ایسنا گزارش می‌دهد:

ضعف مدیریت و اغمای گردشگری سراب «گیان» نهاوند

سراب گیان نهاوند به عنوان یکی از مهمترین و پربازدیدترین جادبه‌های گردشگری شهرستان نهاوند است که به‌دلیل ضعف مدیریت با مشکلات زیادی مواجهه شده و موجبات نارضایتی گردشگران را فراهم کرده است.

سراب گیان یکی از پرآب‌ترین و زیباترین جاذبه‌های بکر طبیعی گردشگری شهرستان نهاوند محسوب می‌شود و هرساله در ایام تعطیلات خصوصا فصل تابستان میزبان خیل عظیمی از گردشگران از اقصی نقاط مختلف کشور است، از همین روی ایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری در یک دهه اخیر در این منطقه گردشگری قوت بیشتری گرفت و طی این یک دهه زیرساخت‌هایی از جمله ایجاد راه دسترسی مناسب، ایجاد روشنایی، احداث سرویس‌های بهداشتی، احداث سکو، رفع مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه و... در این مکان گردشگری انجام شد.

در اوایل سال ۱۴۰۲ پس از کشمکش‌های فراوان و علی‌رغم مخالفت مردم و شورای شهر گیان، با هدف توسعه و پیشرفت سراب گیان مدیریت آن به سازمان همیاری شهرداری‌های استان همدان سپرده شد تا این نهاد دولتی با نظارت استانداری همدان در راستای احیا و تبدیل آن به منطقه گردشگری اقدام کند.

 البته پیش از این مدیریت حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از اراضی جنگلی منطقه گیان در شهرستان نهاوند با امضای تفاهم‌نامه‌ای از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به شهرداری این شهر(گیان) واگذار شده بود.

طی این مدت که مدیریت این منطقه گردشگری به سازمان همیاری شهرداری‌های استان واگذار شده به‌طورقطع مردم شهرستان و مسافران انتظار داشتند، شاهد امکانات و خدمات مطلوب‌تر و بیشتری در این‌ منطقه باشند اما متأسفانه مردم و مسافران از وضعیت موجود سراب گیان و کیفیت پایین خدمات در این مکان گلایه دارند و کمبود سرویس‌های بهداشتی در اوج شلوغی، گرفتن کرایه سکوها و اینکه چرا وقتی ظرفیت سراب گیان کامل می‌شود و ارائه خدمات با مشکلات همراه است باز هم اجازه ورود خودرو به داخل سراب داده می‌شود از جمله مشکلاتی است که موجبات نارضایتی مردم شهرستان خصوصا گردشگران غیربومی را فراهم آورده است. 

قرار بود سازمان همیاری از همان ابتدای شروع به کار مسیر دسترسی به سراب یا همان راه گردشگری را ساماندهی کند، خانه‌های بوم‌گردی و سیمای شهری گیان و در نهایت سوئیت‌های اقامتی برای اسکان مسافران را ایجاد و بازارچه‌های محلی را احداث و مدیریت دکه‌های داخل سایت سراب را تعیین‌ تکلیف کند اما انجام این وعده‌ها مغفول ماند و اعتماد و رضایت مردم گیان را کاهش و گلایه و نارضایتی‌ها تشدید شد.

در تعطیلات پایان هفته گذشته خبرنگار ایسنا، به این سراب زیبا رفته و از نزدیک با گردشگران این مکان گردشگری مصاحبه‌ای انجام داده است که در ذیل می‌خوانیم:

نارضایتی گردشگران از وضعیت سراب گیان 

یکی از گردشگران که خود از اصالتا نهاوندی هم است، گفت: من ساکن کرج هستم و به شهر نهاوند سفر کرده‌ام و چند مهمان هم داشتیم که اهل شهر دیگری بودند، تصمیم گرفتیم برای تفریح و معرفی شهرمان مهمانانمان را به سراب گیان ببریم.

محسن عمرایی اظهار کرد: در ابتدا ورودی ۵۵ هزار تومانی بابت خدمتی که ارائه نمی‌شود می‌گیرند و وضعیت دستشویی و سطل‌های زباله و حتی نمازخانه هم که اصلا مناسب نیست.

