مدیر جهاد کشاورزی گلبهار:

گلبهار تأمین‌کننده قسمتی از امنیت غذایی کشور است

مدیر جهاد کشاورزی گلبهار با بیان اینکه تولیدات این شهرستان تأمین‌کننده قسمتی از امنیت غذایی کشور است، گفت: همکاران و کشاورزان شهرستان گلبهار امسال با همه مشکلاتی که پیش رو داشتند، در حوزه تحویل گندم، سن گندم، زنگ زرد و سایر آفات مشکلی در منطقه نداشتند.

محمد شجعی در حاشیه هفتمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پاییزه ۱۴۰۴-۱۴۰۳ که با حضور مسئولان استان در روستای قره جنگل برگزار شد، به خبرنگار ایسنا گفت: شهرستان گلبهار در بخش کشاورزی از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است.

وی با بیان اینکه امسال با همت کشاورزان شهرستان گلبهار ۳۴ هزار تن گندم تحویل سیلوهای منطقه شده است، ادامه داد: گلبهار در تولید گندم ظرفیت بالایی دارد. امیدواریم امسال هم با همت کشاورزان با وجود همه محدودیت‌ها، دستاوردهای خوبی را داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی گلبهار با بیان اینکه در این جنگ اقتصادی مسئولیت امنیت غذایی با کشاورزان است، اظهار کرد: امیدواریم امسال نیز بهتر از سال گذشته سرآمد خراسان رضوی باشیم.                                                                                                                   

او جریان‌سازی اجتماعی برای نهادینه‌سازی فرهنگ الگوی کشت ملی محصولات کشاورزی، پاسخگویی به سؤالات و ابهامات کشاورزان درباره برنامه الگوی کشت ملی محصولات زراعی سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴، مسئله‌یابی و ارائه راهکارهای علمی و فناورانه برای حل آنها و ترویج بیمه کشاورزی به‌عنوان ابزار مدیریت ریسک و افزایش تاب‌آوری کشاورزان را از محورهای برگزاری این همایش دانست.

ضرورت ورود دانش و علم و فناوری به بخش کشاورزی

وی ورود دانش و علم و فن‌آوری به بخش کشاورزی را در راستای افزایش بهره‌وری ضروری دانست و گفت: شهرستان گلبهار دارای مساحتی به وسعت ۱۰۰۰ کیلومترمربع و در ۳۰ کیلومتری کلانشهر مشهد با ظرفیت ۲۲۰۰۰ هکتار اراضی زراعی و باغی یکی از ۱۰ شهرستان برتر در تولید محصولات کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی گلبهار وسعت باغ‌های شهرستان را ۹۰۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: این شهرستان دارای ۳۴۴ هزار و ۷۲۲ واحد دامی و ۲۹۲ تن محصولات دامی است و در بسیاری از حوزه‌ها رتبه اول تا سوم استان را دارد.

عدم پرداخت به‌موقع مطالبات گندم‌کاران مشکل اصلی کشاورزان در کشت پاییزه

وی با بیان اینکه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع تبدیلی در اولویت کار قرار دارد و بیش از ۵۰ واحد در شرف اخذ پروانه یا پروانه صادره شده است، مشکل اصلی کشاورزان در کشت پاییزه را عدم پرداخت به‌موقع مطالبات گندم کاران برای تأمین نقدینگی خرید نهاده‌ای اول فصل و تأخیر در برنامه‌ریزی و آمادگی برای کشت پاییزه، کمبود پرداخت تسهیلات تبصره‌ای در حوزه‌های مختلف بخش، تغییرات قیمت در نهاده‌ها، قطعی برق چاه موتورهای کشاورزی عنوان کرد.

شهرستان گلبهار با سطح زیر کشت ۵۰۰۰ هکتار گندم و پنج تن میانگین برداشت گندم در مزارع یکی از چند شهرستان مهم در سطح زیر کشت و برداشت گندم در استان خراسان رضوی است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070907490
  • خبرنگار : 30147