در همایش سالمند سالم و با نشاط مطرح شد:

محدودیت‌های جسمی سالمندی را بپذیریم و با آن سازگار شویم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر داشتن فعالیت بدنی سالم برای حفظ عضلات در دوران سالمندی، گفت: دوران سالمندی با محدودیت‌های جسمی بسیاری همراه است که باید آنها را بپذیریم و با آنها سازگار شویم.

دکتر رشید حیدری مقدم سه‌شنبه ۱۰ مهرماه در همایش سالمند سالم و با نشاط، اظهار کرد: ورزش کردن و داشتن تحرک از کم تحرکی بهتر است و انجام سه جلسه در هفته به مدت ۴۵ دقیقه یا انجام سه ست ۱۵ تایی ورزش‌هایی که ضربان قلب را بالا برده و عضله‌سازی با زدن وزنه‌های سبک و ورزش‌های هوازی در هنگام عصر در سلامت جسمی و روانی و حفظ توانمندی‌های بدنی و جسمی تاثیرگذار است‌.

وی با اشاره به اینکه در سالمندی با محدودیت‌های جسمی مواجه می‌شویم که باید پذیرای آن باشیم، ادامه داد: در سالمندی خودمان را با همین ویژگی‌ها بپذیریم و مهارت‌های مختلفی مانند مهارت‌های زندگی، توانمندی‌های جسمی در هماهنگ شدن ارتباط چشم و دست و پا، تقویت تعادل بدن و سرعت و قدرت بدنی را با داشتن فعالیت بدنی مناسب و منظم، داشتن ارتباط با گروه‌های همسن و مصرف مایعات تقویت کنیم.

این متخصص فیزیولوژی همچنین به توجه به فلسفه زندگی برای خود، داشتن نگاه مثبت به زندگی، داشتن همدرد و سرمایه اجتماعی، انسانی و اقتصادی و شکرگزاری برای هرآنچه داریم را در دوران سالمندی بسیار مهم برشمرد.

اهمیت خودمراقبتی در دوران کهنسالی 

دکتر عبدالملکی، روانشناس بالینی و مدرس مراکز علمی و دانشگاهی استان همدان نیز در این همایش گفت: در دوران کهنسالی خودمراقبتی بسیار با اهمیت است.

روانشناس بالینی و مدرس مراکز علمی و دانشگاهی استان همدان، با بیان اینکه در دوران سالمندی احساسات و عواطف با شدت بیشتری نمایان می‌شوند، اظهار کرد: در این دوران نیازهای مختلفی مانند احترام، عشق ورزیدن، دوست داشته شدن و توجه بیشتر احساس می‌شود و چون احساسات رقیق‌تر و روان شکننده‌تر می‌شود، سالمندان باید با راهکارهای خودمراقبتی خود را در برابر کنترل احساسات و بیماری‌ها تقویت و از توانمندی‌ها محافظت کنند.

وی با تاکید بر استفاده از راهکارهای خودمراقبتی و گرفتن کمک از متخصصان، روانپزشکان و مدیران، افزود: در این دوران با توجه به اینکه سالمندان به گذشته خود فکر می‌کنند و به سرزنش‌هایی در مورد کارها و نتایج زندگی خود می‌رسند، بسیار دارای اهمیت است که دردها را بشناسند و با راهکارهایی مانند برقراری ارتباط با پزشکان و متخصصان، شرکت در فعالیت‌های گروهی با همسالان، صله ارحام، ارتباط با دیگران و یافتن همدرد عاطفی و احساسی برای صحبت کردن درباره موضوعات احساسی مانند خشم، غم و اندوه و.... محبت کردن بدون شرط به دیگران در رفع این موارد به خود کمک کنند.

دکتر عبدالملکی در پایان نیز به تداوم مطالعه و یادگیری، خواندن کتاب و گوش دادن به پادکست برای تقویت و فعال نگه داشتن سیستم عصبی و حافظه تاکید کرد و گفت: عنصر معنویت در زندگی بسیار با اهمیت است و با انجام مناسک مذهبی و گفتن اذکار و شکرگزاری بسیار در حفظ سلامت روان و تقویت روحیه بسیار تاثیرگذار است.

 انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403071008072
  • خبرنگار :