وی افزود: بعد ورود به سراب هم رفتیم در یک جایی بشینیم که خیلی شلوغ بود و روبروی نمازخانه چندتا فرش پهن بود، تصمیم گرفتیم برروی فرش‌ها بنشینیم که آقایی آمد و گفت بابت نشستن روی فرش باید مبلغ ۵۰۰هزار تومان بدهید! که ما هم به خاطر رعایت مهمان‌ها پذیرفتیم و در نهایتا ۳۵۰هزار تومان بابت نشستن بر روی آن فرش‌ها پرداختیم، در صورتی‌که چندین بار اعلام شده ‌و اکثر مسئولین از فرماندار شهرستان و تا چند وقت پیش جناب دادستان هم اعلام کردند که هیچکس حق گرفتن پول بابت استفاده از ظرفیت سراب را ندارد.

وی تاکید کرد: خواهش می‌کنیم تکلیف مردم را روشن کنید اگر این اقدام غیرقانونی است که آن فرش‌ها را جمع کنید و نگذارید دکه‌داران سراب فضاها را برای خودشان تصاحب کنند و اگر نه که بگویید شهر خودمختار اداره می‌شود تا مردم تکلیفشان را بدانند.

ورودی سراب گیان بابت چه خدمات و امکانات رفاهی از مردم گرفته می‌شود؟!

یکی دیگر از گردشگران گفت: در حالیکه ورودی سراب گیان نهاوند ۳۵هزار تومان اعلام شده است، از خانواده ما با دو خودروی سواری هر خودرو مبلغ ۵۵هزار تومان اخذ شده و قبض عوارضی هم صادر نشده است.این پول بابت چه خدمات و امکانات رفاهی است؟! و چه کسی نظارت می‌کند و پاسخگوست؟!

فرزاد دارابی یکی دیگر از گردشگران این مکان گفت: امروز با چند تن از میهمانان خود برای گشت‌وگذار راهی سراب گیان شدیم و به دنبال جایی برای نشستن و استراحت سکویی را انتخاب کردیم که با سروصدا و فریادهای یکی از دکه‌داران مستقر در سراب مواجه شدیم که با برخورد بسیار زشت و دور از آداب اجتماعی، ادعای مالکیت سکو و تقاضای گرفتن ۲۰۰ هزار تومان کرایه داشت!‌

وی ادامه داد: این فرد مدعی بود که چون سکو مقابل دکه ایشان است باید هزینه دریافت کند، حقیقتا ما هم چون میهمان غریبه داشتیم پذیرفتیم و مبلغ را پرداخت کردیم.

دارابی اضافه کرد: البته بعد ما با آقای صفایی دادستان محترم نهاوند تماس گرفتیم و ماجرا را توضیح دادیم و ایشان گفتند که اقدام برای دریافت هزینه سکوهای سراب گیان کاملا غیرقانونی است و در تماس با ‌پاسگاه نیروی انتظامی گیان دستور بررسی و اقدام لازم را صادر کردند.

وی تصریح کرد: نهایتا دکه‌دار به پاسگاه احضار و ضمن عذرخواهی و پذیرش خطا و اذعان به خطای خود مبلغ دریافتی را عودت داد و در واقع ناراحتی ما به خاطر دریافت مبلغ کرایه سکو نبود بلکه نوع برخورد اهانت‌آمیز و تجاوز به حقوق دیگران است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

سراب گیان آبروی نهاوند است

به سراغ فرد دیگری رفتیم و نظرش را در خصوص و خدمات سراب پرسیدیم که بیان کرد: ببخشید این وضعیت امروز سرویس بهداشتی سراب گیان هست، واقعا برای یه مکان گردشگری به این زیبایی و پر رفت‌وآمدی این وضعیت سرویس بهداشتی مناسب است؟ 

احمد سیفی تصریح کرد: می‌شود لطفا اطلاع‌رسانی کنید شاید متولی این سراب که ظاهرا سراب هم تشریف نمی‌آوردند کمی به ایشان بربخورد، خوب است که ورودی هم از مردم می‌گیرند، واقعا با این وضعیت آدم مقابل مهمان غریبه‌اش شرمسار می‌شود.

