مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی:

پیشرفت پروژه ۶۰۰ واحدی غدیر اراک منوط به آورده متقاضیان است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: پیشرفت پروژه ۶۰۰ واحدی غدیر اراک منوط به آورده متقاضیان است.

علی عسگری، ۹ مهر در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: در راستای قانون جهش مسکن تفاهم نامه‌ای ما بین بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد که بنیاد مسکن متعهد به ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، ۲۰۰ هزار واحد مسکن شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و ۲۰۰ هزار واحد جهش تولید مسکن در کشور است.

وی افزود: تامین زمین پروژه‌ها با وزارت راه و شهرسازی بوده و هر زمان که به بنیاد، زمین تحویل دهند ما وارد عمل می‌شویم.

عسگری با بیان اینکه بنیاد مسکن به دو روش بنیاد ساخت و گروه ساخت نسبت به اجرای طرح‌ها اقدام می‌کند گفت: در بعضی شهرستان‌های استان مرکزی تنها تعداد محدودی از واحدها بر مبنای گروه ساخت انجام می‌شود.

عسگری اضافه کرد: تعهد دولت در پروژه‌های نهضت ملی، تامین زمین رایگان، هزینه عوارض پروانه ساخت با ۵۰ درصد تخفیف و هزینه صدور نقشه طرح توسط نظام مهندسی با ۵۰ درصد تخفیف است و هزینه آماده سازی واحدها بر عهده متقاضیان است. 

وی با اشاره به احداث ۳۵۰۰ واحد بنیاد ساخت در استان مرکزی افزود: با توجه به تورم و برخی مشکلات، کارهای انبوه سازی به صورت گروه ساخت برای ما در اولویت قرار گرفته است چراکه از لحاظ هزینه و زمان ساخت برای متقاضیان به صرفه‌تر خواهد بود.

عسگری در رابطه با حواشی اخیر پروژه ۶۰۰ واحدی غدیر کوی کوثر اراک تصریح کرد: بنا بر تصمیماتی در سال ۱۳۹۹ قرار شد این پروژه را بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به نیابت از راه و شهرسازی بر عهده بگیرد. 

وی اضافه کرد: زمانی که زمین به بنیاد مسکن تحویل داده شد، بلافاصله بنیاد در خصوص اخذ پروانه و سایر مقدمات، کار را شروع کرد و با پیگیری‌های بنیاد، مشکلات ابتدایی پروژه حل شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی افزود: در ادامه، تشریفات و مناقصه انجام شد و قراردادها منعقد و طبق روال قانونی نسبت به احداث ۶۰۰ واحد اقدام شد. با اتمام سفت‌کاری، این پروژه به ۳ فاز تقسیم شد و هر فاز را به یک پیمانکار اختصاص دادیم.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ متقاضی این پروژه را بر اساس زمان و میزان پرداختی‌ها در ۳ فاز تقسیم کردیم گفت: فاز اول را به ۲۱۶ متقاضی که بیشترین پرداختی را داشتند اختصاص دادیم. فاز اول این پروژه شامل ۲۱۶ واحد مسکونی در ۶ بلوک است که ۳ بلوک پیشرفت نزدیک به ۱۰۰ درصد دارد و آماده تحویل است و ۳ بلوک دیگر پیشرفت فیزیکی ۸۵ تا ۹۰ درصد دارد. 

عسگری با بیان اینکه بهای یک متر مربع زیربنای ناخالص با مشاعات پروژه، ۱۱۷ میلیون ریال تمام شده است افزود: این مبلغ، قیمت علی الحساب است و با احتساب هزینه تعدیل (ضریب افزایش تورم هر دوره سه ماهه که توسط سازمان برنامه تعیین می‌شود) و هزینه‌های نظارت، اجرا و خدمات بنیاد مسکن که به میزان ۹ درصد بهای تمام شده عملیات مستقیم ساخت است به مبلغ ۱۱۷ میلیون ریال اضافه می‌شود و مبلغ نهایی جهت واگذاری معین می‌شود.

وی با بیان اینکه ما ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از پولی که از متقاضیان گرفتیم در این پروژه کار کرده‌ایم گفت: ما به متقاضیان در مرداد ماه قیمت تمام شده هر متر مربع را اعلام کردیم و گفتیم تا ۶ میلیارد ریال واریز وجه انجام دهند تا پروژه به آنها واگذار شود ولی متقاضیان نسبت به رقم‌های اعلامی، اعتراض داشتند و به همین دلیل از مرداد ماه واریز وجه انجام ندادند.

عسگری اضافه کرد: اگر متقاضیان نسبت به واریز وجه اقدام نکنند ممکن است پروژه تا چند روز آینده تعطیل شود و ضرر سنگینی به دلیل گرانی و تورم و مسائل حقوقی کارفرما متحمل خواهیم شد. 

وی با بیان اینکه اگر منابع مالی نباشد، دست ما بسته است و مجبوریم پروژه را تعطیل کنیم، گفت: ما پیگیر هستیم تا با اعمال تخفیفاتی، قیمت نهایی را کاهش دهیم و احتمالا فردا طی جلسه‌ای که با نماینده متقاضیان خواهیم داشت، قیمت نهایی را اعلام می‌کنیم.

عسگری با تاکید بر اینکه بنیاد مسکن، کیفیت ساخت را فدای قیمت تمام شده نکرده است، تصریح کرد: در این پروژه به اندازه تمام واحدها، انباری و پارکینگ تامین شده و از بهترین مصالح استفاده کرده‌ایم. 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی با تاکید بر اینکه پیشرفت پروژه منوط به آورده متقاضیان است، اظهار کرد: قیمت تمام شده این پروژه بالا نیست و شاید پایین تر از قیمت شخصی ساز نیز تمام شده باشد. 

وی با بیان اینکه از ۶۰۰ نفر متقاضی این پروژه تنها دو نفر مبلغ ۶ میلیارد ریال واریز وجه داشته‌اند، افزود: کلیه متقاضیان به صورت میانگین ۴ میلیارد ریال واریز وجه داشته‌اند.

عسگری در پایان تصریح کرد: اگر تکمیل وجه انجام شود، سه بلوک فاز اول ۲۱۶ واحدی آماده تحویل و واگذاری است و سه بلوک دیگر تا ۴۵ روز آینده تحویل می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403070907341
  • خبرنگار : 50598