رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبرداد

تحقق ۹۰ درصدی برنامه الگوی کشت در آذربایجان‌غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: الگوی کشت امنیت غذایی و پایداری تولید را تضمین می‌کند و بیش از۹۰ درصد برنامه ابلاغی الگوی کشت در استان محقق شده است.

خسرو شهبازی ۹ مهرماه در مراسم هفتمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پاییزه همگام با سراسر کشور که در سالن مرکز آموزش شهید اسکندر نعمتی تعاون روستائی استان برگزار شد، با تاکید براینکه با اجرای الگوی کشت می‌توان از تولید بی‌رویه محصول که برای آن بازار وجود ندارد یا کاهش و کمبود محصول در کشور جلوگیری به‌عمل آورد، افزود: الگوی کشت حتی در استفاده درست از منابع آبی نیز می‌تواند مؤثر باشد و از تولید محصولات آب‌بر در مناطقی که با تنش‌های آبی مواجه است، جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه کاروان ترویجی با هدف افزایش بهره‌وری و میزان تولید محصولات زراعی مطابق با الگوی گشت با حضور یکپارچه و گسترده محققان، کارشناسان و خبرگان کشاورزی برگزار می‌شود، افزود: مصرف بهینه آب کشاورزی، توسعه کشت گیاهان دارویی و کم آب‌بر، جهش تولید در دیمزارها و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از محورهای اصلی این کاروان ترویجی خواهد بود.

شهبازی با اشاره به نقش مهم ترویج در اجرای الگوی کشت، خاطر نشان کرد: ترویج بیمه محصولات زراعی و مدیریت مخاطرات و تاب‌آوری در مقابل تنش‌ها، انتقال و نشر دانش و معرفی فناوری‌های نوین از دیگر محورهای مهم این کاروان ترویجی در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به بحران خشکی دریاچه ارومیه و تغییرات اقلیمی و محدودیت منابع آبی، توسعه کشت محصولات کم آب بر مانند پسته و گردو و جایگزینی آن با محصولات پرآب بر مانند سیب درختی می‌تواند برای بهبود ذخایر آب‌های زیر زمینی، توسعه کشاورزی پایدار در منطقه و افزایش راندمان آبیاری موثر واقع شود.

وی تاکید کرد: در این کاروان ترویجی بهره‌برداران با نهادینه‌سازی فرهنگ الگوی کشت ملی محصولات کشاورزی آشنا می‌شوند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403070907256
  • خبرنگار : 50136