وی یادآور شد: اگر هر شهر کوچک ‌یا بزرگ دیگری بود که همچنین مکان و نعمت زیبایی داشتند الان بزرگترین مکان توریستی شده بود؛ آن‌وقت مسئولین ما این‌گونه این مکان گردشگری زیبا را مدیریت می‌کنند، و وضعیت سرویس‌های بهداشتی اینجا واقعا افتضاح است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند نیز صدور مجوز افزایش ورودی سراب گیان توسط این اداره را تکذیب کرد و گفت: من چند ماه است اصلا رئیس سازمان همیاری شهرداری استان همدان را نه دیده‌ام و نه تلفنی با وی صحبتی داشته‌ام.

محمد احمدی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: ما از این افزایش قیمت خبر نداریم و این افزایش ورودی سراب گیان از ۳۵هزار تومان به ۵۵ هزار تومان بدون هیچ‌گونه اطلاع و مجوز ما انجام شده است.

وی ادامه داد: اگر تصمیمی در سطح استان اتخاذ شده است پیگیری و نتیجه آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

از دور نمی‌شود این مجموعه گردشگری را مدیریت کرد

سخنگوی شورای شهر گیان نیز با بیان اینکه از دور نمی‌شود این مجموعه گردشگری را مدیریت کرد، گفت: حدود دو سال پیش به بهانه گرفتن عوارض نقدی از گردشگران، مدیرکل منابع طبیعی استان و مسئولان ارشد نهاوند، مدیریت سراب گیان را از شهرداری و شورای شهر گیان پس گرفتند و به سازمان همیاری شهرداری استان واگذار کردند.

کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در صورتی که در طول مدت چند سالی که مدیریت سراب بر عهده شهرداری و شورای شهر گیان بوده اقدامات قابل توجهی برای ایجاد زیرساخت‌ها در این مکان انجام شده که البته این اقدامات توسط سایر مسئولان نادیده گرفته شد.

وی تصریح کرد: فقط در دوره مدیریت چهار ماهه شورای دور ششم شهر گیان که بعد از آن مدیریت سراب از شهرداری و شورا پس گرفته شد حدود ۹۰۰ میلیون تومان از محل عوارضی این سراب برای ایجاد زیرساخت‌ها در سراب هزینه کردیم که شامل خرید دو ترانس برق جدید، تعمیر سرویس‌های بهداشتی و جدول‌گذاری و... بوده است و البته این گوشه‌ای از خدمات چندین ساله شهرداری و شورای شهر گیان در این مکان گردشگری است.

کیانی افزود: همچنین در این دوره مدیریت که به ما تهمت زده شد که عوارض نقدی از گردشگران دریافت کرده‌ایم به جز چندبار که آن هم گردشگران برای پرداخت قبض کارت همراهشان نبود و عوارض را نقدی پرداخت کردند، ما قبض ورودی تک برگ به همه گردشگران دادیم.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌هایی که در این مکان گردشگری ایجاد شده در سال‌های گذشته و توسط شهرداری و شورای شهر گیان انجام شده است، ادامه داد: همچنین ما در ورودی سراب به همه گردشگران کیسه زباله می‌دادیم و از نظر ارائه خدماتی مثل جمع‌آوری زباله، وضعیت سرویس‌های بهداشتی و ... وضعیت سراب مطلوب بود.

این عضو شورای شهر یادآور شد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ که به بهانه تغییر مدیریت و پیشرفت، مدیریت این سراب به سازمان همیاری شهرداری‌های استان واگذار شد در صورتی که طی این مدت وضعیت سرویس‌های بهداشتی، جمع‌آوری زباله‌ها، امنیت و ... سراب اصلا مناسب نیست و قبوض عوارضی هم عملا حذف شده است.

کیانی خاطرنشان کرد: ما به عنوان نماینده مردم چندین بار مطالبه‌گری کردیم ولی فایده‌ای نداشت. مردم شهر گیان از ما توقع دارند چون ما صدای مردم هستیم و خواسته مردم گیان این است که مدیریت سراب مثل سال‌های گذشته به مردم و شهرداری گیان واگذار شود.

