عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان:

جلوگیری از تخریب دریاچه گهر ضروری است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: یکی از زیباترین و بهترین زیستگاه‌های لرستان دریاچه گهر است و ضرورت دارد از تخریب آن جلوگیری شود.

مجید توکلی امروز (نهم مهر ماه) در نشست تخصصی کمیته علمی خانه فناور محیط زیست جهاد دانشگاهی که در سالن جلسات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد، بیان کرد: بسیاری لز چالش‌ها به ابرچالش‌ تبدیل شده‌اند و ضرورت دارد برای حل بسیاری از مشکلات مردم آگاه شوند و فرهنگ‌سازی انجام شود.

وی بر انجام مطالعات و بررسی چالش‌های زیست‌محیطی استان تاکید کرد و ادامه داد: در لرستان در بحث آب، کشت‌های آبدوست و استفاده از آب‌های زیرزمینی، با بحران مواجهیم.

این استادیار حشره‌شناسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: در منابع طبیعی که بستر تنوع زیستی و اکوسیستم‌هاست با مشکلات زیادی مواجهیم. چه ایده‌هایی داده شود که این معضلات برطرف شود؟ پدیده‌های نوظهوری در عرصه‌های منابع طبیعی استان رخ داده است که خسارت بالایی را به‌دنبال دارد. در حال حاضر خشکیدگی و زوال فقط بلوط را خشک نمی‌کند، بلکه درخت ارژن (ارجن) و گون‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و ضرورت دارد یک سیستم پایش در استان راه‌اندازی شود.

توکلی بزرگترین معضل لرستان را آتش‌سوزی دانست و با بیان اینکه در این راستا با ضعف قانون و اجرا مواجهیم، اظهار کرد: در استان سندهای خشکسالی، بلوط و ... تدوین شده، اما تاکنون کدام‌یک از آنها اجرایی و عملیاتی شده است؟ خیلی از گونه‌ها در حال حذف و انقراض هستند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: یکی از زیباترین و بهترین زیستگاه‌های لرستان دریاچه گهر است که سیل جمعیت از جاده فرعی از سمت الیگودرز به آنجا سراریز شده و تبدیل به یک زباله‌دان شده است.

وی تاکید کرد: باید به‌طور جدی از تخریب این زیستگاه جلوگیری شود.

توکلی افزود: سیستم کشت محصولات زراعی نیز باید اصلاح و به سمت کشت‌های گلخانه‌ای و محصولاتی که مصرف آب آنها کم است پیش رویم و الگوی کشتی را تعریف کنیم که آب‌های زیرزمینی از بین نرود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403070907406
  • خبرنگار : 50177