مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد:

زیباترین کتابخانه ایران برای مرمت ۳.۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

کتابخانه مرکزی یزد که با ارائه حدود ۳۰ خدمت از پر مراجعه‌ترین و زیباترین کتابخانه‌های ایران است، بعد از گذشته حدود چهار سال از شروع بکار خود نیازمند ۳.۸ میلیارد تومان برای مرمت بخشهای تخریب شده است.

«محمد محسن رفیعی» مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد در گفت وگو با ایسنا، در این باره ضمن بیان این که فضاهای تخریب شده در کتابخانه مرکزی یزد باعث نازیبا شدن نمای آن شده است، عنوان کرد: مکاتباتی برای بازسازی این بخش‌ها با استانداری، شهرداری و سازمان همیاریها انجام شده و برای این اقدامات مرمتی نیاز به اعتباری ۳.۸ میلیارد تومانی برآورده شده است ولی متاسفانه هنوز موفق به جذب این اعتبار نشده‌ایم هر چند امیدواریم تا سال آینده بازطراحی این کتابخانه به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: البته جهت تکمیل فضای داخلی کتابخانه مرکزی، اقداماتی از جمله ساخت سالن آمفی‌تئاتر جدید صورت گرفته که با تجهیز این فضا به تجهیزات برقی و صوتی قابل افتتاح خواهد بود.

این مسئول همچنین از ایجاد فضایی به وسعت ۴۰۰ مترمربع برای تالار محققان در این کتابخانه خبر داد و گفت: کافه‌کتاب این کتابخانه بزرگ نیز در حال آماده‌سازی است و امیدواریم به شرط تخصیص اعتبار کافی، بخشی از این فضاها را به مناسبت هفته کتاب و قسمتی دیگر از آن را همزمان با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌ها در اسفندماه مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

وی ضمن بیان این که هم اکنون قریب به ۳۰ خدمت در کتابخانه مرکزی یزد به علاقمندان ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: این کتابخانه دارای بخش‌های مختلفی است که توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.

رفیعی با اشاره به فعالیت بخش‌هایی مانند بخش نابینایان، کودکان، بخش دیداری و شنیداری، سالن‌های مطالعه عمومی و گروهی و اختصاصی، بخش ناشنوایان، بخش کتاب و نسخ خطی و فهرست‌نویسی و سایر بخشها در این کتابخانه بزرگ، اظهار کرد: بخش کودک کتابخانه مرکزی یزد یکی از بهترین بخش‌های کودک کتابخانه‌ای در کل کشور به شمار می‌رود یا در بخش نابینایان این کتابخانه اقداماتی مانند تولید محتوا و کتاب گویا نیز انجام می‌شود.

وی با اشاره به این که در سال‌های اخیر ساختمان کتابخانه‌ای در مرکز استان اضافه نمی‌شود بلکه فضاهای کتابخانه‌ای جابجا یا بازسازی می‌شوند، اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی استان یزد به لحاظ شاخص‌های کمی و کیفی در جایگاه مطلوبی در کشور هستند ولی باید ضمن حفظ این جایگاه، برای تقویت هرچه بیشتر شرایط کتابخانه‌های استان تلاش بیشتری صورت گیرد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن اعلام این که خوشبختانه با تامین خودروی مورد نیاز تا پایان امسال شاهد راه‌اندازی اولین کتابخانه سیار شهر یزد نیز خواهیم بود، گفت: قطعاً بهسازی و افزایش فضای فیزیکی کتابخانه‌های عمومی در جذب مخاطب برای عضویت در این کتابخانه‌ها تاثیرگذار است.

وی با اشاره به سن بالای ساختمان‌های قدیمی کتابخانه‌های عمومی استان به عنوان مانعی در جهت کیفی‌سازی آنها، افزود: این ساختمان‌ها نیاز به بازسازی، بهسازی، مقاوم سازی و زیباسازی دارند.

رفیعی اضافه کرد: قطعاً در نقاطی از استان که نیاز به کتابخانه داشته باشد، کتابخانه جدید ساخته خواهد شد ولی در مناطقی که نیازی به ایجاد کتابخانه نباشد، بازسازی و تعمیر این اماکن در دستور کار است تا به یک فضای استاندارد در این بخش دست یابیم.

وی عنوان کرد: تلاش داریم با بهره‌گیری از تجیهزات روز نسبت به بازطراحی و بازسازی کتابخانه‌ها اقدام کنیم و در این راستا میز و صندلی جدید برای کتابخانه‌های نیازمند مرمت، خریداری شده است.

این مسئول با بیان این که در همین راستا نیز یک کتابخانه در هر شهرستان به عنوان هدف معرفی شده است، اظهار کرد: در این رابطه حتی ایجاد و بازسازی کتابخانه‌های روستایی را مورد توجه قرار داده‌ایم که در این باره می‌توان به کتابخانه روستاهای اله‌آباد در زارچ و چاهک در خاتم اشاره کرد.

رفیعی در پایان نیز در رابطه با تعطیلی کتابخانه آیت الله طباطبایی شهر یزد، گفت: این کتابخانه بیش از یکسال است که قادر به ارائه خدمات نیست و به چهار میلیارد تومان برای بازسازی احتیاج دارد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403071007651
  • خبرنگار : 50981