مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبر داد:

مرمت حمام وکیل شیراز آغاز شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس از عملیات اجرایی مرمت حمام تاریخی وکیل شیراز با اعتبار ۲۷۰ میلیون تومان خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی امروز، ۱۰ مهرماه در حاشیه بازدید از حمام وکیل شیراز گفت: پرونده مرمتی حمام وکیل با اعتبار ۲۷۰ میلیون تومان گشوده شده است.

وی افزود: مرمت و تزئینات وابسته به معماری بخش‌های موردنیاز این حمام تاریخی همچنین مرمت آهک‌بری بدنه بخش سربینه حمام از جمله اقداماتی است که در این بنای ملی انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس یادآور شد: حمام وکیل که به موزه گرمابه تبدیل‌ شده است یکی از جاذبه‌های تأثیرگذار و مهم گردشگری استان محسوب می‌شود.

ثابت اقلیدی اظهار کرد: صرف نظر از قدمت و اصالت بنا که به دوره زندیه برمی‌گردد و به دستور وکیل‌الرعایا شیراز ساخته‌ شده است، درواقع این حمام با کاربری موزه بخشی از آداب‌ و رسوم مردم این سرزمین را روایتگری می‌کند و همواره مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی است.

به گزارش ایسنا، حمام وکیل یکی از بناهای دوره زندیه است که در کنار مسجد و بازار ساخته شد. به باور فعالان و کارشناسان، حمام وکیل شیراز یکی از شاهکارهای معماری دوره زندیه است. بنایی که دارای ستون‌های یکپارچه سنگی و مقرنس‌های گچی با عمق کم است و مانند دیگر حمام‌های هم‌عصرش دارای حوض بزرگ هشت‌ضلعی با دیواره‌هایی از سنگ‌های یکپارچه است. همچنین دارای آهک‌بری‌ها و گچ‌بری‌های متفاوت و زیبایی است که داستان اساطیری معراج پیامبر (ص)، داستان شیرین و فرهاد و بیژن و منیژه را روایت می‌کند.

یکی از ویژگی‌های این حمام تاریخی، وجود گاوچاه در ضلع غربی بناست که آبرسانی به حمام را انجام می‌داده است.

حمام وکیل در سال ۱۳۵۱ به شماره ۹۱۷ در فهرست ملی به ثبت رسیده و هم‌اینک نیز به یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز موزه گرمابه فارس تبدیل است. در این موزه، با استفاده از مجسمه‌های مومی، آداب‌ورسوم مردم شیراز به نمایش گذاشته‌ شده است.

در این بنای ملی مجسمه‌هایی از اقشار مختلف مردم با توجه به شخصیت‌های قدیم شیراز من‌جمله پهلوان، درویش، دهقان، کدخدا، گزمه، داروغه، حمال، تاجر و دیگر گروه‌ها که هر یک معرف شخصیت و فرهنگ خاصی از مردم فارس و شیراز قدیم بوده‌اند در فضای سربینه حمام به نمایش گذاشته‌ شده است. در این فضا بازدیدکنندگان از موزه بافرهنگ و نحوه استحمام اقشار مختلف مردم و با مشاغلی مربوط به گرمابه آشنا می‌شوند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403071008203
  • خبرنگار : 50649