حمله به لبنان بازار سهام آسیا را لرزاند

بازار آسیا با حملات رژیم صهیونیستی به لبنان تحت تاثیر قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، بازارهای سهام آسیا دچار تردید شدند زیرا درگیری‌ها در خاورمیانه اقدامات سیاستی بیشتر در چین را خنثی کرد. شاخص سهام نیکی ژاپن به دلیل نگرانی‌هایی حاصل از عملکرد نخست‌وزیر جدید در مورد نرخ بهره پایین آمد.

هجوم محرک‌های اقتصادی در چین شاخص سی‌اس‌آی ۳۰۰ که در هفته گذشته ۱۶ درصد صعود کرده بود را ۷.۷ درصد دیگر افزایش داد و شاخص شانگهای کامپوزیت ۷.۱ درصد بالاتر از رالی ۱۳ درصدی هفته گذشته صعود کرد و ادامه حملات رژیم صهیونیستی در سراسر لبنان بر عدم اطمینان ژئوپلیتیکی افزوده است، اگرچه قیمت نفت همچنان به دلیل خطر افزایش عرضه مهار شده بود.

این هفته مملو از داده‌های مهم اقتصادی ایالات‌متحده ازجمله گزارش حقوق و دستمزد است که می‌تواند تصمیم فدرال رزرو بر کاهش دیگر نرخ‌ها را در ماه نوامبر مشخص کند.

ژاپن

نیکی ژاپن شاهد افت ۴.۶ درصدی شد زیرا سرمایه‌گذاران مشتاقانه منتظر دستورات بیشتری از شیگرو ایشیبا، نخست‌وزیر جدید ژاپن هستند که در گذشته از سیاست‌های بانک مرکزی ژاپن انتقاد کرده بود. او در آخر هفته اظهار کرد با توجه به وضعیت اقتصاد، سیاست‌های پولی باید سازگار باقی بمانند. این سخنان موجب شد دلار پس از کاهش ۱.۸ درصدی در روز جمعه به ۱۴۲.۱۰ ین برسد.

جون تاکاکاوا، اقتصاددان اچ اس بی سی گفت ایشیبا قصد بانک مرکزی ژاپن برای عادی‌سازی سیاست‌های پولی را تایید کرده است، هرچند آن را در مورد سرعت و زمان‌بندی نامشخص گذاشته است. اگر اقدامات محرک اضافی محقق شود، احتمالا روند بهبود هزینه‌ها و در نتیجه اعتقاد بانک مرکزی ژاپن به افزایش تدریجی نرخ بهره را تقویت می‌کند. در مجموع، ما همچنان شاهد چشم‌انداز سازنده‌ای برای ژاپن هستیم.

چین

بانک مرکزی چین اعلام کرد نرخ وام مسکن را تا پایان اکتبر کاهش می‌دهد که احتمالا به‌طور متوسط ‌۵۰ واحد است و این به دنبال سیل اقدامات حمایتی پولی، مالی و نقدینگی است که هفته گذشته در بزرگترین بسته محرک پکن از زمان همه‌گیری اعلام شد. رالی در چین به گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه، ام‌اس‌سی‌آی کمک کرد تا این شاخص از ۰.۸ درصد به ۶.۱ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح هفت ماهه رسید.

وال استریت

وال استریت نیز هفته هیجانی را پشت سر گذاشت که به دلیل انتشار ارقام تورم اصلی ایالات‌متحده در روز جمعه، درها برای کاهش نیم واحد دیگر از سوی فدرال رزرو گشوده شد.

معاملات آتی حاکی از احتمال ۵۵ درصدی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو تا ۵۰ واحد در هفتم نوامبر است، اگرچه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲ روز قبل از آن و نتایج نامشخص است. همچنین داده‌های مربوط به فرصت‌های شغلی و استخدام خصوصی، همراه با نظرسنجی‌های ISM در زمینه تولید و خدمات ارائه شده است.

مارکت گزارش کرد، یورواستاکس ۵۰ به میزان ۰.۱ درصد افزایش یافت، در حالی که FTSE و دکس کاهش یافتند. اس اند پی ۵۰۰  ثابت بود و نزدک ۰.۱ درصد کاهش یافت.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403070907273
  • خبرنگار : 50072

برچسب‌ها