گفت‌وگو ایسنا با هادی مرزبان

ناصرالدین شاه ما فرق دارد!

هادی مرزبان که این روزها مشغول اجرای نمایش «قبله عالم» یا «باغ شب‌نمای ما» است، می‌گوید: گرچه این روزها پرداختن به زندگی ناصرالدین شاه و ماجراهای عاشقانه او مرسوم شده است، ولی ناصرالدین شاه ما متفاوت است.

این کارگردان تئاتر که بعد از ۲۷ سال این نمایشنامه را برای بار دوم روی صحنه برده است، در گفتگو با ایسنا از دلایل اجرای دوباره این اثر نمایشی گفت و ابراز تاسف کرد که نسل جوان ما برخی از بزرگان هنر کشور را نمی‌شناسد.

مرزبان درباره اجرای دوباره این نمایشنامه که نوشته زنده‌یاد اکبر رادی است، در مقطع فعلی گفت: در این ۲۷ سال تجربه زیستی همه ما تغییر کرده و مسائل اجتماعی‌ کشورمان هم تغییرات زیاد داشته است. هم من و هم آقای رادی به هنگام کار کردن همیشه تلاش می‌کردیم مطابق روز کار کنیم.

او اضافه کرد: در این کار دو موضوع را رعایت کرده‌ایم؛ حال و هوای طنز و دیگری تاریخ قاجاریه و زندگی ناصرالدین شاه. هرچند این روزها خیلی مد شده که زندگی ناصرالدین شاه و عشق‌های او را دستمایه ساخت اثار هنری قرار می‌دهند، اما ناصرالدین شاه ما و قاجاریه ما با دیگر آثار متفاوت است. آقای رادی در زمینه به کارگیری زبان قجر در این نمایشنامه ادعا داشت و معتقد بود که در این کار، زبان قجر را تمام کرده است.

مرزبان اضافه کرد: در این اجرا بیشتر بازیگران من جوانان و دانشجویان هستند. در اجرای اول ما خانم شهره سلطانی نقش ملیجک را بازی می‌کرد ولی در این اجرا یک دختربچه ۷ ساله بی‌نظیر را پیدا کرده‌ایم که این نقش را بازی می‌کند.

او با ابراز تاسف از اینکه بخشی از نسل جوان ما برخی از بزرگان فرهنگ و هنر کشور را نمی‌شناسد، اضافه کرد: درد من این است که بخشی از جوانان ما مرغ همسایه را غاز می‌بینند در حالیکه امید دارم اول دور و بر خود را ببینند. در کشورمان بزرگان زیادی داریم که باید آنان را بشناسیم و در آثار هنری‌مان به آنان توجه کنیم.

این کارگردان با ابراز گله از عملکرد برخی از استادان دانشگاه توضیح داد: بعضی از استادان جوان‌ دانشگاه اسیر ایسم‌های فرنگی می‌شوند و بزرگان کشور خود را فراموش می‌کنند. متاسفانه بچه‌های جوان نمی‌دانند ما چقدر در این زمینه غنی هستیم. هرچند تئاتر ما وارداتی و وام گرفته از غرب است ولی دلیل نمی‌شود که به داشته‌های ملی خود بی‌توجهی کنیم. همچنانکه همیشه گفته‌ام تئاتر ما باید بوی نم کاهگل بدهد تا معلوم شود به کدام سرزمین تعلق دارد.

مرزبان ادامه داد: متاسفانه بعضی از استادان دانشگاه حتی ادبیات ما را زیر سئوال می‌برند و این فرهنگ نادرست به نسل جوان هم تسری پیدا می‌کند و بسیاری دانشجویان ما بزرگانی مانند اکبر رادی را نمی‌شناسند.

مرزبان که نمایش خود را در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌برد، درباره اجرای نمایش در این فرهنگسرا گفت: متاسفانه سالن فرهنگسرای نیاوران غریب افتاده است در حالیکه سالن بسیار خوبی است بخصوص با پارک خوبی که این فرهنگسرا دارد که دوست دارم حتما در فضای باز آن هم کاری اجرا کنم. مسئولان فرهنگسرا هم نهایت سعی خود را می‌کنند که ما به عنوان گروه اجرایی، مشکلی نداشته باشیم.

او ادامه داد: دلیل انتخاب این سالن برای اجرای این نمایش همین‌ها بود ضمن اینکه معتقدم به این سالن تماشاگران واقعی تئاتر می‌آیند. تا به حال هم برای جذب تماشاگر مشکلی نداشته‌ایم و با وجود راه دور این سالن در قیاس با سالن‌های مرکز شهر، استقبال تماشاگران خوب بوده است.

مرزبان افزود: اصولا یکی از مشکلات تئاتر ما این است که تمام سالن‌ها در مرکز شهر راه‌اندازی شده‌اند ولی امیدوارم روزی برسد که در تمام نقاط تهران و محلات شهر تئاتر داشته باشیم تا مردم راحت‌تر و در نزدیکی محل زندگی‌شان به تماشای آثار نمایشی بنشینند.

گفتنی است نمایش «قبله عالم» یا «باغ شب‌نمای ما» بعد از سپری شدن عزای عمومی از شامگاه جمعه اجرای خود را از سر می‌گیرد.

ایرج ‌راد، فرزانه ‌کابلی، عباس توفیقی، فرشید صمدی پور، آیه قبادیان، سید حسام الدین قریشی، علی ‌بیکی، سپیده آرمان، ستاره ‌آقائی، علی یارلو، شاهین ‌علیپور، حمیدرضا ژاله، کسرا ریاحی وفا، محمد حسین بلوکات، لیدا ‌معتمد، گلریز ابراهیم، آرش ‌لازمی ‌زاده، محمدرضا خلج، امیرحسین رستم خانی، امیر رضا محرابی، بهروز بختیاری مهر، غزال سیاح، محمدحسین ‌اسحاقی، محمد فلسفی، نیما حسینی علائی، (با هنرمندی کودک خردسال) بنیتا ‌اشراقی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

این نمایش هر شب ساعت ۲۰ و سی و به مدت ۹۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403071007695
  • خبرنگار : 71342