رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه استان تاکید کرد

ضرورت تاسیس کریدور فناورانه در خانه فناور محیط زیست جهاد دانشگاهی لرستان

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان بر ضرورت تاسیس کریدور فناورانه در دل خانه فناور محیط زیست جهاد دانشگاهی استان تاکید کرد.

علی حقی‌زاده امروز (نهم مهر ماه) در نشست تخصصی کمیته علمی خانه فناور محیط زیست جهاد دانشگاهی که در سالن جلسات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد، بیان کرد: لرستان با چالش‌های متنوع زیست‌محیطی روبه‌رو و نیازمند توجه و اقدام فوری است.

وی ادامه داد: آلودگی‌های زیست‌محیطی، بحران منابع آب و خاک، آلودگی هوا و مشکلات ناشی از فعالیت‌های صنعتی بویژه در زمینه کارخانه تولید سیمان، صنایع شیمیایی، الکل‌سازی و ... از جمله معضلاتی هستند که بر کیفیت زندگی ساکنان این استان تأثیر گذاشته‌ است. در این راستا، تاسیس یک کریدور فناورانه در دل خانه فناور محیط زیست استان می‌تواند به‌عنوان یک راهکار مؤثر در حل این مشکلات مطرح شود.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان اظهار کرد: کریدور فناورانه می‌تواند با بهره‌گیری از پتانسیل‌های پارک علم و فناوری و ارتباط با صنایع، راهکارهای مؤثری برای مدیریت و کاهش آلودگی‌ها ارائه دهد.

حقی‌زاده با بیان اینکه گروه‌های مختلف علمی دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی استان باید در این مسیر مشارکت داشته باشند و برگزاری جلسات مشترک با این گروه‌ها می‌تواند به شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکارهای فناورانه کمک کند، افزود: یکی از مزیت‌های خانه فناور محیط‌ زیست جهاد دانشگاهی لرستان، اتصال آن به صندوق تأمین اعتبار محیط‌ زیست است که امکان تأمین مالی ایده‌های نوآورانه را فراهم می‌کند.

وی گفت: شناسایی و پرورش ایده‌های فناورانه می‌تواند به‌عنوان گام اول در حل معضلات زیست‌محیطی استان محسوب شود و شروع کار با چند ایده مشخص و قابل اجرا می‌تواند به نتایج ملموسی منجر شود.

عضو علمی خانه فناور محیط زیست جهاد دانشگاهی لرستان همچنین به ظرفیت‌های موجود در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان اشاره و بیان کرد: این دانشکده آمادگی دارد کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی را برای افزایش آگاهی دانشجویان و جوامع محلی برگزار کند.

وی اظهار کرد: این اقدامات نه‌تنها به ارتقای دانش عمومی در زمینه محیط زیست کمک می‌کند، بلکه می‌تواند منجر به شناسایی راهکارهای عملی برای حل مشکلات موجود شود.

حقی‌زاده با بیان اینکه آلودگی آب‌های زیرزمینی و سطحی و بحث فرونشست زمین ناشی از آفت آب‌های زیر زمینی یکی دیگر از معضلات مهم لرستان است، افزود: با وجود اینکه لرستان به‌عنوان یک استان صنعتی شناخته نمی‌شود، اما مشکلات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های صنعتی موجود، نیازمند همکاری متخصصان و پژوهشگران است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۵۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403070907470
  • خبرنگار : 50177