وی با بیان اینکه سراب گیان متعلق به مردم گیان و مردم شهرستان نهاوند است، گفت: طبق کدام قانون عوارض ورودی سراب از ۳۵هزار تومان به ۵۵‌هزار تومان افزایش یافته و مگر چه خدماتی به گردشگران ارائه می‌شود که این مبلغ توسط سازمان همیاری افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی شورای شهر گیان، اضافه کرد: آقای حاجیان مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان  متولی سراب گیان در همدان هستند و باید به ایشان گفت که از دور نمی‌شود این مکان گردشگری را مدیریت کرد و باید متولی شخصا خودش در اینجا حضور داشته باشد.

به گفته وی، اخیرا نیز در سراب گیان آتش‌سوزی شده و سازمان همیاری در این مکان حتی یک کپسول آتش‌نشانی اطفای حریق نداشته و شهرداری و آتش‌نشانی شهر گیان این آتش‌سوزی را مدیریت و خاموش کرده‌اند.

کیانی خاطرنشان کرد: طی این مدت ۱۱۰ قطعه درخت توسط مدیریت جدید سراب به بهانه ساخت‌وساز دکه قطع شد، در صورتی که در محل شهربازی این سراب جای کافی برای احداث دکه وجود دارد.

وی تاکید کرد: همه مواردی که مطرح شد دردودل همه اعضای شورای شهر است و مطالبه ما مطالبه و درخواست مردم شهر گیان است و مردم گیان از وضعیت مدیریت فعلی سراب به هیچ وجه راضی نیستند و درخواست دارند که مدیریت سراب به خودشان واگذار شود.

توسعه و رونق سراب گیان نیازمند همراهی اهالی شهرگیان است

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان همدان هم با اشاره به اختصاص اعتبار مالی مناسب برای مرمت، بازسازی و نوسازی فضای گردشگری این منطقه، گفت: در این راستا امسال ۶۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

مهران حاجیان با بیان اینکه در کنار تقویت زیرساخت‌ها در این منطقه گردشگری در پی حفظ و تقویت فضای سبز آن نیز هستیم، به ایسنا گفت: سال گذشته ۱۰۰ هزار بذر و اصله نهال و نیز پنج‌هزار درخت به وسعت ۱۵۰ هکتار در منطقه گردشگری سراب گیان نهاوند کاشته شد.

وی افزود: این گونه‌ها از نوع بلوط و سایر درختان جنگلی بود که با هماهنگی و نظارت اداره‌کل منابع طبیعی استان همدان کاشته شد.

حاجیان با اشاره به عملیات ساخت و طراحی سردرب سراب گیان، تصریح کرد: این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی، مرمت و لکه‌گیری آسفالت، بازسازی ۱۲ کلبه سنگی، بازسازی ساختمان سرجنگلبانی، نصب دوربین پلاک‌خوان و پایش تصویری، اشتغالزایی مستقیم ۳۹ نفر و ایجاد هشت چشمه سرویس بهداشتی پیش ساخته را از دیگر اقدام‌های انجام شده طی سال گذشته در این منطقه عنوان کرد و ضمن اینکه ایجاد زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی در آن با جدیدت دنبال و پیگیری می‌شود.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان همدان، عدم همراهی مردم گیان و دکه‌داران داخل سراب را از مشکلات این منطقه گردشگری عنوان کرد و گفت: ما باید به دنبال جذب و ماندگاری گردشگر باشیم و توسعه و رونق سراب گیان نیازمند همراهی همه اهالی شهر گیان است.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان همدان از همان ابتدای شروع به کار در سراب گیان مدعی شد که توانمندی بالایی دارد و می‌تواند با اجرای برنامه‌های قوی و ایده‌های جدید هم سراب و هم شهر گیان را به‌عنوان مسیر گردشگری آباد کند و با تیزرهای تبلیغاتی در رسانه‌های استانی، مترو و اماکن پرتردد پایتخت اقدام به تبلیغ و دعوت گردشگران و میهمانان از سراسر کشور کرد، اما در تأمین رضایتمندی و افزایش کیفیت خدمات و البته تکرار این سفر و جذب مسافر عملا هیچ برنامه‌ای نداشت و موجبات گلایه‌ها و نارضایتی مردم گیان و گردشگران را فراهم کرد که امیدواریم مسئولان مربوطه تدابیری بیندیشند و مشکلات این منطقه گردشگری به زودی مرتفع شود.

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403071008083
  • خبرنگار : 50471