رونمایی کتاب «اصول و مفاهیم پایه‌ مراقبت از سالمندان» از مجموعه کتاب‌های «پس از شصت‌سالگی»

همزمان با سومین روز از هفته ملی سالمندان، از اولین جلد مجموعه کتاب‌های «پس از شصت سالگی» با عنوان «اصول و مفاهیم پایه‌ی مراقبت از سالمندان» در جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی، رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، همزمان با سومین روز از هفته ملی سالمندان که با عنوان «مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه» نامگذاری شده است، از اولین جلد مجموعه کتاب‌های «پس از شصت سالگی» با عنوان «اصول و مفاهیم پایه‌ی مراقبت از سالمندان» رونمایی شد.

این کتاب که توسط فرشته رضایی، نازنین بیات و حمید حمزه‌زاده تدوین شده و به‌همت انتشارات جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی منتشر گردیده است، نخستین کتاب از مجموعه‌ی «پس از شصت سالگی» است که توسط این انتشارات به مرحله چاپ رسیده است.

در این مراسم که با حضور نویسندگان، جهادگران، دانشجویان و جمعی از پژوهشگران حوزه سالمندی برگزار شد، دکتر حمید حمزه‌زاده ـ رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ـ ضمن تأکید بر تمرکز همه‌جانبه‌ی فعالیت‌های حوزه‌های مختلف این واحد جهاددانشگاهی به موضوع سلامت سالمندان، با بیان اهمیت تولید محتواهای مبتنی بر بهترین شواهد علمی در این حوزه، گفت: « انتشارات جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز مأموریت دارد مشابه سایر حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و خدماتی این واحد، نسبت به شناسایی بهترین محتواهای مرتبط با سلامت سالمندی و انتشار آن اقدام نماید که مجموعه‌ی پس از شصت سالگی، با بیش از یکصد عنوان کتاب، در این مسیر تدوین شده و منتشر خواهد شد.»
در ادامه، دکتر نازنین بیات با تأکید بر اهمیت موضوع مراقبت از سالمندان، بیان کرد: «با افزایش جمعیت سالمندان در جهان و به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، مراقبت از سالمندان به یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی و خانوادگی تبدیل شده و نقش مراقبین در ارتقای سلامت جسمی، روحی و روانی سالمندان بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. با این حال، مراقبت از سالمندان تنها محدود به انجام وظایف روزانه و رفع نیازهای جسمانی آنها نیست؛ بلکه رفتارها و رویکردهایی که می‌تواند سلامت کلی آنها را بهبود بخشد و کیفیت زندگی‌شان را افزایش دهد، نقشی کلیدی در این فرآیند ایفا می‌کند. در این کتاب تلاش شده است تا با رویکردی جامع به موضوع سلامت سالمندی، موضوعات مرتبط با مراقبت از سالمندان از منظر علمی و کاربردی مورد توجه قرار گیرد».

همچنین دکتر فرشته رضایی، اظهار کرد: «ما در این کتاب، تلاش کردیم به بررسی نیازها و چالش‌های اساسی مراقبت از سالمندان با یک رویکرد علمی و در عین حال کاربردی، بپردازیم. مخاطبین این اثر، عموم افردی است که در امر مراقبت از سالمندان ـ چه مراقبین رسمی و چه مراقبین غیررسمی ـ اشتغال دارند. امید است این کتاب به خوانندگان کمک می‌کند تا ضمن آشنایی با اصول ارائه خدمت در این حوزه، بتوانند به‌عنوان مراقب سلامت، مؤثرترین نقش را در بهبود کیفیت زندگی سالمندان ایفا نمایند.»

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی، روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی، آریا همدانچی ـ پزشک، متخصص سالمندشناسی و پژوهشگر حوزه سلامت سالمندی ـ نیز با بیان اهمیت آموزش مباحث علمی در زمینه‌ی سلامت سالمندی به مراقبان سالمند، تصریح کرد: «با افزایش شمار سالمندان در جامعه نیاز به مراقبت از آن‌ها نیز افزایش یافته و این روند افزایشی همچنان با سرعت ادامه خواهد داشت. در این میان، ضروری‌ست که مراقبان سلامت از دانش و مهارت کافی در زمینه ارائه خدمت به سالمندان برخوردار باشند.» وی ضمن یادآوریِ فراوانیِ تعداد منابع آموزشی برای مراقبان سلامت افزود: «اهمیت کتاب اصول و مفاهیم پایه‌ی مراقبت از سالمندی، کاربردی بودن آن در کنار برخورداری از محتوای علمی مورد نیاز برای مراقبان سالمندی‌ست».

گفتنی‌ است، مجموعه کتاب‌های «پس از شصت سالگی» با رویکردی جامع به موضوع سلامت در سالمندان تهیه و تدوین شده است که سایر مجلدهای آن نیز تا پایان سال جاری منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403070907374
  • خبرنگار : 71963

برچسب‌ها