رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران:

ایکاش می شد تور گردشگری برای ظالمانی که درغزه ظلم می‌کنند، برگزار کرد که بدانند عاقبت فرعون‌ها چه شد

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران بااشاره به روز جهانی گردشگری گفت: ای کاش می شد تور گردشگری برای ظالمانی که در غزه ظلم می کنند، برگزار کرد که بدانند عاقبت فرعون ها چه شد. کاش می شد تور گردشگری برای اروپاییان برگزار کرد که ببینند وجدان سران کشورهای اروپایی و غربی با این جنایات تکان نمی خورد. کاش می شد ظالمان را آورد تا بارگاه مظلومان عالم از جمله امام حسین را ببینند که بدانند با ظلم نمی توانند در تاریخ جاودان و ماندگار شوند و برای ظالمان جز لعن و نفرین چیزی باقی نمانده است و همه باید ببینید که سرنوشت ظلم در تاریخ چه بوده است.

به گزارش ایسنا، احمد علوی صبح امروز در نطق پیش از دستور خود  ضمن گرامیداشت روز جهانی گردشگری و با اشاره شعال امسال این روز گردشگری و صلح،  گفت: با تمرکز بر آموزش و آگاهی سازی جوانان با تاکید بر میراث فرهنگی کشور و به ویژه هویت شهرمان تهران امیدواریم که الگوی ارائه و اجرای صلح باشیم و البته فراموش نمی کنیم که به تعاملات فرهنگی جهان و  احترام به حقوق بین الملل و ارزش های سازمان ملل متحد متعهد شویم و مروج گردشگری به عنوان نمادی از امید در شکل پایدار و تاثیرگزار باشیم.

وی افزود: در گام نخست تعامل بین شهرداری و میراث فرهنگی یک عامل تاثیرگزار در توسعه گردشگری صلح آمیز است. در این راستا می توان با سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های مناسب، اجرای همایش ها و جشنواره ها، تولید آثار مکتوب و رسانه ای و تصویری، انجام مطالعات، برنامه ریزی جهت ایجاد تعادل و توازن در ارائه خدمات، همکاری در تدوین طرح ها و برنامه های پیشنهادی متناسب با نیازهای گردشگری و تلاش در جهت حفظ و نگهداری از آثار فرهنگی،تاریخی، طبیعی و گردشگری به این مهم دست یافت. 

علوی تاکید کرد: انتخاب این شعار بر روی این مساله تمرکز خواهد داشت که چگونه صنعت گردشگری بر روی اقتصاد، محیط زیست و فرهنگ جوامع به شکل صلح آمیز برای همیشه تاثیر خواهد گذاشت. نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در جوامع انسانی و سهم آن در دستیابی به اهداف توسعه پایدار است.

وی با بیان اینکه شهر تهران و سهم آن در انتخاب شدن به عنوان یک مقصد گردشگری با مدیریت شهری و تعاملات سازمانی تحقق پیدا خواهد کرد،‌ ادامه داد: تهران از ظرفیت های گردشگری قابل توجهی برای رشد و گسترش برخوردار است و در همین راستا معرفی جاذبه های گردشگری پایتخت و برنامه ریزی و ارائه تسهیلات برای تمامی اقشار، از اولین اهداف همکاری شهرداری و میراث فرهنگی برای تبدیل تهران به قطب گردشگری است و  یکی از درآمدهای پایدار، در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است ولی متاسفانه به لحاظ دسترسی شهرداری به درآمدهای ناپایدار وکاذب این امر مغفول مانده است. بنابراین می توان بر سرمایه گذاری بیشتر و هدفمندتر در سه حوزه افراد، سیاره زمین، و رفاه تأکید داشت و گردشگری پایدار را سرلوحه برنامه های خویش قرار داد. 


علوی با بیان اینکه تبدیل تهران به‌عنوان قطب گردشگری به دلیل مرکزیت و راههای ارتباطی در ایران ، داشتن میراث ملموس و ناملموس، پیشینه فرهنگی و تاریخی و داشتن انواع گردشگری از جمله گردشگری طبیعی، مذهبی، فرهنگی، تاریخی، ورزشی وغیره در سه دهه گذشته از اهداف مهم شهرداری تهران بوده است. گفت: در مدیریت شهری دوره ششم با افزایش اعتبارات حوزه گردشگری، ارائه خدمات به همه شهروندان تحت عنوان گردشگری ارزان و در دسترس و همچنین در پیگیری های مستمر دو موضوع یکپارچه گی اجرایی موزه های شهرداری و اماکن گردشگری در دستور کار قرار گرفته است. بحث هوشمندسازی و گردشگری سالمند دو مورد بسیار مهم دیگر است که جدی گرفته شد تا زیر ساخت مستحکم در آن داشته باشیم .

به گفته این عضو شورای شهر تهران، به دلیل فقدان مدیریت یکپارچه شهری ، موانع زیادی در این حوزه وجود دارد و متأسفانه مسئولان به لحاظ تاریخی به حوزه گردشگری به عنوان موتور محرک اقتصادی نگاه نمی کنند و دانش ما در این زمینه پایین و اطلاعات سنتی است .

