بسته اخبار علم و فناوری

روان‌درمانی با ChatGPT ممنوع/تولید اولین یاقوت از ضایعات جواهرات

در جهان علم و فناوری امروز میزبان اخبار گوناگونی از استقبال از «روز ملی نخبگان» گرفته تا دستاوردهای دانش‌بنیان داخلی و رویدادهای فضایی بوده‌ایم و در مورد استفاده نکردن از ChatGPT برای روان‌درمانی نیز سخن گفته‌ایم و در اینجا قصد داریم نگاهی به خلاصه‌ای از اخبار سرویس علم و فناوری ایسنا در روزی که گذشت، بیندازیم.

به گزارش ایسنا، امروز در سرویس علم و فناوری ایسنا در کیهان سفر کردیم و در مورد دومین خورشیدگرفتگی امسال که به صورت حلقوی رخ می‌دهد و همچنین گام جدید چین برای ساخت پایگاه روی مریخ سخن گفتیم. همچنین در مورد نقش ماهواره‌های کوچک در پروژه‌های بزرگ فضایی خواندیم و از رونمایی سامسونگ از اولین باتری بسیار کوچک حالت جامد جهان و تولید یاقوت از ضایعات جواهرات برای اولین بار در جهان با خبر شدیم. سرویس علم و فناوری به نوآوری در ساخت تجهیزات خطوط معدن پرداخت و از مشاهده اولین پیوند تک الکترونی کربن خبر داد. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به گزیده‌ای از اخبار علم و فناوری که برای مطالعه نسخه کامل آنها کافی است بر روی تیتر آبی‌رنگ خبر کلیک کنید.

از ChatGPT برای روان‌درمانی استفاده نکنید

اگرچه ChatGPT یک فناوری پیشرفته و مجهز به اطلاعات گسترده در همه حوزه‌هاست اما باید توجه داشت که یک روان‌درمان‌گر نیست و ممکن است راهنمایی‌های نادرستی را ارائه دهد یا اطلاعات شخصی کاربران را فاش کند.

استقبال از «روز ملی نخبگان» در سایه ۱۴ طرح حمایتی کشور از مستعدان

در حالی به استقبال ۱۰ مهر «روز ملی نخبگان» می‌رویم که همچنان نخبگان کشور علی رغم تعریف و اجرای ۱۴ طرح حمایتی از سوی بنیاد ملی نخبگان، در جایگاه واقعی خود نیستند و کشور در انتظار اجرای برنامه‌های قبلی و برنامه‌های جدید معاون علمی دولت چهاردهم است.

ما دمای ماه را کاهش دادیم!

یک مطالعه جدید که توسط محققان هندی انجام شده است یک پیامد غیرمنتظره از قرنطینه دوران همه‌گیری کووید-۱۹(COVID-19) را نشان داده است و آن کاهش قابل توجه دمای سطح ماه است. در طول قرنطینه جهانی سال ۲۰۲۰، دمای ماه در شب هشت تا ۱۰ کلوین کاهش یافت که نشان دهنده ارتباط شگفت‌انگیز بین تغییرات جوی زمین و همسایه آسمانی ما است.

تولید یاقوت از ضایعات جواهرات برای اولین بار در جهان

یاقوت‌هایی که از ضایعات جواهرات تولید شده‌اند می‌توانند صنعت جواهرسازی را متحول کنند.

اولین پیوند تک الکترونی کربن مشاهده شد

مدت‌هاست که دانشمندان در جستجوی پیوند تک الکترونی کربن-کربن بوده‌اند و حالا سرانجام جست و جوی آنها به نتیجه رسیده است.

وقوع‌ دومین خورشیدگرفتگی امسال به صورت حلقوی/این پدیده در ایران و آسیا قابل مشاهده نیست

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از وقوع خورشیدگرفتگی حلقوی خبر داد که در قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا و استرالیا قابل مشاهده نیست.

گام جدید چین برای ساخت پایگاه روی مریخ

بررسی جدید پژوهشگران چینی، امکان تولید الیاف از خاک مریخ را تایید کرده است که نشان می‌دهد روش استفاده از منابع در محل را می‌توان در ساخت پایگاه‌های آینده مریخ محقق کرد.

رونمایی سامسونگ از اولین باتری بسیار کوچک حالت جامد جهان

سامسونگ از اولین باتری بسیار کوچک حالت جامد جهان برای تعبیه در فناوری‌های پوشیدنی رونمایی کرد. این باتری‌ها را می‌توان به راحتی در طراحی‌های باریک و فشرده در پوشیدنی‌های آینده ادغام کرد.

نمایش نوری پهپادهای چین رکورد شکست

پهپادهای چین در حال پرواز دسته‌جمعی، یک نمایش مسحورکننده را پدید آوردند که شبیه آسمان پر از ستاره بود و با شکل‌گیری یک شهر آسمانی به اوج رسید.

نقش ماهواره‌های کوچک در پروژه‌های بزرگ فضایی

برخی از ماهواره‌ها با وجود اینکه کوچک هستند اما می‌توانند روند اکتشافات فضایی را تغییر دهند و نقش قابل توجهی را در پژوهش‌های فضایی ایفا کنند.

سرنشینان «کرو-۹» به ایستگاه فضایی بین‌المللی وارد شدند

«نیک هیگ» و «الکساندر گوربونوف» سرنشینان ماموریت «کرو-۹» به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند و مورد استقبال فضانوردان حاضر در آنجا قرار گرفتند.

اولین ماهواره چند بار مصرف چین به فضا رفت

چین قابل اولین ماهواره استفاده مجدد شیجیان-۱۹(Shijian-19) را برای تحقیقات علمی پایه به فضا پرتاب کرد.

۵۰ درصد صرفه‌جویی ارزی با سامانه راهبری جراحی/ نصب سامانه ایرانی در بیش از ۱۲۰ بیمارستان

یک شرکت دانش‌بنیان با طراحی و تولید یک سامانه راهبری جراحی، موفقیت در جراحی‌های پیچیده و خطرناک را که قبلاً مرگ و میر زیادی داشته، ممکن کرده و ارزآوری ۵۰ درصدی را برای کشور رقم زده است.

نوآوری در ساخت تجهیزات خطوط معدن با تلاش فناوران داخلی/ظرفیت تجهیز کامل ۲ معدن در سال

یک شرکت دانش‌بنیان با بومی‌سازی، بهینه‌سازی و نوآوری در ساخت تجهیزات خطوط معدن، صرفه‌جویی ۲۰ تا ۶۰ درصدی را در بخش تجهیزات حوزه صنعت و معدن رقم زده و در حال حاضر بخش معدن این شرکت، ظرفیت تجهیز کامل دو معدن در سال را دارد که در برنامه توسعه‌ای شرکت طی دو سال آینده تا رقم هشت پروژه هم قابل افزایش است.

شناسایی ناهنجاری‌های قامتی و اختلالات حرکتی با دستگاه ایران‌ساخت

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با بهره‌گیری از فناوری هوش‌مصنوعی موفق به تولید دستگاه آنالیز ساختار قامتی شدند که ضمن ارائه اطلاعات دقیق و جامع به متخصصان کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در زمینه درمان و اصلاح حرکات بیماران اتخاذ کنند و به بهبود کیفیت زندگی آنها یاری رسانند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403070907319
  • خبرنگار : 71271