مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران خبر داد

اجرای طرح مدیریت هوشمند تفکیک زباله در مازندران

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران از اجرای طرح مدیریت هوشمند تفکیک زباله در استان خبر داد.

سید حمید هاشمی شامگاه ۹ مهر در جلسه بررسی و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا استان با بیان اینکه طبق دستوراستاندارمازندران مبنی براینکه سازمان همیاری، طرح تفکیک زباله ازمبدا را به صورت جامع اجرا کند، گفت: سازمان همیاری و شهرداری مازندران با بررسی دقیق اجرای طرح‌های تفکیک زباله از مبدا در کلانشهرها در نظر دارد با استفاده از ظرفیت مدیریت هوشمند برای جمع‌آوری پسماند اقدام کند.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران با اشاره به مشکلات عدیده در حوزه پسماند استان ،اظهار کرد: با توجه به اینکه دستور استاندار مازندران در خصوص اجرای این طرح فوری و لازم الاجرا است؛ سازمان چند مجری توانا و موفق در اجرای این طرح را شناسایی و توان سنجی کرده است.

این مسئول افزود: در این طرح مردم با اپلیکیشن‌های مخصوص میزان پسماند خشک خود را به اطلاع پیمانکاران و مجریان طرح می‌رسانند که اجرای این طرح موجب افزایش راندمان و کارآیی مدیریت تفکیک زباله از مبدأ خواهد شد .

هاشمی یکی از مهمترین موضوعاتی‌ که باید در جامعه نهادینه شود را فرهنگ تفکیک زباله از مبدا دانست و گفت: اشاعه این فرهنگ در راستای تسهیل در بازگشت مواد بازیافتی به چرخه مصرف تاثیر فراوانی دارد.

مراقبت از محیط زیست در مدیریت پسماند

سید عباس حسینی، مشاور استاندار و مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری مازندران نیز در جلسه بررسی و اجرا ی طرح تفکیک زباله از مبدا استان اظهار کرد: ضرورت انکارناپذیر به نام مراقبت از محیط زیست در مسیر مدیریت صحیح پسماند تنها از راه الگوی موفق تفکیک از مبدأ و بازیافت محقق می‌شود.

حسینی بیان کرد: پیرو تأکید استاندار مازندران و تجربه‌های موفق سایر استان در مدیریت پسماند با تفکیک و بازیافت، همه دستگاه‌های اجرایی اعم از شهرداری، سازمان مدیریت پسماند، سازمان محیط زیست و غیره باید به دنبال اجرای شیوه‌های نوین مدیریت پسماند مبنی بر بهره‌وری و مدیریت منابع باشند.

ضرورت مشارکت شهروندان در مدیریت پسماند

وی با بیان اینکه اگر زیرساخت و تمرکز مدیریت شهری و روستایی به تعمیق و اشاعه فرهنگ تفکیک از مبدأ مبتنی باشد، هزینه‌های مادی و معنوی مدیریت پسماند در دیگر مراحل مدیریتی بخصوص جمع آوری و حمل ونقل زباله‌ها به حداقل می‌رسد، خاطرنشان کرد: مدیریت مطلوب تفکیک زباله از مبدا تنها درصورتی عملی می‌شود که شهروندان نیز در آن مشارکت داشته باشند.

به گفته حسینی، اگر می‌خواهیم در اجرای طرحی موفق باشیم باید در تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی و اجرای طرح، سازمان‌های مردم نهاد و اقشار مختلف جامعه را مشارکت دهیم.

مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به اینکه، علاوه بر مشارکت مردمی، یکی دیگر از کلیدهای موفقیت سیستم مدیریتی پسماند، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مردمی است، تاکید کرد: در برنامه ریزی برای اجرای این طرح حتما پیوست اطلاع رسانی در آن دیده شود.

مشاور استاندارمازندران با بیان اینکه استان‌های شمالی سال‌هاست با مشکل پسماند مواجه هستند، اظهار کرد: سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا استان را کلانشهر ببیند و این طرح را به صورت واحد در شهرها و روستاهای استان با همکاری مدیرکل امور شهری و شهرداری‌ها، مدیرکل امور روستایی و دهیاری‌ها و سازمان پسماند استان اجرا کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۲۳:۰۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403070907557
  • خبرنگار :