سلول باتری «پاناسونیک» برای خودروهای برقی به تولید انبوه می‌رسد

سلول‌های باتری ارزان، قوی و با چگالی بالا که به خودروهای برقی اختصاص دارند، برای تولید انبوه آمده می‌شوند.

به گزارش ایسنا، شرکت «پاناسونیک»(Panasonic) اعلام کرده که آماده است تا تولید انبوه سلول‌های باتری لیتیوم-یون ۴۶۸۰ را آغاز کند. این فناوری که پاناسونیک مدت‌ها در انتظارش بوده، به‌ طور ویژه برای افزایش برد، قدرت، شارژ و کارآیی خودروهای برقی طراحی شده‌ است و در عین حال هزینه را نیز کاهش می‌دهد.

به نقل از نیو اطلس، این سلول‌های بزرگ‌تر، پنج برابر بیشتر از همتایان کوچک‌تر خود انرژی دارند. این بدان معنا نیست که وقتی در یک خودروی برقی قرار می‌گیرند، می‌توان انتظار افزایش برد ۵۰۰ درصدی داشت اما آنها در سطح سیستم به مواد پشتیبان کمتری نیاز دارند. بنابراین، برای یک ظرفیت انرژی معین، هم سبک‌تر و هم فشرده‌تر هستند.

سلول‌های باتری، دستگاه‌هایی هستند که تمایل دارند انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. یک باتری به طور کلی از گروهی از سلول‌های گوناگون تشکیل شده است.

باتری‌ها باید بتوانند سطوح بالاتری از قدرت را کنترل کنند. این بدان معناست که اوج قدرت بهتری برای چرخ‌ها و شارژ سریع‌تر فراهم می‌شود. همچنین، آنها باید با گرما بهتر مقابله کنند تا راندمان کار بهبود یابد و خروجی بالاتری ارائه شود. در نهایت، آنها باید با قیمت کمتری به بازار وارد شوند و به کاهش «حق بیمه سبز» پیش روی خریداران خودرو که به دنبال برقی شدن هستند، کمک کنند.

این همان اندازه سلولی است که شرکت «تسلا»(Tesla) در رویداد «روز باتری» خود در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد و افزایش ۱۶ درصدی برد و ۶۰۰ درصدی حداکثر توان خروجی را با هزینه کمتر نوید داد. پس از برخی مشکلات جدی، این سلول‌ها اکنون در حال تولید هستند. در واقع، تسلا اخیرا نسل دوم طراحی «سایبرسل ۴۶۸۰»(Cybercell 4680) را برای خودروی «سایبرتراک»(Cybertruck) آغاز کرده است که وزن را از ۷۰ گرم به ۴۹ گرم کاهش می‌دهد.

پاناسونیک هنوز مشخصات باتری‌های ۴۶۸۰ خود را منتشر نکرده است. بنابراین، هنوز نمی‌توانیم آنها را با سایبرسل مقایسه کنیم اما تولید باتری‌ها پس از ارزیابی‌های نهایی آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود تا مارس سال آینده حدود ۴۰۰ پرسنل در خطوط تولید حضور داشته باشند.

پاناسونیک خود را به عنوان تولیدکننده جهانی شماره یک باتری خودروی الکتریکی معرفی می‌کند. این شرکت قراردادهایی را با تسلا، «لوسید»(Lucid)، «تویوتا»(Toyota)، «فورد»(Ford) دارد و شراکت‌های دیگری نیز در حال بررسی با شرکت‌هایی از جمله «سوبارو»(Subaru) و «مزدا»(Mazda) است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۲۱:۳۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403070907388
  • خبرنگار : 71604