معاون وزارت علوم تحقیقات و فناوری:

۱۰۰۰ دانشجو تحت عنوان بورسیه‌های «دانش و صنعت» جذب شده‌اند

معاون پژوهش وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: ۱۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها صرف پژوهش شود.

پیمان صالحی امروز (۱۰ مهر ماه) اظهار کرد: ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانونی مترقی و در تاریخ کشور بی‌سابقه است.

وی با بیان اینکه این قانون با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت تدوین شده است، ادامه داد: اگر صنایع و واحدهای تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه که با یکی از واحدهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی مرتبط، با اولویت استان محل استقرار آن صنعت یا واحد تولیدی، تفاهمنامه همکاری منعقد کند، قراردادهای تحقیق و توسعه مربوط با این تفاهمنامه‌ها مشمول مزایای طرح شده در بند «ب» ماده ۱۱ این قانون می‌شوند.

او بیان کرد: تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی موظفند کارگروه ارتباط با صنعت و معدن را با حضور نمایندگان صنعت یا واحدهای تولیدی، با اولویت استان محل استقرار آن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش ‌عالی و پژوهشی تشکیل دهند.

۵۵۰ شرکت در کشور از ظرفیت ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان استفاده کرده‌اند

صالحی با بیان اینکه تاکنون ۵۵۰ شرکت در کشور از ظرفیت این قانون استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی دولت از مالیات ۱۲۹۰ همت بود و چنانچه یک درصد این رقم را به‌عنوان مشوق‌ مالیاتی لحاظ کند ۱۲ همت خواهد شد و مشکلی در میزان رقم بودجه مالیاتی ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: این میزان مشوق سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش و فناوری محسوب می‌شود تا مسائل و مشکلات شرکت‌ها در حوزه خدمات و صنایع برطرف شود.

معاون پژوهش وزارت علوم تحقیقات و فناوری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه دانشجویان از مهارت کافی برخوردار نیستند، گفت: اتفاقاً دانشجویان در بالاترین سطح دنیا قرار دارند و در بهترین مراکز علمی، تحقیقاتی و تولیدی جذب می‌شوند.

برگزاری دوره‌های آموزشی و مکمل برای دانشجویان 

صالحی بیان کرد:  با توجه به استانداردهایی که داریم دوره‌های آموزشی و مکمل از سال گذشته تحت عنوان بورسیه‌های «دانش و صنعت» راه‌اندازی شده و تاکنون ۱۰۰۰ نفر در ۳۰ واحد صنعتی جذب شدند.

وی با اشاره به بودجه پژوهشی با بیان اینکه در قانون برنامه هفتم پیشرفت آمده است که سازمان‌ها و نهادها با همکاری دانشگاه ۱۵ درصد بودجه کل دانشگاه به امر پژوهش اختصاص دهند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر، کمتر از این رقم و به‌طور متوسط پنج درصد بودجه صرف پژوهش شده است. البته دانشگاه‌هایی در کشور داریم که ۱۸ درصد بودجه خود را به پژوهش اختصاص داده‌اند.

معاون پژوهش وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: اعتبار ویژه برای پژوهش‌ اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها افزایش یافته است و باید از محل ۱۵ درصد تامین شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403071008357
  • خبرنگار : 50177