مدیرکل آموزش‌وپرورش استان:

کلاس بدون معلم در سیستان‌وبلوچستان وجود ندارد

مدیرکل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان گفت: در سایه تدابیر اتخاذ شده و بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی معلمان در گروه‌های مختلف، با آغاز سال تحصیلی جدید کلاسی بدون معلم در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

حسن بروشکی امروز در نشست با اصحاب رسانه، ضمن تسلیت شهادت دبیرکل فقید حزب‌الله لبنان و گرامیداشت یاد و خاطره سید حسن نصرالله و شهدای مقاومت، برای همه رزمندگان سلحشور حزب‌الله و جبهه مقاومت آرزوی پیروزی و سرافرازی کرد.

 وی ضمن قدردانی از مشایعت و همراهی بی‌دریغ خبرنگاران و اصحاب رسانه، از آنان به‌عنوان شرکای فرهنگی و یار دیرینه آموزش‌وپرورش استان یادکرد.

 مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ادامه داد: آموزش و تربیت صحیح و دقیق دانش‌آموزان تضمین‌کننده آینده نظام خواهد بود و اگر به دنبال جامعه‌ای مترقی و رو به پیشرفت هستیم؛ همه نگاه‌ها باید به آموزش‌وپرورش و حوزه تعلیم‌وتربیت فرزندان جامعه معطوف شود.

وی معلم، دانش‌آموز و خانواده‌ها را سه ضلع مثلث آموزشی و تربیتی عنوان و بیان کرد: موفقیت معلم در کلاس درس و مدیر در فضای مدرسه در گرو مشارکت، هم‌فکری و همراهی اولیا و خانواده‌هاست؛ پدران و مادران باید به فرایند تعلیم‌وتربیت فرزندان خود حساس بوده و با حضور و ارتباط نزدیک با عوامل مدرسه در مسیر پرورش صحیح و اصولی فرزند خود حرکت کنند.

 بروشکی گفت: تقویت مدارس دولتی، توجه ویژه به شاخص‌های آموزشی و تربیتی و رضایتمندی ذی‌نفعان عرصه تعلیم‌وتربیت از اولویت‌های آموزش‌وپرورش است.

 مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اظهار کرد: شعار سال تحصیلی جدید از سوی وزارت آموزش‌وپرورش تحت عنوان «برای ایران، برای مدرسه» تعریف شده است و این مهم نشان از ضرورت همراهی، همکاری و خردورزی آحاد جامعه برای رشد و تعالی جایگاه مدرسه و کلاس درس و تربیت دانش‌آموزانی توانمند، فکور، بصیر و در تراز نظام اسلامی دارد؛ از همین روی ضرورت دارد همه آحاد جامعه اعم از مردم و مسئولین پای‌کار آموزش‌وپرورش و پیشبرد اهداف والای نظام تعلیم‌وتربیت باشند.

بروشکی گفت: در سال تحصیلی جدید بیش از ۹۰۸ هزار دانش‌آموز در کلاس‌های درس حاضر شده‌اند و رسالت سنگین تعلیم‌وتربیت این دانش‌آموزان را بیش از ۶۲ هزار معلم در ۸ هزار مدرسه سیستان و بلوچستان برعهده دارند.

وی افزود: در سایه تلاش شبانه‌روزی و تدابیر اتخاذ شده، خوشبختانه برای اولین‌ بار در تاریخ آموزش‌وپرورش استان تراز نیروی انسانی در مقطع ابتدایی مثبت شده و در حوزه متوسطه نیز کمبود نیرو در برخی دروس به واسطه تخصیص ساعات حق‌التدریس مانند سنوات گذشته مدیریت شده و اکنون و با آغاز سال تحصیلی جدید می‌توان گفت در سیستان و بلوچستان کلاسی بدون معلم وجود ندارد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ در حوزه جذب و پذیرش نیروی انسانی اتفاق گسترده و بزرگی در استان رقم خورد؛ به‌طوری‌که در آزمون استخدامی ماده ۲۸ رشته‌های آموزگاران ابتدایی، استثنایی، دبیری، هنرآموزی و کیفیت‌بخشی تعداد ۵ هزار و ۳۷ نفر و در دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت شهید رجایی و استعدادهای برتر ۲ هزار نفر ردیف به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت.

 وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های پیشرو و چالش‌های بزرگ هر ساله در آموزش‌وپرورش استان، رشد فزاینده جمعیت دانش‌آموزی است؛ به‌گونه‌ای که امسال بیش از ۶۲ هزار دانش‌آموز جدید به چرخه تعلیم‌وتربیت اضافه شده‌اند و این مقوله معادل ۱۲ برابر میانگین کشوری است و نیاز به نیروی انسانی، فضا و تجهیزات را افزایش می‌دهد.

 بروشکی بیان کرد: در شش‌ ماهه نخست امسال ۱۷۷ پروژه آموزشی و پرورشی در قالب ۷۱۰ کلاس درس به همت اداره کل نوسازی مدارس استان و مشارکت چشمگیر خیرین نیک‌اندیش احداث و به بهره‌برداری رسیده و نرخ سرانه فضای آموزشی از ۳.۳ به ۳.۸ مترمربع ارتقا یافته است.

 بروشکی گفت: در حوزه نقل‌وانتقالات فرهنگیان از مجموع ۷ هزار و ۹۷ متقاضی درون و برون‌استانی، با درخواست ۳ هزار و ۸۸۲ نفر موافقت گردید که معادل ۵۴.۷ درصد است.

وی ادامه داد: با هدف احصاء وضعیت موجود و ترسیم نقشه راه برای دستیابی به اهداف موردنظر، موضوع تهیه برنامه پنج‌ساله توسعه شاخص‌های آموزشی و پرورشی استان در دستور کار قرار گرفت و پس از تدوین و تصویب در شورای معاونین وزارت متبوع، برای انجام به استان ابلاغ و هم اکنون در حال اجراست.

 مدیرکل آموزش‌وپرورش استان افزود: از دیگر برنامه‌های سال تحصیلی جاری موضوع توانمندسازی معلمان و کیفیت‌بخشی آموزشی خواهد بود و در این راستا از همه ظرفیت‌ها و بسترها بهره‌گیری خواهیم کرد همچنان که با کمک کمیسیون مدرسه یاری جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، دوره‌های آموزشی مختلفی برای معلمان، آموزگاران و دبیران در سال گذشته برگزار و باتربیت مدرسان میانی در سال تحصیلی جدید نیز این مهم استمرار خواهد داشت.

 بروشکی افزود: در سال تحصیلی گذشته دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان افتخارات بزرگی را در سطح ملی و بین‌المللی رقم زدند که از آن جمله می‌توان به کسب ۱۴ مدال طلا و نقره در المپیادهای علمی و پژوهشی، کسب دو مدال طلا و برنز جهانی در مسابقات آسیایی سنگاپور و مسابقات جهانی توسعه نرم‌افزارهای تلفن همراه در فرانسه و کسب بیش از ۱۰۰ رتبه اول تا سوم کشوری در المپیاد ورزشی، همایش قرآنی سمپاد، جشنواره‌های جوان و نوجوان خوارزمی و کارسوق‌های علمی و پژوهشی یادکرد.

وی بیان کرد: در شاخص میانگین معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان در خرداد ماه ۱۴۰۳ سیستان و بلوچستان رشد ۳۶ دهم درصدی را به خود اختصاص داده است که با توجه‌ به آمار بالای ۹۰ هزار دانش‌آموز و شرایط خاص برگزاری امتحانات نهایی در سه‌پایه دهم، یازدهم و دوازدهم، این رقم در میانگین کشوری (۷۲ دهم درصد) رشد قابل‌توجهی است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403070907141
  • خبرنگار :