خلاصه اخبار مجلس، ۱۰مهر؛ بررسی چگونگی تامین نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (سه شنبه) دهم مهر ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در تأمین و تخصیص نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور با حضور دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت(صمت) و رئیس کل بانک مرکزی در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

درابتدای این جلسه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گزارش این کمیسیون در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در تأمین و تخصیص نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز را  قرائت کرد.

زهرا سعیدی مبارکه با اشاره به این گزارش گفت: متاسفانه سیاست تعیین دستوری نرخ ارز بدون هیچ پشتوانه قانونی در سامانه نیما موجب تشدید ناترازی شده و همچنین کشور را ناگزیر نموده تا افزایش ارزهای حاصل از صادرات نفتی را به جای سرمایه گذاری در تولید و زیرساخت صرف پوشش این ناترازی ایجاد شده کند. 

متن کامل گزارش را می توانید اینجا بخوانید.

در ادامه، رئیس کل بانک مرکزی هم به ارائه آماری در خصوص تاثیرگذار بودن سیاست‌های ارزی بانک مرکزی پرداخت و عنوان کرد: آمار موجود نشان می‌دهد که سیاست ارزی توانسته است تورم تولید کننده را کنترل کند و کاهش دهد.

محمدرضا فرزین توضیح داد: آخرین رقم نرخ تورم نقطه به نقطه تولید کننده که برای شهریور ماه است ۲۵ درصد و ۱۲ ماهه آن ۲۷.۴ درصد است یعنی عملاً نرخ تورم تولید کننده که تا ۲ الی ۳ سال پیش حدوداً به بالای ۱۰۰ رسیده بود الان در شاخص نقطه به نقطه ۲۵ درصد است که جزء رقم‌های پایین طی سال‌های گذشته است. تورم نقطه به نقطه تولید کننده بسیار متاثر از نرخ ارز و ارزی است که تخصیص داده می‌شود و آمار موجود نشان می‌دهد که سیاست ارزی توانسته است تورم تولید کننده را کنترل کند و کاهش دهد.

در جریان بررسی این گزارش، دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت از نمایندگان درخواست کرد که برای مانع‌زدایی از صادرات و تسهیل و تمرکز بر صادرات به ویژه محصولات دانش بنیان کمک کرده و اقدامات لازم را انجام دهند.

سید علی لطفی‌زاده گفت که انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها برای تسهیل صادرات و اجرای برنامه واحدهای تولیدی کمک کنند. ما در پنج سال گذشته برای تولید و بازرگانی ارز دادیم منتها کافی نبوده و انتظار کمک از مجلس شورای اسلامی داریم.

همچنین تعدادی از نمایندگان نظر خود را درباره گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد عملکرد دستگاه‌های مسئول در تأمین و تخصیص نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور بیان کردند که می توانید در این لینک مرور کنید.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در تذکری به رئیس بانک مرکزی عنوان کرد: آقای فرزین آیا جنابعالی این کتاب ریچارد جیمز که نویسنده جنگ‌های ارزی هست را مطالعه کرده‌اید؟ ایشان ادعا می‌کند ما ظرف ۴۸ ساعت تصمیم گرفتیم که ارزش پول ایران را کاهش دهیم و ۴۰ درصد هم انجام دادیم. یعنی در واقع یک جنگ اقتصادی علیه ایران راه افتاده است. خب خود جنابعالی می‌دانید که آمریکایی‌ها از ارز به عنوان یک سلاح موثر دارند استفاده می‌کنند. آیا ما قرارگاهی برای مقابله با جنگ ارزی که آمریکایی‌ها ایجاد کردند داریم یا نداریم؟ اگر داریم فعال تصمیم گیری می‌کند یا نمی‌کند؟

در تذکری دیگر مهرداد لاهوتی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، تاکید کرد: قرار نیست ما درب کشور را باز کنیم و هر چیزی را وارد کنیم. کالاهایی که در داخل تولید می‌شود را وارد نکنیم. در همین داستان چای دبش، چهار میلیارد دلار چای وارد کردیم که تا سال ۱۴۰۵ ما آثار منفی آن را داریم.

بعد از قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در تأمین نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی، محمدباقر قالیباف با تاکید بر لزوم اصلاح و تنظیم عرضه و تقاضا در بازار ارز گفت که ما چند نرخی بودن ارز بر مبنای چهار یا پنج نرخ را قبول نداریم.

وی همچنین با اشاره به موضوع خودرو گفت: بیش از هشت میلیارد دلار ارز در حوزه ساخت خودرو می‌دهیم. این جدا از بخشی است که به صورت قاچاق به داخل کشور می‌آید که باعث خارج شدن ارز از کشور هم می‌شود.

ناطقین مجلس

نماینده بهشهر: دستان رژیم صهیونسیتی و آمریکا به خون مظلومان غزه، لبنان و یمن آلوده است

میرزایی: صبر امت اسلامی به سر آمده است

باقری: خون سیدحسن نصرالله مانند خون اباعبدالله الحسین(ع) جاوید الاثر خواهد شد

نماینده گلپایگان: مانع اصلی تولید ضوابط دست‌وپاگیر و پیچ‌وخم‌های اداری است

***

درادامه جلسه علنی، رئیس مجلس با اعلام اینکه سه‌شنبه‌های هر هفته جلسات نظارتی مجلس برگزار می‌شود، افزود: جلسات نظارتی تا ساعت ۱۰ صبح روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شود و تا این ساعت به غیر از افرادی که از دولت برای حضور در جلسات نظارتی دعوت می‌شوند، افراد دیگری از دولت حق حضور در صحن مجلس را ندارند. 

حمیدرضا حاجی‌بابایی نائب رئیس مجلس هم با اشاره به سیل شب گذشته در جیرفت کرمان گفت: از طرف هیات رئیسه و مجلس شورای اسلامی فوت تعدادی از اهالی جیرفت در پی وقوع سیل را تسلیت می گوییم.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

سلیمی: باید جلوی بیش‌اظهاری در واردات و کم‌اظهاری در صادرات گرفته شود

شکراللهی: دستور تعقیب قضایی نتانیاهو صادر شود

صوفی: بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج و مسکن کوتاهی می‌کنند

***

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، نمایندگان، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه مقاوله‌نامه بازرسی کار ۱۹۴۷ را بررسی و این لایحه را جهت تأمین شورای نگهبان اصلاح کردند.

امروز همچنین در انتخابات های جداگانه، نمایندگان دو نماینده به عنوان عضو ناظر در شورای تخصصی فرهنگ قرآنی،‌ ناظران مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز،‌ ناظر مجلس در کارگروه نظارت بر اجرای ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، ناظران مجلس در شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم، ناظران مجلس در هیات امنای صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان، دو نماینده مجلس عضو هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار، دو نماینده به عضویت کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، ناظر مجلس در شورای راهبری دادرسی الکترونیکی، عضو ناظر مجلس در مجمع عمومی صندوق تأمین خسارت‌های بدنی،  عضو ناظر در شورای مرکزی زکات را تعیین کردند.

طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان هم اعلام وصول شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403071007763
  • خبرنگار : 71381