رزمایش «جهاد ملی، امنیت غذایی پایدار» در کازرون برگزار شد

مدیر بسیج مهندسین کشاورزی شهرستان کازرون از برگزاری رزمایش «جهاد ملی، امنیت غذایی پایدار» همزمان با هفته دفاع مقدس در این شهرستان خبر داد.

محمدجعفر شفیعی امروز (نهم مهر ماه) در نشست بسیج مهندسین کشاورزی شهرستان کازرون از برگزاری رزمایش تخصصی سراسری جهاد ملی امنیت غذایی پایدار ذیل قرارگاه امنیت غذایی شهید هاشم ساجدی در سال جهش تولید با مشارکت مردم به‌مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: در این رزمایش تخصصی مربیان طرح جهش تولید محصولات راهبردی با حضور میدانی در روستاهای هدف به راهنمایی و مشاوره رایگان به بهره‌برداران بخش کشاورزی و برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی در بخش کشاورزی پرداختند.

وی به برگزاری رزمایش واکسیناسیون دام و طیور در مناطق محروم و کم‌برخوردار شهرستان در بخش دامپروری اشاره و بیان کرد: در هفته دفاع مقدس، واکسینه کردن نزدیک به ۱۴ هزار رأس دام سبک و سنگین، ۸۰۰۰ طیور، سم‌پاشی بدن دام برای از بین بردن انگل‌های خارجی و ویزیت و درمان دام‌های بیمار، آموزش و ترویج در راستای بهبود دامی توسط سه تیم کلینیک سیار گروه جهادی شهدای کشاورزی بسیج مهندسین جامعه کشاورزی در مقابل انواع بیماری‌ها انجام شد.

شفیعی با بیان اینکه باید در تولید واکسن و داروهای مورد نیاز دام و طیور به سمت خودکفایی حرکت کنیم، تأکید کرد: سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی باید تلاش کنند در زمینه دارو و واکسن مورد نیاز دام و طیور سطح وابستگی به واردات را کاهش دهند و نیاز کشور را تأمین کنند.

مدیر بسیج مهندسین کشاورزی شهرستان کازرون در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در بسیاری از جوامع امنیت غذایی به اندازه امنیت نظامی بسیار اهمیت دارد، چراکه بدون غذای کافی و سالم نمی‌توان جامعه‌ای تندرست و فعال داشت و نبود امنیت غذایی و به تبع آن، گرسنگی و سوءتغذیه باعث ایجاد بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه ناامنی مقوله غذایی می‌تواند پیش‌ساز مشکلات سلامتی و تغذیه‌ای باشد که در این راستا پایش امنیت غذایی و بررسی عوامل مرتبط با آن در هر جامعه، لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد.

او با اشاره به اینکه حدود یک‌چهارم ساکنان کشورهای در حال توسعه، ناامنی غذایی را تجربه می‌کنند که سهم جوامع روستایی و عشایری بیشتر است، گفت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، زیست بوم فناوری در کشور ایجاد شده و گسترش پیدا کرده است، انتظار می‌رود دانش، نوآوری و فناوری به صنعت غذایی با اهتمام بیشتری ورود کند و با ارائه دستاوردهای علمی به بخش امنیت غذایی، علاوه بر تأمین هرچه بیشتر امنیت غذایی، محصولات رقابت‌پذیری را به بازار عرضه کند.

مدیر بسیج مهندسین جامعه کشاورزی کازرون با بیان اینکه ﻏﺬا و ﺗﻐﺬﻳﻪ از ﺟﻤﻠﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎی ﺑﻨﻴﺎدی ﺟﺎﻣﻌﻪ امروز ﺑﺸﺮی است و ﺗﺄﻣﻴﻦ آن در مبحث اﻣﻨﻴﺖ ﻏﺬایی ﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ، افزود: جامعه عشایری در کنار جامعه روستایی از تأمین‌کنندگان اصلی غذا در کشور است که می‌طلبد مسئولان مربوط توجه ویژه‌ای به این اقشار مولد جامعه داشته باشد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403070907414
  • خبرنگار : 50649