افزایش بیماری‌های تنفسی فصلی در اصفهان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود دو هفته است که بیماری‌های تنفسی فصلی در اصفهان افزایش یافته است. بنابراین، تأکید داریم که افراد به مسئلۀ پیشگیری اهمیت بیشتری بدهند.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پاییز همواره بیماری‌های فصلی خودش را دارد. مردم بیشتر انواع سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا را می‌شناسند و با شروع پاییز اغلب به این نمونه‌ها توجه دارند. آلرژی‌های مخصوص به این فصل هم وجود دارد و شایع می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بیماری‌های مذکور معمولاً علائم مشابهی دارند، افزود: عطسه، سرفه، آبریزش بینی، تب و لرز خفیف، بدن‌درد جزو علائم پرتکرار در بیماری‌های یادشده است. افراد از نظر روحی و روانی هم بی‌حال و آشفته می‌شوند. البته خود افراد غالباً نمی‌توانند بین این بیماری‌ها تفکیک قائل شوند و تشخیص بدهند که دقیقاً کدام است.

این پزشک ادامه داد: این بیماری‌ها را می‌توان به‌صورت سندرمیک دید و تعریف کرد، یعنی بگوییم همۀ این‌ها بیماری‌های تنفسی فصلی‌ هستند. در اینجا رعایت برخی توصیه‌های پزشکی به‌منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف اهمیت پیدا می‌کند. حدود دو هفته است که این بیماری‌های تنفسی فصلی در اصفهان افزایش پیدا کرده است. بنابراین، تأکید داریم که افراد به مسئلۀ پیشگیری اهمیت بیشتری بدهند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با نظر به راه‌های پیشگیری اظهار کرد: مهم‌ترین راه پیشگیری توجه به محیط است، یعنی تا جایی که امکان دارد از حضور در محیط‌های شلوغ و تجمعی خودداری کنیم. البته حضور افراد در بیشتر این محیط‌ها مانند اتوبوس و مترو، مدرسه و محل کار اجتناب‌ناپذیر است.

عقدک با تأمل در محیط‌های پررفت‌وآمد توصیه کرد: در این مکان‌ها فاصلۀ خود را با فرد بیمار رعایت کنید و ماسک بزنید. اگر فردی علامت‌دار است حتماً از او فاصله بگیرید و با او گفت‌وگوی مستقیم نکنید. تقویت سیستم ایمنی هم برای پیشگیری اهمیت دارد که با خوردن میوه و سبزیجات محقق می‌شود. شستن مرتب دست‌ها نیز نباید فراموش شود.

 وی با تأکید بر اینکه رعایت توصیه‌ها بر پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا و کرونا تأثیر دارد، بیان کرد: اگر فردی احساس کرد علامت‌ این بیماری‌ها را دارد، الزامی نیست که به پزشک مراجعه کند. درواقع، تا زمانی که فرد علامت‌های جدی مانند تب بالا و سرفۀ شدید و تنگی نفس ندارد، می‌تواند در خانه بماند و در یک اتاق خود را ایزوله کند. این فرد تا می‌تواند باید تنها باشد و از نشست و برخاست با دیگر افراد خانواده جلوگیری کند.

این پزشک با اشاره به دورۀ پس از بروز علائم گفت: فردی که در خانه از خود مراقبت می‌کند باید به مصرف مایعات و میوه و سبزیجات اهمیت بدهد. این فرد حتماً باید استراحت کافی داشته باشد. وقتی می‌خواهد از اتاق بیرون بیاید و از فضای عمومی خانه استفاده کند، حتماً ماسک بزند.

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اما اگر فردی علائم شدیدی یا بیماری زمینه‌ای مانند قلبی، ریوی و آسم دارد، باید مستقیم به پزشک مراجعه کند. بیماری‌های ویروسی جزو بیماری‌های خودکنترل‌شونده محسوب می‌شوند، به همین دلیل است که تأکید داریم اگر علائم بیماری افراد خفیف یا متوسط بود، به پزشک مراجعه نکنند، یعنی این علائم به‌مرور کاهش پیدا می‌کنند.

وی دربارۀ واکسن‌های این فصل توضیح داد: بهتر است این واکسن‌ها زده شوند، مخصوصاً توصیه می‌شود که کودکان زیر پنج سال، افراد بالای ۶۰ سال، زنان باردار، کسانی که بیماری زمینه‌ای قلبی، عروقی، کبدی دارند، همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مثل دیابت واکسن بزنند. حتی بهتر است که عموم مردم هم تزریق کنند، اما امکان دارد که محدودیت‌های دیگری وجود داشته یا هزینه‌بر باشد.

عقدک درخصوص زمان تزریق واکسن نیز یادآور شد: نیمۀ دوم شهریورماه و نیمۀ اول مهرماه بهترین زمان تزریق است، اما هیچ ممانعتی وجود ندارد که فرد برای مثال در آبان‌ماه واکسن تزریق نکند. درواقع، هر زمان که این واکسن‌ها تزریق شوند، سوددهی خودشان را دارند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403071008103
  • خبرنگار : 50666