وی با بیان اینکه تهران علاوه بر مزیت ها و ظرفیت هایش در گردشگری ورزشی، اکوتوریسم و طبیعت گردی، کانون اصلی گردشگری سلامت نیز هست گفت: با وجود تلاش در توزیع امکانات پزشکی و سلامت در همه استان های کشور، در حال حاضر بیشترین و کیفی ترین امکانات کلینیکی و بیمارستانی کشور در بیشتر شاخه های درمان در تهران متمرکز است. اساسا دلیل اغلب سفرهای درون شهری از تمام ایران به تهران استفاده از امکانات درمانی آن است. گفته می شود درسال گذشته ۱۰۰ هزار تن نیز از کشورهای اطراف برای درمان به تهران آمده و در این شهر سکونت داشته اند. وجود مراکز درمانی مجهز به فناوری های روز جهان، کیفیت بالای خدمات و مراقبت های پزشکی، وجود پزشکان متخصص مجرب و قیمت مناسب خدمات پزشکی ایران درمقایسه با کشورهای منطقه، از مزیت های ایران و تهران در گردشگری سلامت است. ضریب تکاثری این شاخه گردشگری بسیار بالاست و به دلیل ضروری بودن و اجتناب ناپذیر بودن درمان و پیرشدن جمعیت کشور و جهان، ضریب اطمینان سرمایه گذاری در گردشگری سلامت قابل توجه است. تاسیس هتل بیمارستان نمونه ای از توجه به چنین رویکردی است.

وی در ادامه نطق پیش از دستور خود که متن آن را در اختیار رسانه ها قرار داد افزود: هرچند چشمه های معروف آب معدنی و گرم ایران در نزدیکی تهران قرار ندارند اما به شرط سرمایه گذاری و ایجاد شرایط و امکانات مناسب، ییلاقات خوش منظر و خوش آب وهوای اطراف تهران و نیز گنبدها و معادن نمکی نزدیک تهران می توانند مراکز مطلوبی برای توریسم تندرستی باشند و همچنین برگزاری نمایشگاه های پرشمار در زمینه هنرهای حجمی، دیداری و شنیداری، همچنین سمینارها و همایش های فرهنگی و جشنواره های متعدد سینمایی، نمایشی، تئاتری و موسیقی در نیمه دوم هر سال به اضافه برگزاری کنسرت های موسیقی در بالاترین سطح کمی و کیفی کشور، تهران را به کانون رویدادهای فرهنگی هنری ایران تبدیل کرده است.

علوی تاکید کرد: در صورت فرهنگسازی و ارتقای سطح رفاه جامعه و توسعه زیرساخت ها، تهران از نظرگردشگری رویدادها نیز دارای مزیت نسبی قابل توجه در صنعت گردشگری کشور خواهد بود. با ارتقای کیفی رویدادهای هنری فرهنگی تهران، جذب گردشگران خارجی در این زمینه دور از ذهن نیست. از سویی نیز برپایی نمایشگاه های بین المللی، ‌منطقه ای و ملی در زمینه های گوناگون علمی، اقتصادی و فن آورانه در تهران، وجهی دیگر از  ظرفیت  های گردشگری آن به شمار می آید و تهران نه تنها پایتخت سیاسی اداری که پایتخت فرهنگی هنری ایران نیز هست. صدها گالری هنری، سالن تآتر، سالن سینما، دانشکده و آموزشکده هنری، ظرفیت تبدیل تهران به یکی از قطب های معتبر و جذاب فرهنگی هنری آسیا و جذب گردشگران بسیار  برای دیدن دوره های  آموزشی و کسب مهارت  های هنری  را دارد.


وی تاکید کرد: امروزه جلب سرمایه گذاری خارجی در تمامی کشورها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه یکی از مسائل مهم برای توسعه و گسترش بخش های مختلف اقتصادی از جمله صنعت گردشگری است و با سرمایه گذاری سبز در پروژه ها و فعالیت هایی که به توسعه پایدار، کیفیت محیط زیست و حفظ منابع طبیعی کمک می کند، می توان به ترویج سفرهای پایدار پرداخت و صنعت گردشگری را حمایت کرد و با ورود شرکت ها و منابع مالیِ خارجی در عرصه تولید و خدمات شهری، شاهدِ انتقالِ تکنولوژی، اشتغال زایی، صادرات بیشتر، واردات کمتر، مشارکت در مدیریت، بالا بردن سطح کیفیت تولید و خدمات و بهره وری خواهیم بود و امید است با برگزاری نشست های مشترک و همکاری شهرداری ها و شوراها با سرمایه گذاران خارجی، و با تبادل تجربه و امکانات در قالب برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف زمینه های ایجاد فرصت های رشد و توسعه هر چه بیشتر و بهتر کشور عزیزمان خصوصاً بحث گردشگری را فراهم آوریم.

وی  با بیان اینکه ای  کاش می شد تور گردشگری برای ظالمانی که در غزه ظلم می کنند، برگزار کرد که بدانند عاقبت فرعون ها چه شد. کاش می شد تور گردشگری برای اروپاییان برگزار کرد که ببینند وجدان سران کشورهای اروپایی و غربی با این جنایات تکان نمی خورد. کاش می شد ظالمان را آورد تا بارگاه مظلومان عالم از جمله امام حسین  را ببینند که بدانند با ظلم نمی توانند در تاریخ جاودان و  ماندگار شوند و برای ظالمان جز لعن و نفرین چیزی برایشان باقی نمانده است و همه باید ببینید که سرنوشت ظلم در تاریخ چه بوده است.

در ادامه مهدی چمران رییس شورای شهر تهران گفت: متاسفانه اگر برای سران آمریکا، اسراییل و اروپا تور برگزار کنید هم بیدار نمی شوند و برخی سران خارجی نه تنها از شهادت سید حسن ناراضی نیستند بلکه خوشحال هم هستند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403071007859
  • خبرنگار : 71368