رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان مطرح کرد

خودکفایی گیلان در تامین علوفه دام با کشت دوم

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان گفت: کشاورزان استان می توانند بهره مندی اقتصادی مناسبی را از کشت دوم علوفه در اراضی شالیزاری و غیر شالیزاری خود داشته باشند.

دکتر محمدرضا عباسی مژدهی امروز وشنبه ۹ مهرماه در حاشیه راه اندازی هفتمین کاروان ترویج بهره وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پاییزه در استان گیلان همزمان با سراسر کشور، با اشاره به نیاز استان در بخش تامین علوفه و خوراک دام، اظهار کرد: گیلان به واسطه شرایط ایده آل اقلیمی و بارندگی های مناسب در نیمه دوم سال و اراضی مستعد، قابلیت کشت انواع علوفه را دارد.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در راستای نیاز استان اولین سایت تخصصی کشت دوم گیاهان علوفه ای را تاسیس کرده است، افزود: هدف از اجرای این پروژه، بهره گیری از علم و دانش نوین برای تولید انواع علوفه های مورد نیاز استان بود و لذا سازگاری و طول دوره رشد گیاه را مورد مطالعه قرار دادیم تا بهترین بذر علوفه ای را به کشاورزان معرفی و خوراک دام های استان را تامین کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان استفاده مجدد از اراضی زراعی در قالب کشت دوم را موجب کشاورزی پایدار دانست و یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی متولی الگوی کشت دوم بوده و امیدواریم کشاورزان استان بتوانند بهره مندی اقتصادی مناسبی را از کشت دوم علوفه در اراضی شالیزاری و غیر شالیزاری خود داشته باشند.

عباسی مژدهی از اجرای طرح تجهیز و نوسازی در ۸۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان خبر داد و گفت: این اراضی با برخورداری از زهکش های مناسب، بستر خوبی برای کشت علوفه هستند؛ همزمان می توان از اراضی آب بند نیز برای کشت علوفه استفاده کرد.

وی کشت علوفه در اراضی شالیزاری را هدفگذاری فاز اول پروژه مذکور دانست و خاطرنشان کرد: در سال های آینده به سمت تامین نیاز علوفه مورد نیاز استان و خودکفایی می رویم.

پوشش بیمه کشاورزی برای کشت دوم

پیمان عبدالهی فر، معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی گیلان نیز، با بیان اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی در راستای تکالیف قانونی حمایت از تولید و تولیدکننده را بر عهده دارد، عنوان کرد: با توجه به چهل ویکمین سال فعالیت صندوق بیمه کشاورزی، حمایت از کشاورز را دنبال می کنیم و در کنار سازمان جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی بخش کشاورزی و توزیع و خرید محصول و... هستیم.

وی همچنین از حمایت از محصولات کشت دوم استان خبر داد و اضافه کرد: اراضی کشاورزی گیلان استعداد کشت دوم را در مزارع شالیزاری و غیرشالیزاری دارند و لذا باید به سمت کشت محصولاتی برویم که هم درآمد کشاورز را افزایش دهد و هم اراضی کشاورزی بتوانند در کنار کشت اصلی، در سایر فصول نیز تولید داشته باشند که به کشت اصلی نیز کمک می کند.

معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی گیلان از مراکز تحقیقاتی بخش کشاورزی خواست عوامل خطر کشت دوم را اعلام کنند تا در کنار سایر عوامل خطر، در دستور کار پوشش بیمه ای قرار بگیرد و عنوان کرد: با تحت پوشش قرار دادن کشت دوم، بهتر و بیشتر می توانیم به کشاورزان و تولیدکنندگان کمک کنیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403070907246
  • خبرنگار : 50040