تجدیدنظر آمریکا در صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به خاورمیانه

وزارت بازرگانی آمریکا مقرراتی را رونمایی کرد که صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی مانند محصولات انویدیا به دیتاسنترها در خاورمیانه را تسهیل خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، صادرکنندگان آمریکایی از اکتبر سال ۲۰۲۳، ملزم شده‌اند قبل از صادرات تراشه‌های پیشرفته به بخش‌هایی از خاورمیانه و آسیای مرکزی، مجوز دریافت کنند.

تحت مقررات جدید، دیتاسنترها قادر خواهند بود برای وضعیت «کاربر نهایی معتبر» درخواست کنند که به آنها اجازه می‌دهد تراشه‌ها را تحت اجازه کلی، دریافت کنند و دیگر نیازی به درخواست شرکت‌های آمریکایی برای دریافت مجوز صادرات به آنها نباشد.

یک مقام آمریکایی گفت: آمریکا با دیتاسنترهای خارجی که برای برنامه «کاربر نهایی معتبر» درخواست می‌کنند و همچنین دولت‌های میزبان آنها، همکاری می‌کند تا ایمنی و امنیت فناوری را تضمین کند.

این مقررات در شرایطی معرفی شد که برخی در واشنگتن، نگران احتمال تبدیل شدن خاورمیانه به مجرایی برای دستیابی چین به تراشه‌های پیشرفته آمریکایی هستند.

شرکت «جی ۴۲» که در امارات عربی متحده مستقر است و روابط تاریخی با چین دارد، در مرکز این نگرانی‌ها وجود دارد. مایکروسافت در آوریل اعلام کرد ۱.۵ میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری خواهد کرد و قصد دارد تراشه‌هایی را در اختیار این شرکت قرار دهد که توانایی مدل هوش مصنوعی برای شبیه سازی منطق انسانی را بهبود می‌دهد.

هرچند شرکت «جی ۴۲» اعلام کرد حضورش را در چین قطع کرده و محدودیت‌های وضع شده توسط آمریکا برای همکاری با شرکت‌های آمریکایی را پذیرفته است اما این قرارداد، توجه مخالفان سرسخت چین را در کنگره آمریکا جلب کرد.

وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد دیتاسنترهایی که برای این برنامه درخواست می‌کنند، تحت یک فرآیند بررسی دقیق قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود تدابیر امنیتی برای جلوگیری از فروش به غیر یا استفاده از فناوری آمریکا با روش‌های مغایر با امنیت ملی این کشور، به کار گرفته شده‌اند. طبق مقررات جدید، فرآیند بررسی شامل اطلاعاتی درباره مشتریان فعلی و بالقوه، فعالیت‌های تجاری، محدودیت‌های دسترسی و امنیت سایبری است.

بنا بر این مقررات، متقاضیان همچنین باید با الزامات گزارش‌دهی و بررسی در محل توسط نمایندگان دولت آمریکا موافقت کنند و کشورهای میزبان ممکن است لازم باشد تضمین‌هایی درباره استفاده مناسب و ایمن از فناوری داشته باشند.

 به گفته این مقام، مجوزها، مقادیر و انواع فناوری را که می‌توان به یک دیتاسنتر صادر کرد، محدود خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، آلن استیوز، مقام بازرگانی، در بیانیه‌ای گفت: دفتر صنعت و امنیت این آژانس، متعهد به تسهیل توسعه بین‌المللی هوش مصنوعی و در عین حال کاهش ریسک‌ها برای امنیت آمریکا و جهان است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403071007907
  • خبرنگار : 71263