سرپرست اداره‌کل زندان‌های ‌خوزستان‌ معرفی شد

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها گفت: سال گذشته ۱۴۶ هزار زندانی در دوره‌های حرفه‌آموزی شرکت و ۱۱۳ هزار گواهی از سوی ادارات فنی و حرفه‌ای، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و گردشگری کشور برای آنان صادر شد و وارد حوزه اشتغال شدند.

محمود ضیایی‌فرد امروز (۹ مهرماه) در آیین تودیع و معارفه سرپرست زندان‌های خوزستان، با تاکید بر اهمیت اصلاح زندانیان، گفت: مهم‌ترین وظیفه این سازمان اصلاح و تربیت مددجویان است که اقدامات بسیار خوبی در ابعاد مختلف از جمله فرهنگی، بهداشتی، درمان و ... در این خصوص صورت گرفته است.

اعطای ۱۱۳ هزار گواهی آموزشی به زندانیان

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اولویت‌بندی تکالیف در حوزه زندانبانی، ادامه داد: یکی از برنامه‌های پیشران در سند تحول و تعالی قوه قضاییه مصوب ۱۴۰۳، اشتغال زندانیان است که مقدمه آن حرفه‌آموزی متناسب با بازار کار است.

ضیایی‌فرد افزود: سال گذشته ۱۴۶ هزار زندانی در دوره‌های حرفه‌آموزی شرکت و ۱۱۳ هزار گواهی از سوی ادارات فنی و حرفه‌ای، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و گردشگری کشور برای آنان صادر شد و وارد حوزه اشتغال شدند.

وی بیان کرد: در مردادماه امسال، ۴۲ هزار زندانی در سراسر کشور مشغول به کار بودند و درآمد آنان نسبت به بهمن ماه سال گذشته، ۴۹ درصد رشد داشت.

استفاده از ظرفیت خیرین برای اشتغال

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌های کشور، گفت: خیرین و مصلحان استان در کارگروه مشترک صلح و اخذ رضایت از شکات پرونده‌ها بسیار فعال هستند و چنانچه فضایی فراهم شود که عزیزانی که صاحب کسب و کارهستند، در حوزه اشتغال زندانیان اصلاح شده نیز همکاری داشته باشند، شاهد تحولی در استان خواهیم بود.

ضیایی‌فر افزود: همچنین خانواده زندانیان که جرمی مرتکب نشده‌اند اما با دشواری‌های مضاعفی روبه‌رو هستند نیز نیازمند حمایت هستند و امیدواریم با درایت مدیرکل جدید زندان‌های استان و استفاده از طرفین خیرین، فضا برای آموزش و اشتغال آنان نیز فراهم شود.

توجه به کارکنان زندان

وی تصریح کرد: زندانبانی به واسطه اهمیت مراقبت شبانه‌روزی و ایجاد امنیت فیزیکی و روحی، روانی برای زندانیان، از مشاغل دشواری است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

تاکید بر ساماندهی جمعیت زندانیان

علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان نیز در این مراسم با تبریک و تسلیت شهادت دبیر کل حزب الله و سردار نیلفروشان و سایر شهدای مقاومت، گفت: مقاومت جهانی زنده و پویاست و به برکت خون شهدا و در راستای اهداف متعالی مقاومت تحت زعامت مقام معظم رهبری تا رسیدن به هدف نهایی به مسیر خود ادامه خواهد داد.

وی بیان کرد: آنچه همواره مورد تاکید رئیس قوه قضاییه و از منویات مقام معظم رهبری بوده است، ساماندهی جمعیت زندانیان و اصلاح و تربیت آنان به عنوان دو رسالت مهم و اثرگذار در قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها است.

وی افزود: کارکنان پرتلاش زندان‌ها با تلاش شبانه‌روزی و کار طاقت‌فرسا به دنبال تحقق این دو رسالت مهم هستند و سهم عمدهای در تامین امنیت جامعه دارند اما اجرای این سیاست‌ها نیاز به تدابیر ویژه، همکاری همدلانه و روشن‌سازی افکار عمومی دارد.

رئیس کل دادگستری خوزستان تصریح کرد: زندان محل نگهداری افزاد محکوم به حبس، کسانی که در انتظار محاکمه هستند و یا محکومان مالی که معسر، که بدلیل عجز از پرداخت در زندان هستند.

