مدیر کل امور مالیاتی استان خبرداد

کتمان ۲۱ هزار میلیارد ریال درآمد با بارنامه‌های غیرواقعی در خراسان رضوی

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: با پیگیری‌های انجام شده توسط اداره مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی این اداره کل در فصل دوم امسال، ۱۴ مودی با بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال درآمد کتمان شده از بارنامه‌های دارای اطلاعات غیر واقعی در استان کشف شد.

شاکررضا مریدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بارنامه یکی از مهم‌ترین اسناد در فرآیند حمل‌ونقل کالاها است که نقش کلیدی در تجارت داخلی و بین‌المللی ایفا می‌کند.

 وی اسناد حمل‌ونقل کالاها را مدرکی برای اثبات انتقال مالکیت کالاها از فرستنده به گیرنده اعلام کرد و افزود: این اطلاعات دقیق و جامعی در مورد مشخصات کالا، فرستنده، گیرنده، روش حمل‌ونقل و ... ارائه می‌دهد و از این‌ رو موجب افزایش شفافیت معاملات اقتصادی می‌شود.

 مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از روش‌های مورد استفاده افراد متخلف برای فرار مالیاتی و یا قاچاق کالا، سوء استفاده از کد ملی اشخاص غیرمرتبط با معاملات انجام شده، برای صدور بارنامه‌های حمل کالا است، بیان کرد: این پدیده نیز همچون سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و یا شرکت‌های فاقد اعتبار مالیاتی (صوری)، منجر به معضلات اقتصادی و قضایی مختلفی همچون انباشت بدهی‌های دولتی، ایجاد تبعات منفی اقتصادی و قضایی برای اشخاصی که مورد سوء استفاده قرار گرفتند، انباشت پرونده‌های قضایی و همچنین عدم شفافیت مبادلات و معاملات اقتصادی در کشور می‌شود.

 مریدی با اشاره به اقدامات این اداره کل از ابتدای تیرماه تا پایان شهریورماه امسال عنوان کرد: در حوزه مبارزه با فرار مالیاتی از طریق پالایش بارنامه‌های دارای اطلاعات غیرواقعی استان، منجر به شناسایی تعداد ۱۴ مودی و کشف فروش کتمان شده ذی‌نفعان و صاحبان واقعی بارنامه‌های مذکور به مبلغ ۲۱ هزار میلیارد ریال شد که تاکنون مطالبه مبلغ ۲هزار میلیارد ریال مالیات و جرایم متعلقه و وصول مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال بدهی مالیاتی صورت گرفته است.

 وی خاطرنشان کرد: بدیهی است رفع معضل سوء استفاده از کد ملی سایر اشخاص در این حوزه و صدور بارنامه‌های دارای اطلاعات غیرواقعی، مستلزم اصلاح فرایند صدور بارنامه‌ها و پیگیری نهادهای نظارتی و قضایی استان است.

 انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071008321
  • خبرنگار : 50088