سی‌ان‌ان: پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه در برابر حملات آسیب‌پذیر هستند

رسانه آمریکایی نوشته درحالی‌که واشنگتن به دنبال پرهیز از درگیر شدن در یک جنگ دیگر در منطقه است اما نظامیان آمریکایی از جمله در سوریه و عراق به شدت در برابر حملات نیروهای مقاومت منطقه آسیب‌پذیرند.

به گزارش ایسنا،‌ یک رسانه آمریکایی در گزارشی با اشاره به تناقض در موضع دولت «جو بایدن» نسبت به تنش‌ها در منطقه غرب آسیا در پی جنگ غزه، مدعی شد آمریکا به عنوان یک «ابر قدرت»، از کنترل متحد اصلی خود در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی عاجز شده است.

سی‌ان‌ان با اشاره به شکست مذاکرات آتش‌بس در غزه نوشت «هر بار که دست ردی به سینه یک رئیس‌جمهور آمریکا زده می‌شود، وجهه شخصی او و تصوری که از آمریکا به عنوان یک ابرقدرت وجود دارد، تضعیف می‌شود. احتمال این زیاد است که بایدن که خود را یک کارشناس مسائل سیاست خارجی نشان می‌داد، ظرف چند ماه کاخ سفید را با وجود جنگی سخت به عنوان لکه‌ ننگی بر میراث او ترک کند».

موضع دوگانه آمریکا در قبال این درگیری، در بر دارنده یک تناقض عمیق و نمادین است: یکی از تحلیل‌های سی‌ان‌ان نشان داده که بمب‌های ۲ هزار پوندی ساخت آمریکا، احتمالا در حمله برای ترور «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله استفاده شده است. این موضوع در بردارنده تهدید بروز جنگی منطقه‌ای است که برای منافع آمریکا و اهداف دیپلماتیک آن ویرانگر خواهد بود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در میان نگرانی‌ها از این که پیروزی‌های کوتاه‌مدت اسرائیل پایدار نباشند و تنها زمینه‌ساز دهه‌ها ناامنی و جنگ بیشتر باشد، رخدادهای منطقه از منظر راهبردی و تاریخی گسترده‌تر آمریکا متفاوت به نظر می‌رسد.

در این گزارش آمده است که «منافع ملی آمریکا تنها در حفاظت از اسرائیل نیست»؛ آمریکا که ۲ دهه طول کشید تا نظامیان خود را از عراق و افغانستان خارج کند، سخت به دنبال پرهیز از درگیر شدن در یک جنگ تلخ دیگر در منطقه خاورمیانه است. نظامیان آمریکایی هنوز در این منطقه، از جمله در سوریه و عراق پایگاه دارند و به شدت در برابر حملات نیروهای مقاومت منطقه آسیب‌پذیرند.

پیامدهای جهانی و سیاسی یک سال طغیان جنگ در این منطقه نیز بزرگ بوده است. به طور مثال، طی ماه‌ها حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ از سوی انصارالله یمن، نیروهای دریایی آمریکا و متحدان آن مورد حمله قرار گرفته و موشک‌های انصارالله را رهگیری کرده‌اند.

در این مطلب همچنین آمده که «پیامدهای اقتصادی این حملات نیز به دلیل دور شدن مسیر کشتی‌های باری قابل‌توجه بوده است. احتمال پایان یافتن این درگیری‌ها با وجود بمباران غزه و لبنان توسط رژیم صهیونیستی غیرمحتمل است».

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۱
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403071008328
  • خبرنگار : 71628