یک مسئول:

جمعیت سالمندان در استان قزوین ۱۳۴ هزار نفر است

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: بالغ‌بر ۱۳۴ هزار نفر از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۴۰ درصد سالمندان در مناطق روستایی و ۶۰ درصد در مناطق شهری زندگی می‌کنند.

علی‌دهباشی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به‌طورکلی سالمندان ازنظر سنی به سه گروه سالمند جوان (۷۰-۶۰ سال)، سالمند میان‌سال (۸۰-۷۱ سال) و سالمند پیر (۸۱ سال و بالاتر) تقسیم می‌شوند و بهزیستی قزوین جزو استان‌هایی است که در این زمینه فعالیت خود را متمرکز به حوزه افزایش امید به زندگی در سالمندان کرده است.

وی با بیان اینکه سلامت جسم، سلامت روان و اقتصاد سالمندان از دیگر دغدغه‌های بهزیستی در حوزه سالمندان است، افزود: بالغ‌بر ۱۳۴ هزار نفر از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۴۰ درصد سالمندان در مناطق روستایی و ۶۰ درصد در مناطق شهری زندگی می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: میانگین امید به زندگی در مردان ۷۴.۹ و در زنان ۷۷ سال است. تقریباً می‌توان گفت که ۵۰ درصد جمعیت سالمندان استان را بانوان تشکیل می‌دهند و رشد سالمندی در بانوان تنها روزبه‌روز در حال افزایش است.

وی بیان کرد: در استان قزوین چهار مرکز روزانه به ۲۰۰ سالمند در ساعات اداری و ۸ مرکز شبانه به‌صورت شبانه‌روزی به ۳۰۰ سالمند در حال خدمات‌دهی هستند. همچنین ۲۴۳۶ سالمند تحت پوشش و مستمری‌بگیر بهزیستی قزوین قرار گرفتند.

دهباشی‌پور خاطرنشان کرد: در استان قزوین ۸ مرکز شبانه‌روزی سالمندان و ۴ مرکز روزانه سالمندان با یارانه دولتی مشغول به فعالیت هستند و به‌طورکلی بالغ‌بر ۳۱۰ نفر در مرکز سالمندان شبانه و ۱۴۸ نفر در مرکز روزانه سالمندان خدمات دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس نظر سازمان بهزیستی کشور استان قزوین به‌عنوان پایلوت مجری طرح خانه‌های حمایتی توان‌بخشی سالمندان در نظر گرفته شده است.

وی در پایان گفت: مراقبت از سالمندان در خانه‌های حمایتی از دیگر برنامه‌های بهزیستی برای سالمندان است که پیشنهاد شده خانه‌های حمایتی در سطح روستاها نیز شکل بگیرد. به‌عنوان‌مثال اکثر افراد سالمند در روستا در شب‌ها تنها هستند و یا توان پخت غذای گرم را ندارند، خانه‌های حمایتی در روستا بسیار خوب و مفید است و حتی می‌توان به همه افراد سالمند در چند خانه روستایی خدمات ارائه کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۴
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403071007597
  • خبرنگار : 50560