جیره غذایی ماهیان قزل‌آلا تغییر می‌کند

مدیر جهاد کشاورزی کلات گفت: عواقب و اثرات سوء در استفاده از پودر ماهی موجب شد که به سمت تغییر جیره غذایی ماهیان قزل‌آلا حرکت کنیم.

جعفر خالقی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه استفاده از پودر حشرات در کیفیت گوشت ماهیان قزل‌آلا تأثیر بسیاری دارد، اظهار کرد: به لحاظ اقتصادی نیز استفاده از پودر حشرات به جای پودر ماهی مناسب‌تر است.

وی همچنین تهیه پودر حشرات را راحت‌تر دانست و اظهار کرد: خوشبختانه آبزی پروران این شهرستان از جایگزینی پودر حشرات به جای پودر ماهی در جیره غذایی قزل‌آلا استقبال بسیار خوبی داشته‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی کلات با بیان اینکه استفاده از پودر حشرات بافت ماهی را لذیذتر و خوشمزه‌تر می‌کند، گفت: ماهیان کلات چون در رودخانه‌های خروشان تولید می‌شوند نسبت به ماهیانی که در استخرهای کشاورزی پرورش یافته‌اند از کیفیت بهتری برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه ماهی کلات بازار بسیار خوبی دارد، بیان کرد: چون آب داخل استخر نمی‌ماند کیفیت ماهی این شهرستان بالاست و از سویی محصول روی دست پرورش دهندگان ماهی نمی‌ماند.

خالقی اظهار کرد: گرچه با برخی محدودیت‌ها مانند آلاینده‌های زیست‌محیطی مواجه‌ایم اما با تدابیری که اتخاذ شده افزایش میزان تولید شهرستان در برنامه قرار دارد.

وی میزان تولید شهرستان را ۱۸۰۰ تن اعلام کرد و گفت: این ظرفیت در شهرستان وجود دارد که تولید ماهی قزل‌آلا را تا ۳۰۰۰ تن افزایش دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی کلات در ادامه با بیان اینکه پودر ماهی اصلی‌ترین ماده اولیه جیره غذایی بسیاری از ماهیان پرورشی از جمله قزل‌آلا است، افزود: خوراک طبیعی ماهیان قزل‌آلا در طبیعت اکثراً از انواع حشرات تأمین می‌شود که موجب افزایش ارزش غذایی و خوش خوراکی ماهی صید شده می‌شود.

وی تصریح کرد: تولید جهانی پودر ماهی به دلیل افزایش دمای کره زمین، آلودگی زیستگاه‌های طبیعی ماهیان و صید بی‌رویه در حال کاهش است و تولید داخلی نیز جوابگوی نیاز آبزی پروران نیست.

مدیر جهاد کشاورزی کلات افزود: همچنین به دلیل نوع ماهیان مورد استفاده و روش‌های مرسوم فرآوری آنها، پودر ماهی اکثراً دارای معایبی مانند نیتروژن فرار بالا و وجود آنزیم تیامیناز است که استفاده از آن باعث بروز مشکلاتی شده و افزایش استفاده از انواع داروها و مکمل‌های شیمیایی را در پی دارد.

وی گفت: در همین راستا و با توجه به موارد مذکور و پیشنهاد کارشناس شیلات جهاد کشاورزی، بزرگ‌ترین تولید کننده ماهی قزل‌آلا در شهرستان پودر حشرات را جایگزین پودر ماهی در جیره غذایی ماهیان خود کرد و از مزایای متعدد آن بهره برد.

خالقی اظهار کرد: تعداد دیگری از پرورش دهندگان با الگوبرداری از این واحد تولیدی پیشرو جایگزینی پودر حشرات را در دستور کار مزارع آبزی‌پروری خود قرار دادند.

وی از وجود ۳۰ استخر پرورش ماهی قزل‌آلا در این شهرستان با تولید ۱۸۰۰ تن خبر داد و گفت: با وجود ۵ رودخانه پر آب و قابلیت تولید ۱۸۰۰ تن ماهی، این شهرستان می‌تواند به یکی از مراکز مهم شیلات کشور تبدیل شود.

مدیر جهاد کشاورزی کلات تصریح کرد: با افزایش آگاهی بشر و توجه و اهمیت بیشتر به نقش تغذیه در سلامتی، سرانه مصرف جهانی آبزیان روز به روز در حال افزایش است.

هم‌اکنون در این شهرستان دانش فنی تولید انبوه چندین نوع از حشرات و دیگر غذاهای زنده مناسب تغذیه انواع آبزیان وجود دارد که با توجه بیشتر به این بخش علاوه بر ایجاد اشتغال در این زمینه بخشی از خوراک مصرفی آبزیان در شهرستان تأمین خواهد شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071007936
  • خبرنگار : 30147