یک متخصص داخلی:

زمان طلایی برای پیشگیری از بیماری هاری بسیار کوتاه است

یک متخصص داخلی با بیان اینکه ویروس هاری عمدتاً از طریق بزاق حیوان آلوده و از راه گاز گرفتن به انسان منتقل می‌شود، گفت: بعد از گزش، زمان طلایی برای پیشگیری از هاری بسیار کوتاه است.

امین بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: هاری یک بیماری ویروسی‌کشنده است که سیستم عصبی مرکزی را درگیر می‌کند و از طریق گاز گرفتن یا تماس بزاق حیوان آلوده با زخم باز یا غشاهای مخاطی مثل چشم، بینی و دهان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه سگ‌ها، گربه‌ها، روباه‌ها، خفاش‌ها و راکون‌ها از جمله حیوانات ناقل هاری هستند، ادامه داد: پس از بروز علائم بالینی، هاری عملاً غیرقابل درمان است و تقریباً همیشه منجر به مرگ می‌شود و به همین دلیل پیشگیری از هاری بسیار مهم است.

او علائم اولیه‌ هاری را شامل تب، سردرد، ضعف، بی‌حسی و سوزش در محل گزش دانست و گفت: با پیشرفت بیماری، علائم عصبی مانند اضطراب، بی‌قراری، توهم، هذیان، آب‌گریزی (هیدروفوبیا) و فلج بروز می‌کند.

رئیس بیمارستان بوعلی‌ سینای خرمدره اظهار کرد: در صورت هرگونه گزش توسط حیوان، بخصوص حیوانات وحشی یا حیواناتی که رفتار غیرعادی دارند، باید محل گزش را با آب و صابون به مدت حداقل ۱۵ دقیقه شست‌وشو داد و فوراً به مرکز درمانی مراجعه کرد تا با تزریق واکسن و ایمونوگلوبولین هاری از ابتلا به بیماری جلوگیری شود.

وی واکسیناسیون حیوانات خانگی بویژه سگ‌ها و گربه‌ها را بسیار مهم دانست و بیان کرد: این اقدام می‌تواند از ابتلای حیوانات خانگی به هاری و در نتیجه انتقال بیماری به انسان جلوگیری کند. همچنین افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به هاری هستند، مانند دامپزشکان، کارکنان آزمایشگاه‌ها و افرادی که به مناطق پرخطر سفر می‌کنند، باید واکسن هاری دریافت کنند.

او افزود: آگاهی عمومی و آموزش مردم درباره خطرات هاری و راه‌های پیشگیری از آن، یک عنصر کلیدی در کاهش موارد ابتلا است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403070907133
  • خبرنگار : 50167