۶ هزار اثر تاریخی قم در انتظار احداث موزه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: استان قم با این سابقه ۷ هزار ساله تاریخی باید یک موزه تاریخی داشته باشد و امید است، با مشارکت شهرداری، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و بخش خصوصی موزه غنی به نام قم ایجاد کنیم.

علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۹ اثر از آثار ناملموس استان قم ثبت شده است، اظهار کرد: مراسم ۲۷ رمضان، مراسم فندق‌چینی شهرستان کهک، مهارت بادبادک‌بازی، تیله‌بازی، موسیقی آیینی تاسوعا و عاشورا از جمله این آثار است؛ امسال شاهد ثبت گویش قمی، موسیقی قمی زورخانه‌ای، آیین سمنوپزان‌قمی، مهارت طبخ شیرینی برنجی قمی و شیرینی برنجی بخش خلجستان و مهارت گیوه‌دوزی خواهیم بود.

وی نبود موزه را از دیگر چالش‌های حوزه میراث‌فرهنگی دانست و افزود: اشیای تاریخی زیادی داریم که منبعی مهم برای قم‌شناسی است و استان قم موزه‌ای غنی نیاز دارد؛ ولی مکان ساخت آن را نداریم.

ارجمندی با اشاره به تقاضای درخواست زمین از شهرداری، بیان کرد: با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان نیز رایزنی کرده‌ایم؛ قم بیش از ۶ هزار آثار تاریخی دارد و آمادگی داریم، یک موزه ملی را در قم ایجاد کنیم، استان قم با این سابقه ۷ هزار ساله تاریخی باید یک موزه تاریخی داشته باشد و امید است، با مشارکت شهرداری، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و بخش خصوصی موزه غنی به نام قم ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: گام‌های مهمی در ایجاد سایت‌موزه در تپه قلی‌درویش برداشته شد و امیدواریم، در سال ۱۴۰۳ با تامین بودجه فاز اول سایت‌موزه را شاهد باشیم و امیدواریم، با مشارکت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه این سایت‌موزه ایجاد شود.

ارجمندی گفت: از دیگر برنامه‌های میراث‌فرهنگی قم تشکیل موزه‌های خصوصی است، می‌توانیم به مجموعه‌داران تسهیلات بدهیم تا موزه ایجاد کنند، در این بین تاکنون دو موزه دفاع مقدس و موزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی را مجوز داده‌ایم و ایجاد شده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: در حال بررسی دو موزه منتسب به آیات عظام هستیم و موزه شیعی نیز به زودی مجوز خود را دریافت خواهد کرد.

وی در پایان تاکید کرد: حامی مجموعه داران خواهیم بود و مالکیت آنان نیز مخدوش نمی‌شود؛ پیش بینی می‌شود بتوانیم ۱۰۰ مجموعه را در قم مجوز دهیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403071008186
  • خبرنگار : 50455