دهقانی گفت: ساماندهی جمعیت زندانیان باید در زمان ورود فرد به زندان و اتخاذ تصمیم نهایی، تعیین و اجرای مجازات جایگزین حبس و استفاده از ظرفیت‌های جامعه و قوانین صورت گیرد و کسانی به زندان معرفی شوند که مستحق مجازات حبس هستند و حضورشان برای جامعه خطرآفرین است و به نظم و امنیت جامعه خدشه وارد می‌کنند.

وی افزود: در دادگستری استان همواره از قضات خواسته‌ایم که متناسب‌سازی قرارها و رعایت تناسب میزان حبس با جرم و یا میزان خسارت محکوم علیه به محکوم‌به دقت کافی داشته باشند.

اشتغال ۱۲ درصد زندانیان استان در زندان

دهقانی با اشاره به رسالت زندانبانی، گفت: حبس به تنهایی کافی نیست و مهم‌ترین هدف در زندانبانی، اصلاح و تربیت مجرمین و بازپروری و بازاجتماعی شدن آن‌ها برای ورود دوباره به جامعه است و امروز سیاست‌های قوه قضائیه نیز بر حرفه‌آموزی و اشتغال در کنار برنامه‌های فرهنگی و تهذیب نفس مددجویان، پایه‌گذاری شده است.

وی افزود: امروز ۱۲ درصد جمعیت زندانیان استان ضمن حضور در زندان، اشتغال و درآمد دارند و مرکز حرفه‌آموزی اداره کل فنی و حرفه‌ای استان در زندان سپیدار برای ارائه آموزش به مددجویان مستقر شده است.

دهقانی با تاکید بر ضرورت استفاده از تاسیسات قانونی و نهادهای ارفاقی از جمله پابند الکترونیک، گفت: با کاهش هدفمند جمعیت زندانیان، زمینه نظارت قضایی بهتر و اصلاح محکومین بیشتر فراهم خواهد شد و مددکاران بهتر می‌توانند به اصلاح مجرمینی که به دلیل نقض قوانین در زندان هستند، بپردازند.

وی تصریح کرد: تشکیل پرونده شخصیت برای مددجویان ندامتگاه‌ها در طول گذراندن محکومیت حبس، به قضات در تصمیم به استفاده از نهادهای ارفاقی کمک می‌کند.

رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین و ابزراهای الکترونیکی در دادگستری و زندان‌های استان، گفت: در شش ماهه اول امسال ۷ هزار و ۳۲۲ جلسه دادرسی الکترونیک در زندان ها برگزار شده است.

دهقانی افزود: رسالت سازمان زندان ها اصلاح و تربیت همراه با آموزش و اشتغال است که این امر در ادراه کل زندان های استان خوزستان به بهترین شکل انجام شده است و طی سال های اخیر شاهد تحول چشمگیری در همه ابعاد آموزشی، فرهنگی و عمرانی در زندانهای استان بوده‌ایم.

آزادی ۴۰۰ زندانی در ۲۶ ماه گذشته

غلامرضا روشان مدیرکل سابق اداره زندان‌های استان خوزستان نیز در ادامه گفت: بهترین خدمت خدمت به خلق است و زندانبانی شغل بسیار سخت و تخصصی است که کارکنان آن صادقانه انجام تکلیف می‌کنند.

وی افزود: حقوق شهروندی در زندان‌های کشور به خوبی رعایت می‌شود که امیدواریم این خدمات به صورت مناسب رسانه‌ای شود.

وی با اشاره به اقدامات شیوخ، متنفذان، بزرگان و خیرین استان در ایجاد صلح و سازش و اخذ رضایت از شکات و اولیای دم، ادامه داد: قریب به ۴۰۰ زندانی در ۲۶ ماه گذشته با همکاری این عزیزان آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند.

روشان با قدردانی از حمایت‌ای دادگستری و اداره کل ثبت اسناد و املاک خوزستان، گفت: بیش از ۲۳۰ هکتار از مساحت زمین‌های در اختیار این اداره کل با حمایت‌های قضایی، تثبیت مالکیت و صاحب سند شد.

مدیرکل جدید اداره کل زندان‌های خوزستان نیز با ارائه برنامه‌های خود گفت: کاهش هدفمند جمعیت کیفری که از سیاست‌های قوه قضاییه است، از همه ظرفیت‌های استانی استفاده و فضا برای اصلاح و اشتغال زندانیان که فلسفه اصلی زندانبانی اصلاح و بازپروی است را فراهم کنیم.

در پایان با قدردانی از زحمات دکتر غلامرضا روشان مدیرکل سابق اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تامین و تربیتی استان خوزستان، قدرت هاشمی‌نیا به عنوان سرپرست جدید این اداره معرفی شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403070907347
  • خبرنگار :