مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد خبرداد

از جوجه ریزی بیش از ۳ میلیون قطعه تا تولید ۱۷ هزار تن پرتقال در محمودآباد 

  مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد از جوجه ریزی بیش از ۳ میلیون قطعه در این شهرستان خبرداد و گفت : ۱۷ هزار تن پرتقال در ۶۴۷ هکتار باغ‌های این شهرستان تولید و به بازار عرضه می شود.

محمد هادی زاده در گفت‌و گو با ایسنا با بیان اینکه در ۶ ماه نخست سال جاری ۳ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۲۵ قطعه جوجه ریزی در سالن های مرغداری شهرستان محمودآباد انجام شد، اظهار کرد: تعداد جوجه ریزی در ۶ ماه نخست سال گذشته ۲ میلیون و ۳۹۸ هزار قطعه بود.

وی با اشاره به اینکه تعداد جوجه ریزی سال جاری با مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد افزایش داشته است، افزود: با هدف گذاری و برنامه ریزی های انجام شده این روند افزایشی منجر به کسب رتبه دوم در سطح استان در تحقق برش شهرستانی اعلام شده از سوی سازمان شده است.

هادی زاده ادامه داد: این روند افزایش نسبت به سال گذشته ادامه خواهد داشت تا تولید حداقل ۶ میلیون قطعه جوجه ریزی در امسال محقق شود.

 صدور ۱۱ مجوز صنایع تبدیلی کشاورزی در محمودآباد

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد از صدور ۱۱ مجوز صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد : هرگونه فرآوری و تغییر فیزیکی و شیمیایی بر روی محصولات دامی، شیلات، زراعی و باغی که انجام می شود جزء صنایع تبدیلی و تکمیلی بوده و نیاز به اخذ جواز تاسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی دارد.

وی با عنوان اینکه یکی از بهترین گزینه هایی که می توان  به عنوان تجارت با سود بالا به آن فکر کرد فعالیت در زمینه اخذ جواز تاسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی است، خاطرنشان کرد: مجوز صادره در این شهرستان  در زمینه های فرآوری و بسته بندی انواع مواد غذایی، محصولات کشاورزی(سنتی – صنعتی) و گیاهان دارویی، شالیکوبی و بسته بندی برنج،بسته بندی انواع محصولات باغبانی، تولید گلاب و عرقیات گیاهی است.

به گفته هادی‌زاده، بهره برداران برای اینکه بتوانند مجوز تاسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی را کسب کنند در صورت دارا بودن شرایط لازم از جمله زمینه فعالیت، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، کارت پایان خدمت برای آقایان، حداقل سن بالای ۱۸ سال و درصورتی که شرکت ها و یا اشخاص حقوقی جهت اخذ جواز تاسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی اقدام می کنند موظفند اساسنامه شرکت که با زمینه فعالیت ارتباط دارد و تقاضا نامه  خود را به علاوه  مدارک به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارائه دهند.

احداث کانال انتقال آب ۱۷۲۵ متری در محمودآباد

این مسئول اعلام کرد : طرح بهسازی و بتنی کردن کانال آبیاری (لاینینگ) با اعتبار ۱۰ میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال در اراضی کشاورزی روستاهای اسکنده، بائوده سفلی، بولیده و لامیزده شهرستان محمودآباد احداث شد.

وی با تاکید بر اینکه این کانال ها به طول ۱۷۲۵ هزار متر از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری، نفت و متوازن احداث شده است، یادآور شد: با اجرای پوشش بتنی کانال های اراضی تسطیح شده، راندمان توزیع و انتقال آب افزایش یافته و هدر رفت آب کاهش می یابد و مدیریت توزیع آب مناسب تر و از رشد علف های هرز جلوگیری می شود.

هادی‌زاده با اشاره به نظارت مستمر کارشناسان امور فنی و زیربنایی این مدیریت بر اجرای طرح، بیان کرد: برای اجرای این طرح از تمام توان و ظرفیت موجود برای رشد و اعتلای کشاورزی، رسیدن به اهداف سازمانی، کشاورزی پایدار، توسعه بخش کشاورزی و امنیت غذایی استفاده می شود.

تولید ۱۷ هزار تن پرتقال در محمودآباد

محمد هادی‌زاده با بیان اینکه سطح درختان بارور پرتقال شهرستان محمودآباد ۶۴۷ هکتار است، گفت: پیش بینی می شود امسال ۱۷ هزار تن پرتقال در این شهرستان تولید و به بازار مصرف عرضه شود.

وی با اذعان به اینکه ۱۰ هکتار باغ‌های غیر بارور پرتقال در این شهرستان وجود دارد، تاکید کرد: تعداد درختان بارور پرتقال در این شهرستان ۳۸۸ هزار اصله و درختان غیر بارور ۶ هزار اصله است.

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد با اشاره به بازدید مستمر کارشناسان حفظ نباتات این مدیریت از باغات و سورتینگ ها و نظارت بر عدم استفاده مواد شیمیایی برای رنگ‌آوری مرکبات و ممنوعیت زود هنگام برداشت مرکبات، تصریح کرد: برای افزایش سطح علمی بهره‌برداران، کارگاه‌های آموزشی مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در روستاهای این شهرستان برگزار و راهکارهای مدیریت و کنترل آفت مگس میوه در باغات، مدیریت تغذیه در باغات، سیکل زندگی مگس میوه مدیترانه ای، روش های تلفیقی مبارزه با آفت و زمان و نحوه مبارزه شیمیایی با آفت در باغات به باغداران ارائه می شود.

به گفته هادی زاده، پرتقال یکی از قدیمی ترین و پرمصرف ترین مرکبات است و خواص پرتقال بخصوص در تصفیه خون و بسیاری از بیماری‌ها مفید بوده و سرشار از ویتامین‌های B ،C‌ آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و مس است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403070907192
  • خبرنگار : 50617