای اقتضائات مختص به خود است چراکه این قشر دچار مشکلاتی از نظر شغلی و درآمدی هستند و از سوی دیگر موضوع بهداشت و درمان آنها مطرح است. در راستای توانمند نگه داشتن جامعه سالمندی کشور علاوه بر اینکه نیازمند برنامه‌ریزی ویژه‌ای هستیم باید تدابیری نیز در خصوص تعداد پزشک متخصص طب سالمندی اندیشیده شود.

وی در ادامه برقراری خانه‌های سالمندان را از برکات نظام عنوان کرد و عنوان کرد: گاهی شاهدیم که متاسفانه برخی از سالمندان مورد بی حرمتی قرار می‌گیرند و ناچاراً در خانه سالمندان نگهداری می‌شوند که این موضوع در واقع با آموزه‌های دینی ما سازگار نیست؛ گرچه خانه‌های سالمندان از برکات نظام محسوب چراکه موجب می‌شوند که دیگر سالمندان سرگردان و رها نشوند و جایی است که سرپرستی سالمندان را بر عهده می‌گیرد و به نحو شایسته نیز از آنها حمایت و نگهداری می‌کنند اما آنچه چیزی که در اینجا مغفول می‌ماند، مهر و محبتی است که باید از سوی فرزندان و از سوی خانواده به بزرگتر و سالمند ابراز شود. در هر مراجعه‌ای که ما به خانه‌های سالمندان داریم، این قشر عزیز هیچگاه تقاضایی ندارند جز اینه که درخواست می‌کنند تا فرزندان‌شان را ببینند؛ این اوج مظلومیت جامعه سالمندی است و امیدواریم که فرزندان ایران اسلامی تربیت شدگان مکتب امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) این مسأله را آویزه گوش خود بکنند که باید با تاصی از فرهنگ اسلامی به پدر و مادر خود و همچنین سالمندان جامعه احترام قائل شوند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین بر لزوم توجه مسئولان به ارتقای منزلت سالمندان در جامعه تاکید و اظهار کرد: مسئولان باید توجه لازم را نسبت به تامین اعتبارات هزینه‌هایی که در جهت بهبود جایگاه، ارتقای منزلت و نیز تأمین معیشت صرف جامعه سالمندی کشور می‌شود را به گونه‌ای مورد توجه قرار دهند که دیگر شاهد رهاشدگی سالمندان سوی اعضای خانواده‌شان نباشیم. مجلس قطعاً آمادگی دارد که برای قرار گرفتن سالمندان در جایگاهی شایسته قوانین مورد نیاز را به تصویب برسانند.

اسماعیلی در پایان با تاکید بر ضرورت تصویب قانونی جامع در جهت حمایت از سالمندان گفت: در کمیسیون اجتماعی مجلس به فهم مشترکی رسیدیم که در مدت نمایندگی، هرچه در توان داریم در راه ارتقای جایگاه و افزایش منزلت اجتماعی شهروندان به ویژه اقشار آسیب‌پذیر اعم از کارگران، مستمندان و سالمندان بگذاریم و این افشار را مورد توجه جدی قرار بدیم؛ بر همین اساس و در زمینه وضعیت سالمندان اگر دولت لایحه مربوط به حمایت از سالمندان را به مجلس ارائه ندهد، کمیسیون اجتماعی این آمادگی را دارد که با طراحی طرحی برای همپوشانی این مسأله گام‌های خوبی بردارد.

به گزارش ایسنا، روز جهانی سالمندان در اول اکتبر (مصادف با ۱۰ مهر) هر سال گرامی داشته می‌شود. در ۱۴ دسامبر ۱۹۹۰، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز اول اکتبر را به عنوان روز جهانی سالمندان در یک قطعنامه به ثبت رساند. سالمندی در جهان به مقطع بالای ۶۵ سال اشاره دارد و بنابراین بخش پایانی چرخه‌ی حیات انسان است. افراد سالمند توانایی تجدید قوای محدودی دارند و بیش از دیگر بزرگسالان در معرض بیماری، سندروم‌ها و کسالت هستند.

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۴۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403071008391
  • خبرنگار : 71489