رئیس سابق بنیاد نخبگان قزوین:

سیاست‌گذاران برخورد ویترینی با نخبگان را کنار بگذارند

رئیس سابق بنیاد نخبگان قزوین گفت: متأسفانه سیاست‌گذاران در مواجهه با نخبگان به‌صورت ویترینی برخورد می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که عملاً در قانون‌گذاری و تصمیمات اساسی از نظرات و پیشنهادات نخبگان استفاده شود، به این معنا که هیچ الزامی برای حضور نخبگان در منصب‌ها و پست‌های مدیریتی وجود ندارد.

سیده زهرا مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به لزوم استفاده از نخبگان در سیاست‌گذاری‌های کلان در کشور، اظهار کرد: نقش مؤثر نخبگان و تأثیرگذاری آن‌ها در توسعه جامعه موضوعی غیرقابل‌انکار است و تجربه نشان داده دولت‌هایی که از ظرفیت نخبگان در تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها بهره می‌برند همیشه عملکرد موفق‌تری نسبت به سایر دولت‌ها دارند.

وی بابیان اینکه متأسفانه سیاست‌گذاران در مواجهه با نخبگان به‌صورت ویترینی با آن‌ها برخورد می‌کنند، افزود: کمتر پیش می‌آید که عملاً در قانون‌گذاری و تصمیمات اساسی از نظرات و پیشنهادات نخبگان استفاده شود و من فکر می‌کنم کشورهایی پیشرفته می‌شوند که به این مسئله باور دارند و به این یقین رسیده‌اند که تصمیم‌گیری‌ها و حکمرانی‌ها باید به دست نخبگان باشد و اگر می‌خواهند حکمران انتخاب کنند، به جامعه نخبگان رجوع می‌کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در سال‌های گذشته برای انتخاب مدیران کم‌وبیش از جامعه نخبگان استفاده شده اما آنچه در این باب مهم است، این است که این موضوع قانون‌گذاری نشده یعنی در بروکراسی قانونی تعریف‌ نشده است، به این معنا که هیچ الزامی برای حضور نخبگان در منصب‌ها و پست‌های مدیریتی وجود ندارد.

رئیس سابق بنیاد نخبگان قزوین بیان کرد: متأسفانه تا کنون آن‌طور که باید و شاید با جامعه نخبگان تعامل صورت نگرفته و اگر قرار است در استان قزوین یک شورای تصمیم‌گیری وجود داشته باشد حتماً نخبگان در این شورا حضور یابند. همچنین نخبگی ساحت‌های مختلفی دارد و برای استفاده از ظرفیت نخبگان باید به این نکته دقت شود.

مرتضوی در پاسخ به این سؤال که از دید نخبگی، یک استاندار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، گفت: استاندار مقام عالی استان است و باید یک نخبه حکمرانی باشد،‌ که زیست‌بوم منطقه خود را بشناسد و مسیری را برای رسیدن به این شناخت طی کرده باشد؛ به نظر می‌رسد تأسیس هیئت‌های اندیشه‌ورز یکی از اقدامات قابل‌توجهی است که می‌تواند تعامل بین نخبگان و مسئولان را بیش‌ از پیش کند.

به گزارش ایسنا، سید زهرا مرتضوی، عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) و دانش‌آموخته دانشگاه شریف، رئیس سابق بنیاد نخبگان در استان قزوین است که سوابق درخشانی در علم فیزیک دارد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403071008128
  • خبرنگار : 50560