مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد

۵۰۱ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی خراسان رضوی نیازمند حمایت مالی

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۵۰۱ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در استان نیازمند حمایت مالی هستند.

مجید رضایی فریمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در ۲ تا ۳ سال گذشته به واحدهای صنایع تبدیلی هیچ کمکی از سوی دولت صورت نگرفته است، اظهار کرد: در ۳ سال گذشته تسهیلات پرداختی به واحدهای صنایع تبدیلی به ۱۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسد، حال‌آنکه ۵۰۱ واحد صنایع تبدیلی داریم که در مسیر ساخت هستند و بین صفر تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اما حمایت مالی از آن‌ها در این سال‌ها انجام‌ نشده است.

وی افزود: سال گذشته ۱۶۷ نفر جواز تأسیس گرفتند که ۹۱ مورد درخواست آن‌ها تبدیل به پروانه بهره‌برداری شد و ۵۶ واحد به مرحله دریافت پروانه بهره‌برداری نرسیدند، زیرا سرمایه لازم را نداشتند که تقریباً با این شرایط هر سال تعدادی به این موارد اضافه می‌شوند.

رضایی بیان کرد: در حال حاضر ۵۰۱ واحد دارای جواز تأسیس داریم که زمین مورد نیاز برای اجرای طرح خود را تهیه‌ کرده و بخشی از فرآیند سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی را انجام داده‌اند، اما سرمایه لازم که منجر به تولید شود، ندارند و نیازمند حمایت هستند.

وی اظهار کرد: با تخصیص تسهیلات برای راه‌اندازی واحدهایی که جواز تأسیس گرفته‌اند، می‌توان آن‌ها را به مرحله پروانه بهره‌برداری رساند، همچنین باید با بازسازی واحدهای فعال قدیمی و بازاریابی و توسعه بازار هدف برای آن‌ها، ضمن تلاش برای انجام کار و تولید داخل در زمینه صادرات و واردات هم اقدامی صورت گیرد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در برخی از شهرستان‌ها با توجه به مزیت‌های نسبی آن‌ها، کمبود برخی صنایع تبدیلی احساس می‌شود، گفت: در شهرستان‌ها، سرمایه‌گذاران متوجه ضرورت فعالیت در حوزه ایجاد برخی صنایع تبدیلی هستند، اما نیاز است برای ورود آنان برای سرمایه‌گذاری، مشوق‌هایی در نظر گرفته شود، وگرنه در برخی صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در استان از جمله صنایع لبنی و خوراک دام از نظر تعداد کارخانجات به اشباع رسیده‌ایم و امکان تأمین مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها برای فعالیت این واحدها با تمام ظرفیتشان فراهم نیست.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070907409
  • خبرنگار : 50664